annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

 

Ik ben vrij nieuw als verkoper, maar heb al redelijk wat stress omtrent verzendingen, meer bepaald de ontvangst. De meeste kopers willen een reguliere verzending (goedkoper) maar hoe zit het dan met het ontvangstbewijs. Inlichtingen ingewonnen bij ebay, paypal en bpost. Antwoord, gaat enkel met een aangetekende verzending met ontvangstbewijs of b-pack world. Dus allemaal dezelfde raad: aangetekende verzending (die dan wel een stuk duurder is) en die de meeste kopers niet willen. Bied ik een reguliere verzending aan, geen tracking, geen ontvangstbewijs, niets. Moest er dus iets fout lopen bij de post of ik heb met een fraudeur te maken ben ik, en mijn product en mijn geld kwijt. Ik stond toch effe perplex. Als ik enkel aangetekende verzendingen aangeef zal ik niet veel respons hebben denk ik. Weet dus effe niet meer wat te doen, al mijn aanbiedingen verwijderen? Heb ook gevraagd of het mogelijk was in de conversatie met de koper een afspraak te maken, indien gewone verzending ik niet voor de risico's kan instaan, maar ook dit wordt niet als erkenbaar beschouwd. Dat wil dus zeggen als ik gewone verzendingen aanbiedt, ik wel héél grote risico's neem. Goederen kwijt, geld kwijt en slechte feedbacks ook al heb ik alles netjes verzonden volgens de regels. Dit maakt me toch wel angstig. Iemand raad, ervaringen, aub laat het me weten.

Bericht 1 van 12
laatste antwoord
11 ANTWOORDEN 11

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

Die verzendingskosten zijn idd altijd een probleem, zowat iedereen vind ze altijd te duur. Anderzijds zou ik de spullen die jij verkoopt niet zomaar per gewone post verzenden, het risico op verlies (lees = diefstal) bij de post vind ik hier te groot en ja, zeggen dat het niet ontvangen is, is dan ook wel heel gemakkelijk... je hebt geen poot om op te staan en bij betaling met PayPal ben je ook nog een keer je centen kwijt. Jij kan niet bewijzen dat het verstuurd/ontvangen is en de ander kan niet bewijzen dat hij het niet ontvangen heeft... een eindeloze discussie dus!

In België is er nu een alternatief, kleine pakjes tot 2kg verzend je traceerbaar voor 4€ naar een postpunt of postkantoor in de buurt van de koper, veel goedkoper dus dan een aangetekende zending, de koper dient het wel zelf op te halen zoals bij Kiala. (Levering aan huis kan ook voor, ik dacht, een euro meer)

Verzenden naar het buitenland is iets anders, daar heb ik punt en paal aan gesteld... ik verzend (uitzonderlijk) naar het buitenland en dan is het kiezen of delen: alleen traceerbaar en ze betalen de volle pot of ze komen het voor mijn part zelf ophalen, punt andere lijn!

Kopers die recht in hun schoenen staan en je items echt graag willen zullen dan ook die kosten, zei het met tegenzin betalen, tenslotte: op een aankoopbedrag van pakweg 70€ lijkt een kleine 6 à 7€ verzending me best haalbaar. Je hoeft heus niet bang te zijn dat je dan plots veel minder gaat verkopen hoor, je bent pas begonnen, je moet dus langzaam aan een klantenbestand opbouwen, Rome is ook niet op één dag gebouwd toch?

Bericht 2 van 12
laatste antwoord

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

Dank voor de informatie Walesha.

Ik kom net van het postkantoor maar de dame achter het loket had er nog nooit van gehoord, weer typisch iets voor 'de posterijen' hier.

Een vaste postbeambte is er niet meer, enkel invallers die bijgevolg niets vinden omdat - om het met hun woorden te zeggen- dit hun winkel niet is.

Die kleine traceerbare pakjes waar je het over hebt, geldt dat enkel voor het binnenland?

Ik ga zo meteen mijn advertenties maar veranderen wat de verzendkosten betreft.

Heb net een pakje gewone verzending richting Italië verzonden, nu maar hopen dat het een betrouwbaar persoon is.

Ik heb hier een beetje rondgekeken en eerlijk gezegd ben ik wel effe geschrokken van wat mensen allemaal meemaken met paypal.

Een verkoper die ontvangstbewijs met handtekening van koper heeft voorgelegd en nog wordt de koper (die beweert niets te hebben ontvangen) in het gelijk gesteld... begin me toch stilaan vragen te stellen over PP.

Zo wordt het wel heel makkelijk om te frauderen, niet?

Ik stel me bij dit beleid toch wel serieuze vragen.

Bericht 3 van 12
laatste antwoord

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

Die goedkope dienst van Bpost is nog vrij nieuw, best mogelijk dus dat nog veel postbedienden het niet kennen. Ik dacht ook dat je van die dienst geen gebruik kon maken op een postkantoor of -punt maar enkel via de PC. Hier vind je hem: https://parcel.bpost.be/nl

Het werkt ongeveer hetzelfde als bij Kiala, label aanmaken en afprinten en binnenbrengen op een kantoor of postpunt, betaling gebeurt ook online en nee, het werkt enkel in België.

Betreft Paypal: daar is idd al heel wat rond te doen geweest, ik aanvaard geen betalingen met Paypal, ik gebruik het enkel om te betalen voor buitenlandse bestellingen en zeer uitzonderlijk in eigen land. Soms lijkt het idd wel of Paypal een vrijgeleide is voor fraudeurs en bedriegers en sommigen maken daar handig gebruik van ook, vooral in het buitenland.

Je verzond per gewone post naar Italië, ik hoop voor jou dat het goed afloopt want laat nu net daar heel wat bedriegers tussen zitten, neem hier maar eens een paar draadjes door over dergelijke praktijken, het valt op dat er heel wat Italianen bij zijn.

Bericht 4 van 12
laatste antwoord

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

Als ik hier rondkijk op de forums zakt de moed me wel stilletjesaan in de schoenen.

Ik probeer je goede raad op te volgen, wil mijn paypal eraf halen maar het lukt me niet.

Heb ondertussen al x-aantal betalingsbeleidtitels, die krijg ik ook niet weg.

Ik wil enkel overschrijving als betaling aanvaarden (ook al beweerdt ebay dat je dan minder kopers hebt) maar ik krijg telkens een mededeling als ik PP uitvink.

Als ik enkel via overschrijving betaald wil worden kan ik mijn gegevens danl mededelen in een bericht aan een koper of ben ik verplicht om mijn bankgegevens bij ebay in te vullen?

Als dat zo is, is dat dan wel veilig met al die inbreuken tegenwoordig.

Ik heb me nog nooit zo stom en lomp gevoeld als nu, ik vind ebay nogal heel omslachtig en erg teleurstellend wat de verkopersbescherming betreft.

Bericht 5 van 12
laatste antwoord

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

Op dit forum staan diverse draadjes waar zakelijke verkopers en zelfs topverkopers hun ongenoegen uiten, op Ebay bestaat er niet zoiets als een "verkopersbescherming"... loopt een transactie verkeerd af is de verkoper altijd de pineut!

De kopers krijgen altijd alle krediet, alle verantwoordelijkheid wordt bij de verkoper gelegd en die blijft achter in zijn hemd.

Als beginnend verkoper op Ebay ben je al sinds een paar jaar verplicht om PP te aanvaarden, pas na een bepaald aantal positieve feedbacks (geen idee hoeveel precies) kan je betalingen met PP weigeren.

Je kan anderzijds wel aanvinken dat je ook een gewone bankoverschrijving aanvaard en je hoeft niet persé je bankgegevens op je account in te vullen. Kiest een koper voor bankoverschrijving (omdat die mss geen PP-account heeft) kan je die gegevens alsnog via een privebericht of mail, al dan niet langs Ebay om aan de koper doorgeven.

Met een overschrijving heb je soms wel een probleem, ttz: niet jij maar de kopers, wanneer een koper woont in een land van de EU dat niet in de eurozone zit zal die net als kopers buiten de EU geconfronteerd worden met hoge bankkosten.

Een vb: ik koop in het VK, dat is EU maar geen eurozone... betaal ik met PP betaal ik geen kosten op de wisselkoers na, betaal ik met een bankoverschrijving ben ik een slordige 20€ aan bijkomende bankkosten kwijt! Ik kan het dan ook doen met een internationaal postmandaat dat me dan ook bijkomend 10€ kost! Dan is de keuze dus wel snel gemaakt, maar als ik dan de boel wil bedriegen ga ik een week of vijf nadien een claim indienen bij PP wegens niet ontvangen of iets anders en in 9 van de 10 gevallen krijg ik mijn geld terug! Dat noemen ze dan "kopersbescherming" maar PP gaat er soms wel heel licht over zoals het geval dat je al eerder aanhaalde: ontvangsbewijs ondertekend door de ontvanger en toch ving de verkoper bot en waarom... vrije interpretatie noem ik dat; het pakket was afgeleverd bij de buren die tekende voor ontvangst, PP volgde de koper dat hij daarom het niet had ontvangen maar iemand anders... dikke klooi van PP lijkt me en die koper bedriegd niet enkel de verkoper maar beticht onrechtstreeks ook nog eens zijn buren van diefstal die ter goeder trouw het pakketje in ontvangs namen en wees maar zeker dat die man daardoor zijn kans schoon zag om gratis goederen te verkrijgen! En zo staan er nog heel wat voorbeelden hier in het forum.

Voor mij is het simpel: betalen met PP: ja, betaald worden met PP... no way!

Bericht 6 van 12
laatste antwoord

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

@arwen: als je internationaal wil verkopen, heb je helaas Paypal nodig...

 

Het systeem dat hier immers achter zit, is het volgende:

Kopers uit landen waar binnen het land zelf bankkosten aangerekend worden voor nationale transacties mogen dezelfde kosten ook doorrekenen bij internationale transacties.

M.a.w.: in Frankrijk en verschillende zuiderse landen worden bankkosten aangerekend voor nationale transacties (wat wij in België niet hebben). Indien een Fransman dan bij jou zou kopen, dan zal hij ook kosten voor een overschrijving dienen te betalen. In de praktijk worden die dan ook gedeeltelijk naar jou als verkoper doorgerekend (kan je heel wat nare verrassingen opleveren hoor).

 

Hoe vermijd je dat jij moet opdraaien voor die kosten? Duidelijk vermelden naar je koper dat je enkel voor jou kostenvrije betalingen aanvaardt... met als gevolg dat de koper met een hoop extra kosten zit die hij er liever niet bij neemt.

Voor deze kopers is dan ook Paypal de ideale betalingswijze!

 

Net als voor de landen met een andere valuta zoals walesha aangaf...

 

Na jaren ervaring kan ik enkel stellen dat Paypal een must is indien je internationaal wil verkopen...

En aangezien de Belgische markt vrij klein is, vrees ik dat je er echt niet buiten kan.

Afhankelijk van de branche waar je in zit, word je soms geconfronteerd met cowboys die dan inderdaad proberen om je te 'pluimen' maar ikzelf heb daar gelukkig niet al te veel last van... Ja, jaarlijks heb ik er ook wel een 2 tot 3 die proberen, maar vaak helpt het om voldoende te communiceren met je kopers... Ofwel lost het probleem zichzelf op door lang genoeg te wachten (aangetekende zendingen naar het buitenland zijnn nu eenmaal langer onderweg dan gewoon traceerbare pakketten) of betrap je hen wel ergens op feiten die malafide praktijken blootleggen.

Daarom: communiceer altijd met je kopers uitsluitend via het eBay-berichtensysteem! Dit kunnen de medewerkers van eBay en Paypal perfect nalezen!

Dit heeft me al meermaals geholpen om geschillen in mijn voordeel te laten aflopen 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 7 van 12
laatste antwoord

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

Bij mij moeten kopers de commissie betalen van paypal als ze met paypal willen betalen.

 

Tot nu toe heb ik daar geen probleem mee omdat het duidelijk in de advertentie staat. De koper is vrij om te betalen zoals hij wilt.

 

Vervelend is wel dat er een standaard tekst staat bij de factuur, die Ebay niet weg wilt doen (heb er al verschillende keer voor gemaild) dat suggereerd dat je met een cheque kunt betalen.

 

Al enkele keren kreeg ik een Franse cheque in m'n bus, maar deze gaat de vuilnisbak in of terug gestuurd. Ga dus NOOIT met een Franse cheque naar de bank want dit kost je centen en mogelijks is je winst er door.

 

Ik ben fair in m'n verzendprijs en dat doet wel kopen.

 

Ik reken 3.4% op de totaal de betalen som + 0.35 euro. Identiek wat paypal mij aanrekent.

 

Iemand die 25 euro moet betalen = + 0.85 + 0.35 = 26.20 euro.  Dit is gewoon ons reglement. Als kleine zelfstandige moeten wij echt wel besparen op al die kleine posten, kwestie van overleven.   

 

Tot nu toe, heeft nog niemand daar een opmerking over gemaakt.

 

Paypal is inderdaad een must omdat de impulsieve koper met slechts enkele klikken betaald heeft.  Als je "nu kopen" aanbied, en kopers te veel moeite moeten doen om te betalen, als er dus te veel bedenktijd tussen, kunnen mogelijke kopen niet doorgaan.  Zo ondervind ik het ook met mezelf. Als ik online iets koop wil ik onmiddellijk kunnen betalen. Als het te omslachtig is, of als je eerst de gegevens moet opvragen, dan kan het zijn dat ik het laat voor wat het is als het een artikel is die ik niet echt nodig heb.

 

Johan

 

 

 

Bericht 8 van 12
laatste antwoord

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

Het extra aanrekenen van Paypal-kosten als een koper met deze betaalmethode wenst te betalen, zijn niet toegestaan:

http://pages.benl.ebay.be/help/policies/listing-surcharges.html

 

Indien er een potentiële koper je aanbiedingen gaat melden, kunnen deze dan ook verwijderd worden van de site.




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 9 van 12
laatste antwoord

Gewone verzending, alle risico voor verkoper?!

Anderzijds snap ik ook niet goed je verzendtarieven hoor:

 

Een paar handschoenen kost 1,5 euro verzendingskost... Met Taxipost24H ???

Een long sleeve = 2,5 euro taxipost24H ???

Fleischmann loc = 5,00 euro, andere verzendingswijze???

 

De postzegels uit Belgisch Congo (gaat het hier om het ganse vel zoals de foto's suggereren of om 1 postzegel?): worden gratis verzonden... Ik hoop maar dat daar meer dan 1 bieder op af komt... Indien deze door iemand gekocht wordt die wenst te betalen via Paypal en die eist dat je je aan de regels houdt (en dus die extra kosten weigert te aanvaarden omdat ze eigenlijk niet mogen, dan scheur je hier wel ferm je broek aan hé?

Zelfs los van die Paypalkosten zijn deze transacties een risico:

- verzending  = 0,70 euro

- ebay-plaatsing = 0,13 euro

-verkoopkosten = 0,07 euro

Totaal = 0,90 euro + 21% BTW = 1,089 euro...

 

Hopen dus maar dat 1 koper meerdere loten koopt zoniet wordt dit toch een verlieslatende zaak...




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 10 van 12
laatste antwoord