annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Schandalige douane taxen!!

Een 2-tal weken heb ik een 45 toeren plaatje gekocht aan een verkoper uit Australie.


Gisteren heeft de postbode een briefje in mijn bus achtergelaten (ik was niet thuis) dat het  45 toeren plaatje op me wacht in het postkantoor.


Het plaatje heeft me 30 euro gekost en de douane tax die ik moet betalen op dat plaatje is maar liefst 84 euro.


Ik zal het plaatje niet afhalen want ik vertik het om die dounekosten te betalen! het is gewoon schandalig!!!

Bericht 1 van 13
laatste antwoord
12 ANTWOORDEN 12

Schandalige douane taxen!!

Ik heb er ook slechte eravring mee, ze spelen daar vogelpiek met de tarieven !


 


heb twee trompetten gekocht met 14 dagen tussen,  de ene trompet was 125 dollar de andere 135 dollar.   Voor de ene heb ik 85 euro douane betaald voor de andere 125 euro !!!!!!


 


je staat met je rug tegen de muur !  het is krapuleus.   ik heb naar de douane gebeld en ik was zeer beeefd en ze hebben me zeer arrogant afgescheept.


 


vandaar ik koop NIETS meer in de vs en wil ook anderen verwittigen dit niet te doen.


 


Johan

Bericht 2 van 13
laatste antwoord

Schandalige douane taxen!!

ik bedoel beleefd !   (vroeger kon je een fout bijwerken op dit forum, nu niet meer, spijtig)

Bericht 3 van 13
laatste antwoord

Schandalige douane taxen!!

Elke Belg wordt verondersteld de wetgeving te kennen.


 


Deze stelt duidelijk dat het importeren van goederen boven de 23 euro onderhevig is aan import taxen en BTW. 


 


Voor het ene product is deze invoerheffing al hoger dan de andere. U kan deze allemaal checken op de website van de douane.


 


Ik heb tien jaar geleden enkele keren tegen de douanelamp gelopen en sindsdien heb ik nooit nog iets gekocht dat zonder een voorinklaring verzonden wordt. 


 


Tegenwoordig verzend Amazon.com bijvoorbeeld met de optie om vooraf de douane import taks en btw te betalen aan hen, en zo wordt die zending automatisch doorgelaten wanneer deze binnenkomt in België.


 


Al die klachten over de douane zijn veelal zendingen verstuurd met nationale postbedrijven tegen goedkope tarieven, en soms tegen het dure EMS tarief. Echter EMS = douane controle op ALLE pakjes. 


Bespaar jezelf al die zever en vraag om te versturen met een koerier zoals DHL, UPS, FedEx, etc Het kost wat centen meer maar het bespaart zoveel 

Bericht 4 van 13
laatste antwoord

Schandalige douane taxen!!


Elke Belg wordt verondersteld de wetgeving te kennen.



Deze stelling is al lang achterhaald: de wetgeving is zo immens en complex geworden dat alle nieuw uitkomende wetten en besluiten zelfs niet meer door één enkel mens kunnen worden gelezen, laat staan gekend kunnen zijn, zelfs al is die mens een advocaat met een geheugen van een olifant...


De juiste cijfers zijn trouwens (intrinsieke waarde = reële waarde INclusief portkosten):


voor de btw : boven 22 eur


voor invoerrechten: 150 eur.


Het grote probleem ligt trouwens niet bij de verzenddienst, maar bij de verzender.


Als die het vertikt de juiste docs in te vullen met de juiste waardes dan glippen sommige zendingen door de mazen van het douanewet en worden andere zendingen overgewaardeerd en dus te hoog getaxeerd.


 




Bericht 5 van 13
laatste antwoord

Schandalige douane taxen!!

Ok goed, dat iedereen de wet moet kennen is inderdaad achterhaalt... maar denken dat je overal in de wereld eender wat kan kopen en dat aan de deur komt zonder enige bijdragen aan de overheid... dat is naïef. 


 


Dat van die factuur is correct, maar als je echter van particulier koopt zit die er zelden bij. Je kan daarom beter vragen om een afdruk van de ebay objectpagina er bij te voegen... Maar dan nog mag de douane de waarde anders inschatten als zij vinden dat u een koopje gedaan heeft (om eventuele invoer te ontduiken met een opgezette veilingen). 

Bericht 6 van 13
laatste antwoord

Schandalige douane taxen!!


Dat van die factuur is correct, maar als je echter van particulier koopt zit die er zelden bij. Je kan daarom beter vragen om een afdruk van de ebay objectpagina er bij te voegen... Maar dan nog mag de douane de waarde anders inschatten als zij vinden dat u een koopje gedaan heeft.



 


Dit is het TWEEDE punt.


De EERSTE en belangrijkste eis die je moet stellen is voor kleine zendingen de internationale sticker CN22 op de colli te kleven (tot +- 350 eur) met de waardevermelding, overeenkomend met de effectief betaalde prijs inclusief verzendingskosten.


(Voor grotere pakken of goederen met hogere waarde dient doc CN23 gebruikt.)


Indien de douane de waarde vermeld op dit officiële douanedocument niet aanvaardt dient ze zich op zijn minst te verantwoorden.


Dit stickertje, gratis te verkrijgen op het postkantoor, dien je als ebayer trouwens ook op je (brief-) zending te kleven indien je verstuurt naar een adres buiten de EG, zelfs als particulier, om je bestemmeling problemen te besparen.


Niet te vergeten : bijvoorbeeld Zwitserland ligt al buiten de EG !




Bericht 7 van 13
laatste antwoord

Schandalige douane taxen!!

Dat is natuurlijk gewoon een klacht uit onwetendheid.

 

Ten eerste als hij of zij een artikel koopt van pakweg 30 euro, en het systseem van de voorafbetaling van invoerkosten is van toepassing dan kan dat inderdaad heftig oplopen procentueel gezien.

 

Het is namelijk niet zo dat zoals zovelen denken dat ze dan enkel maar het exacte invoerpercentage moeten betalen, maar ze betalen natuurlijk ook voor de DIENST om voor die inklaring te zorgen! Net zoals Bpost 12 euro vraagt voor de papierenwinkel voor de inklaring van die pakjes zal die freight forwarder ook zijn kosten hebben en deze doorrekenen. En ja deze mag daar natuurlijk wat winst op hebben, het zal geen VZW zijn éh! Bovendien door de betaling van deze dienst blijft je pakje niet "plakken" bij de traditionele douane import die niet bijzonder snel werken maar door meestal een eigen invoerdienst met een eigen administratie onder toezicht van de douane en zo veel efficiënter werken en alles op één dag er door is.

 

Dat na een telefoontje naar de douane zo blijken dat eBay deze kosten niet afdraagt aan de Nederlandse staat, natuurlijk niet! eBay is dan ook niet het bedrijf dat voor de inklaring zorgt (enkel voor de inning en het doorstoren) maar dat is de koerierdienst die het pakje verzend naar Europa die bij inklaring dit bedrag gewoon moet betalen aan de douane. De man is gewoon afgescheept en was natuurlijk blij met het antwoord omdat het hem goed uitkomt in zijn complotdenken. 

 

Op pakjes verzonden met een voorafingeklaarde invoerheffing worden trouwens nooit nog eens invoerrechten berekend, dat zou natuurlijk te zot zijn, er is ook geen bewijs dat dit zou gebeuren, de klager "neemt het maar aan" dat "stel je voor dat het eens zou gebeuren ben je dubbel gepakt!". 

 

De onwetendheid bij online kopen en dan vooral invoeren is bijzonder groot, dit is niet zozeer de fout van de overheid of douane maar van de kopers zelf, het erge is dat bij velen de onwetenheid omslaat in complotdenken dat kant nog wal raakt! 

Bericht 9 van 13
laatste antwoord

Schandalige douane taxen!!

sorry ben niet accord.ik heb zelf pakje ontwangen met dhl en ik moest betalen 62e,op mijn vraag dat zij voledige factuur voorlegen met berekening van kosten,zij lachen mij vierkant uit...van ups heb ik netjes factuur en douane T1 doc verkrijgen...

Bericht 10 van 13
laatste antwoord