annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Zijn er hier Belgische kleine ondernemingen die voldoen aan de voorwaarden voor de nieuwe BTWregeling die ingaat op 1 april? De pro en contra's al even overwogen?
Iemand feedback voor mij?

Bericht 1 van 13
laatste antwoord
12 ANTWOORDEN 12

Re: verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Net eens nagekeken...

Volgens mij dien je eigenlijk niets te wijzigen bij ebay of bij andere intracommunautaire handelingen... je mag deze nog steeds laten factureren aan 0% maar je moet wel een "Bijzondere BTW-aangifte" van al je transacties die onder deze regelgeving valllen.

 

Reden hiervoor: indien je je facturen van eBay onder Luxemburgs BTW-stelsel laat vallen, dan betaalde je slechts 15% BTW en dit klopt dan niet met het belgische tarief van 21%




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 11 van 13
laatste antwoord

Re: verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

@ brokantiek: er zullen altijd wel foefelaars zijn maar ze dan gaan zoeken onder de bijberoepers alleen, da's wel laag bij de grond zulle...

Persoonlijk val ik onder deze categorie en ik kan je verzekeren, hier komt niks binnen of gaat niks buiten zonder factuur. Alles wordt dan ook netjes opgenomen in mijn boekhouding. Het risico op allerlei boetes zijn me dit echt niet waard hoor! Ik ga mijn basisinkomen uit mijn hoofdberoep ook niet op het spel zetten door wa foefelwerk.

Maar goed, niet iedere bijberoeper zal wel zo denken zeker?

 

Maar... zie je dit niet terugkeren bij iedere groep van zelfstandigen? Of bij de nep-particulieren?

 

Ik denk maar aan de horeca waar hun vakgroep zelfs al het zwartwerk wil geregulariseerd zien... Als je op restaurant geen BTW-briefje vraagt, krijg je dit meestal niet en "loop je het risico" dat jouw betaalde maaltijd gewoon verdwijnt in de zwarte inkomsten. Het erge is dan nog dat je als klant niet eens een reductie kreeg omdat je geen bonneke kreeg... Om maar te zeggen: zij innen zowel voor de klanten met als zonder bonneke de BTW en steken die die ze als zwarte inkomst registreren gewoon in hun pocket...

Als een vakgroep al zo'n houding aanneemt, wat moeten we dan verwachten van hun "volgelingen" ???




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 12 van 13
laatste antwoord

Re: verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april


@hetzijspoor schreef:

Net eens nagekeken...

Volgens mij dien je eigenlijk niets te wijzigen bij ebay of bij andere intracommunautaire handelingen... je mag deze nog steeds laten factureren aan 0% maar je moet wel een "Bijzondere BTW-aangifte" van al je transacties die onder deze regelgeving valllen.


 

Dit is een optie, beste Frits.

 

De basisregel is - in het kader van een vereenvoudiging voor kleine ondernemingen - gewoon aankopen in een andere lidstaat van de EU aan het lokale tarief (mag tot een aankoop van max 11.200 eur/jaar).

 

Om te vermijden dat de kleine ondernemingen hierdoor een hoger tarief zouden moeten betalen dan in hun eigen lidstaat kunnen zij als "uitzondering op de uitzondering" opteren om toch in hun eigen lidstaat btw te betalen, en in dat geval moeten ze de bijzondere btw-aangifte indienen waarnaar jij verwijst.

 

Dat wordt dan wel een beetje absurd, want enerzijds gaan ze gebruik maken van een vereenvoudigd systeem, om dan "bijzondere aangiften" te moeten indienen.

 

Dus opletten :  mensen die toch facturen zonder btw door ebay laten opmaken EN gebruik maken van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen MOETEN bijzondere btw-aangiftes gaan indienen .

 

De lidstaten van de EU geven aan mekaar de verkopen door van de in hun land verrichte handelingen met facturatie aan 0%, en die lijsten komen per btw-plichtige in de individuele dossiers terecht.

 

De Belgische btw-controles kunnen dus probleemloos zien wie buitenlandse facturen à 0% kregen en geen bijzondere aangiftes deden.

 

De mogelijke gevolgen kan je wel raden ....

.

 




Bericht 13 van 13
laatste antwoord