annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

waarom geen factuur zonder BTW als bedrijf aankoopt in buitenland ?

omico
Community-lid

Ik heb een ebay-aankoop gedaan in Duitsland. Ik deed deze aankoop voor een bedrijf. Dit bedrijf heeft een BTW nummer. Bij Ebay werd een zakelijke account opgezet, en het BTW-nr werd door ebay gevalideerd.


Ik verwachtte dat bij aankopen uit Duitsland nu de facturen zouden gemaakt worden zonder BTW. Er wordt echter een betaling gevraagd van het bedrag inclusief BTW.


Hoe kan ik aankopen in Duitsland zonder dat BTW op het faktuur wordt aangerekend ? Ik doe de aankopen voor een Belgisch bedrijf.

Bericht 1 van 4
laatste antwoord
3 ANTWOORDEN 3

waarom geen factuur zonder BTW als bedrijf aankoopt in buitenland ?

Hoe kan ik aankopen in Duitsland zonder dat BTW op het faktuur wordt aangerekend ?


contact opnemen met de verkoper, je BTW verificatie doorzenden, meestal je oprichtingsakte ofzo,  en als HIJ ook een bedrijf is dan betaal je inderdaad geen btw anders wel...


 


 

Bericht 2 van 4
laatste antwoord

waarom geen factuur zonder BTW als bedrijf aankoopt in buitenland ?

Veel mensen die verkopen op ebay kennen het systeem van intracommunale verkopen niet, doordat zij meestal - zeker in Duitsland - tegenover landgenoten staan of particulieren.


Best kan je de verkoper vriendelijk de reglementering uitleggen, met de raad desnoods even de nodige info in te winnen bij hun eigen btw-kantoor of boekhouder.


In jouw geval zou ik NIET betalen tot je de verkoper zijn akkoord hebt om met vrijgestelde btw te werken.


Je wint daarbij een pak geld gezien de belangrijkheid van het door jou aangekochte item, want de Duitse btw kan je niet in aftrek brengen mocht je hem toch betalen.


Voor de verkoper loont het ook de moeite om zich te informeren, want anders mist hij een relatief belangrijke verkoop.


Jijzelf loopt geen enkel risico :  je werkt via een nieuwe account met nul feedback, die je zondermeer kan opgeven en vervangen door een nieuwe, EN je vraagt tenslotte gewoon de korrekte toepassing van de btw-wetgeving terzake.




Bericht 3 van 4
laatste antwoord

waarom geen factuur zonder BTW als bedrijf aankoopt in buitenland ?

Ik snap niet waarom Ebay dat niet automatisch doet.

Als verkoper kun je het BTW gedeelte aangeven (de meeste doen dat niet maar als dat zo is dan staat er iets als incl BTW bij de prijs op Ebay).

Ebay kan automatisch de BTWnrs controleren (https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/check-vat-number-vies/index_nl.htm).

Voor aankopen buiten EU krijg ik automatisch de BTW bijgeteld door Ebay (IOSS). Dus als bijtellen door Ebay kan waar nodig dan moet **bleep** waar nodig ook mogelijk zijn.

Bericht 4 van 4
laatste antwoord