annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Zijn er hier Belgische kleine ondernemingen die voldoen aan de voorwaarden voor de nieuwe BTWregeling die ingaat op 1 april? De pro en contra's al even overwogen?
Iemand feedback voor mij?

Bericht 1 van 13
laatste antwoord
12 ANTWOORDEN 12

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Van het moment je een beetje serieus je zaak doet, dan zit je daar boven.

 

Is wel een goeie maatregel voor bijberoepers, aanlokkelijk, inkomsten beperkt houden door minder aan te geven .... voor mij eigenlijk een negatief signaal naar het zwartwerk toe.

 

Nadeel is, je mag geen btw in aftrek brengen, voordeel dan weer is  veel simpelder boekhouding .... dus, after all, interessant voor "zwartwerkers".

 

Spijtig.

 

 

Bericht 2 van 13
laatste antwoord

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april


@delamontoostende schreef:

Van het moment je een beetje serieus je zaak doet, dan zit je daar boven.

 

 ../.. dus, after all, interessant voor "zwartwerkers".

 

Spijtig.

 


Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

 

Uiteindelijk een regeling die ook de kleintjes of vooral beginnende professionals aanzet om hun zaak correct op te zetten.

 

De vroegere grens was belachelijk, de huidige grens van 15.000 eur realistisch.

 

Hoger mag de grens niet zijn, dan ondermijn je heel het btw-systeem.

 

Maar laat de starters toch beginnen met wat minder administratieve rompslomp !

 

En beweren dat alle "serieuze" bijberoepers boven de 15.000 eur jaaromzet zitten is wel heel kort door de bocht.

 

Ik zou de (nepparticuliere) ebayers die die omzet niet halen niet graag eten moeten geven ...




Bericht 3 van 13
laatste antwoord

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Ja, als je het zo bekijkt dan kan ik daar inkomen.

 

Maar net zoals altijd zullen er zijn dit dit systeem zullen misbruiken.  Ik heb het dan ook vooral op die groep.

 

Ik geef je gelijk dat dit voor starters best wel interessant is.

 

 

,-)

 

 

Bericht 4 van 13
laatste antwoord

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Bijberoepers die boven die grens zitten zijn dan vooral diegenen die ook het duurdere spul verkopen en plaatsen. 

 

Bvb een loodgieter of een chauffageinstallateur.  Je moet maar 1 badkamer of 1 chaffageinstallatie plaatsen en je zit er al boven.

 

Ik begrijp dat de postzegel of postkaartverkoper daar niet aan geraakt.

 

Ik begrijp je wel hoor.

 

 

 

 

 

Bericht 5 van 13
laatste antwoord

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Dat heeft niets met zwartwerken te maken.

En dat gaat ook niet voor mensen die per uur betaald worden zoals brokantiek zegt.

Ikzelf zou heel veel besparen op boekhouderskosten want dit is nu mijn grootste onkost.

Het probleem zit hem nog alleen bij de facturatie van ebay omdat dit ook 0% btw is. Ik wacht nog op antwoord van ebay of ze dat kunnen aanpassen voor mij. Vrees er alleen wat voor.

 

Bericht 6 van 13
laatste antwoord

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april


@the-xandeeshop schreef:
 ../..

Het probleem zit hem nog alleen bij de facturatie van ebay omdat dit ook 0% btw is. Ik wacht nog op antwoord van ebay of ze dat kunnen aanpassen voor mij. Vrees er alleen wat voor.

 


Dit begrijp ik niet zo goed, wat is precies het probleem ?




Bericht 7 van 13
laatste antwoord

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Ebay maakt facturen op voor BTWplichtingen aan 0% BTW maar als ik in het stelsel zou komen dat ik geen BTW aangiftes meer moet doen moet ik wel direct de BTW betalen aan leveranciers want het is niet aftrekbaar. Breng ik die facturen dan toch in aan 0% moet ik intracommunautaire aangifte doen en dat ik blijkbaar nog duurder of gewone aangiftes.

Maar ik heb ondertussen antwoord gekregen van ebay en ze zouden dat kunnen regelen dat ik BTW afdraag aan hen.

Groetjes

Bericht 8 van 13
laatste antwoord

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april


@the-xandeeshop schreef:

Maar ik heb ondertussen antwoord gekregen van ebay en ze zouden dat kunnen regelen dat ik BTW afdraag aan hen.

Groetjes


Dat is geen kwestie van "kunnen" maar van de wet toepassen.

 

Als professioneel verkoper open je een zakelijke account.

 

Dat staat los van je btw-statuut.

 

Pas nadien kan je als zakelijk verkoper melden aan ebay dat je in aanmerking komt voor verlegging van de btw :  pas dan - en NIET omdat je zakelijk verkoper bent - krijg je facturen zonder Luxemburgse btw.

 

Indien je zoals jij in een situatie komt waarbij je geen recht meer hebt op normale verlegging van de btw dan MOET je dat melden aan je buitenlandse leveranciers, die dan op hun beurt vanaf dat ogenblik terug hun lokale btw gaan aanrekenen.




Bericht 9 van 13
laatste antwoord

verhoogde vrijstelling BTW vanaf 1 april

Had ik het dan toch niet wat anders gelezen???

Volgens mij bleef de verlegging van de BTW wel geldig maar zou je de BTW die je niet betaalde aan de buitenlandse leverancier wel nog moeten doorstorten naar de BTW-diensten, net zoals je dit trouwens ook in het gewone BTW-plichtigen-statuut moet doen.

 

Ik ga het nog eens nakijken, je weet nooit waar het ooit goed voor is é?




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 10 van 13
laatste antwoord