annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Verzendingskosten

Wat is dat hier tegenwoordig met die verzendingskosten? Het begint stilaan op te vallen dat veel verkopers daar nogal lichtzinnig mee omspringen... een pakketje bij Bpost kost tot 2kg, 5,90€, maar ik zie de laatste tijd voor een plastieken bouwdoos (die slechts een paar 100gr. weegt) kosten staan van 7 tot zelfs meer dan 15€.


Nu wil ik hier niemand speciaal vermelden, maar het valt wel op dat de meeste verkopers in dit geval uit het Brusselse en Wallonie zijn, gelden daar andere tarieven mss?


Anderen smijten er duidelijk hun pet heen, zo bvb een boek van ruim 250blz dik; kosten 7€, maar bij dezelfde verkoper een boek dat bijna dubbel zo dik is; kosten 3,55€, terwijl hij voor een pocketje ter grootte van een zakje chips dan weer 4€ vraagt.... kunt maar volgen hé!


 


Ik hoor jullie het al zeggen: "Als je de kosten te hoog vind, moet je niet bieden!"... ja ok, doe ik dus ook niet, maar laat dat object nu net dat zijn, waar je al lang naar zoekt, dus ja, er mag toch wel paal en perk worden gesteld aan die woeker- en onduidelijke verzendingskosten.


Enne... het is ook niet duidleijk of het hier particulieren, dan wel professionele verkopers betreft.

Bericht 1 van 23
laatste antwoord
22 ANTWOORDEN 22

Verzendingskosten

Een onderwerp die reeds al enkele malen aan bod is gekomen.


 


Toch wil ik onze visie als zakelijke verkoper eens toelichten.


 


We houden onze verzendkost zo laag mogelijk om potentiële kopers niet af te schrikken.


 


Strikt genomen moeten wij als zakelijke verkoper nog eens 21% bijrekenen (btw) op de verzendkost.  Dus 5.90 euro + 21% en je zit al over de 7 euro.  Ook met Kiala waar wij bvb 4 euro betalen in het afhaalpunt bij de verzending moeten wij aan onze klanten die 4 euro vermeerderen met 21%.


 


Wij doen dit niet, onze boekhouder Unizo heeft ons gezegd dat dit een discussiepunt is waar ze nog steeds niet uit zijn en het zou voor interpretatie vatbaar zijn. Unizo heeft weet van gevallen waar de btw dit aanvaardde. maar goed, dit is de discussie niet.


 


De dozen die wij gebruiken zijn recuperatie, de kleefband die wij gebruiken is kantoormateriaal en dus een onkost.  Wij rekenen hier ook niet echt een percentage voor aan.  Naar de post rijden doe ik met de fiets, maar naar Kiala met de auto en moet ik het combineren met andere boodschappen want de auto uit de garage halen om 1 pak weg te brengen is helemaal absurd.


 


Dus bij ons de keuze: Kiala 4 euro  Bpost volgens gewicht 6 euro 8 euro 10 euro   en kleine verpakkingen van 1.50 euro tot 2.50 euro.    We kregen nooit klachten van te duur en als het een grote bestelling is dan versturen we zelf gratis.   Iemand kocht onlangs een riem en pet van Helly Hansen en beldde mij op dat hij ook de jas en nog een werkbroek wou en doe dan nog maar 2 mutsen er bij .... wel deze aankoop van 250 euro hebben wij gratis verstuurd met Kiala als extra service.   Moet kunnen !


 


Overmatige verzendkosten vragen mag niet volgens het Ebaybeleid.  Je hebt zo van die mensen wanneer ze te weinig kregen tijdens een veiling dat ze dan willen recupereren via de verzendkost.  Daarom vragen wij eerst op voorhand hoeveel verzendkost.


 


 


,-)

-- Bewerkt door delamontcreationsoos.. om 4 Dec 2011 11:31 CET
Bericht 2 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

@delamontcreationsoostende:


 


Wij noemen het "verzendingskosten", de Britten noemen het "p&p" (post and packaging), wat eigenlijk duidelijker is... ik heb er geen moeite mee dat de verkoper een eurootje meer vraagt om zijn verpakkingskosten te recuperen, maar ook hier wordt danig een loopje genomen... veleden jaar nog, een kleinnood gekocht, kosten; 5€, nu goed, maar als je het pakje dan aankrijgt dat in een plastieken zak van een supermarkt gewikkeld zit en dat de werkelijke kosten slechts 2,40€ waren, steiger je ook even... 2,60€ voor een plastieken zak van een superzak????


Voor een zending die degelijke, veilig en netjes verpakt is wil ik best iets meer betalen, maar ik denk wel dat je het plaatje begrijpt... zoiets hoeft toch niemend te nemen toch?

Bericht 3 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

@delamontcreationsoostende,


 


Idd is er al eerder een paar maal discussie geweest over die verzendingskosten, ik meen me ook te herinneren dat er ook al discussie was over die BTW.... ik begijp hier dus iets niet; in de aankoopprijs van een postzegel is de BTW toch al verrekend of niet soms?

Bericht 4 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

@walesha



Wel tot 31/12/2011 is er geen BTW op een postzegel... vanaf 01/01/2012 is dat wel...



Dat is het verschil voor een zelfstandige met BTW nummer en een particulier zonder BTW. Wij als zelfstandige moesten extra BTW betalen op onze verzendkosten tot 31/12 dus...

Bericht 5 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

volgens mij betaalt een zelfstandige evenveel voor een postzegel bij aankoop als een partikulier, de prijs van de postzegel ligt toch vast.


Daarna kan die zelfstandige die btw toch aftrekken in zijn boekhouding ?


 

Bericht 6 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

Klopt en klopt niet...



Boven de aankoop moeten we de btw doorrekenen naar de klant.... maar we kunnen inderdaad de btw terug aftrekken... Dit kunnen we trouwens met alle btw die we betalen... 🙂



Maar... elke particuliere verkoper moet geen btw betalen op diezelfde postzegels... dus...wij ook niet maar wij moeten wel 21% btw betalen op diezelfde postzegels... die we achteraf kunnen aftrekken... komt inderdaad op hetzelfde neer.. maar vergeet niet dat wij een driemaandelijkse btw afrekening moeten indienen.. enz...



Ik heb hier elke maand meer dan 2 dagen nodig om mijn boekhouding op orde te zetten...



Bericht 7 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

klopt helemaal niet.



Als je eerst BTW aanrekend aan je klanten kan je die later terugvorderen. dus 0 operatie maar je klanten hebben wel 21% meer betaald dan moesten ze aan een particulier betalen.



Als je geen BTW hebt aangerekend kan je deze dus niet terugvorderen, je klanten hebben dan wel hetzelfde betaald als bij een particuliere verkoper maar als verkoper zit je dus met 21% extra BTW op die postzegels.



Tenzij, en dat is steeds de discussie als je postkosten niet als omzet ziet omdat dit eigenlijk een dienst is die je verstrekt aan je klanten en daar geen toegevoegde waarde is. Dus als de postkosten uit de omzet gehaald worden.


Bericht 8 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

ook een particulier dient die verhoogde verzndkosten door te rekenen bij verkoop.


En een partikulier kan die btw niet terugvorderen.


Wat bij houden of indienen van btw aangifte betreft : dit valt hier helemaal buiten deze discussie.


 

Bericht 9 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

Een partikulier dient geen 21% bij te tellen daar de partikulier deze niet moet afdragen aan de belastingen

Bericht 10 van 23
laatste antwoord