annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Af te halen object beschadigd na aankoop en betaling. Wat nu?

Op 5 mei koop ik een houten tuinbank (een soort sculptuur gemaakt uit een boomstronk en -wortel) bij een Waalse powerseller met winkel op Ebay. Omdat ik midden in een dubbele verhuis zit (wij verhuizen en dochter verhuist tegelijkertijd naar ergens anders), mail ik de verkoper in mijn beste Frans om uit te leggen dat ik het object ten vroegste eind juni kan afhalen. Om te tonen dat ik het object wel degelijk koop, betaal ik onmiddellijk met PayPal. Dat is voor meneer allemaal geen enkel probleem. In juni overlijdt mijn moeder plots en moet ik als enig kind alles regelen voor begrafenis, nalatenschap enz. Ik mail meneer, leg alles uit en vraag of het een probleem is als ik pas de eerste helft van juli kom. Geen probleem, zegt meneer. Begin juli mail ik om verschillende data voor te stellen waarop ik mijn bank zou kunnen komen halen. Meneer antwoordt dat ik op een zaterdag moet komen. Dat is voor mij nogal moeilijk, maar op 23 juli lukt het wel. Ik mail om te vragen of 23 juli past. Geen enkel probleem, antwoordt meneer. Op 23 juli arriveer ik, na anderhalf uur rijden, bij meneer. “Ah, votre banc, il est cassé,” zegt meneer met een scheef lachje alsof hij het nog leuk vindt ook, “je vais vous montrer.” Daar staat mijn bank, met een grote, dikke barst. Het gedeelte met de barst is er nog net niet afgekraakt. Mijn geschreven Frans is niet slecht, maar Frans spreken en dan nog met een mond vol tanden is een ander paar mouwen.  Ik zeg dat zoiets toch niet kan. Meneer zegt dat de bank de hele tijd buiten heeft gestaan en dat ze door de vele regen van de laatste weken gebarsten is “want zo’n bank is niet bedoeld om de hele tijd buiten te staan.” Volgens mij is een tuinbank net wel bedoeld om buiten te staan. Volgens mij is de (loodzware) bank gewoon uit zijn pollen gevallen. Ofwel heeft een zwaar persoon er teveel op doorgeleund toen ze heel nat was van de regen, maar dat krijg ik allemaal niet uitgelegd.

Meneer zegt dat de bank geplakt kan worden met houtlijm. Hij wil dat zelf wel voor mij doen, maar dan kan ik de bank niet onmiddellijk meenemen. Mijn probleem is dat ik 146 km bij hem vandaan woon en – nog erger! - de bank al betaald heb. Ik probeer uit te leggen dat ik een gedeeltelijke terugbetaling wil omdat de bank beschadigd is, maar meneer schijnt mijn povere Frans plots helemaal niet meer te begrijpen. Met de tranen in de ogen neem ik mijn bank dan maar mee. Terug thuis wapen ik mij met woordenboeken en een grammaire en besteed flink wat tijd aan een mail waarin ik zeg dat ik het niet correct vind dat hij mij niet had laten weten dat de bank beschadigd geraakt was, dat ik volgens zijn beschrijving en foto’s een object “en parfait état” gekocht, maar een beschadigde bank gekregen heb en dat ik, nu de bank volledig droog is, lijmresten en een spijker bij de barst heb ontdekt (ik voeg foto’s toe), wat bewijst dat de bank lijmen niet mogelijk is. Ik vraag een gedeeltelijke terugbetaling. Meneer antwoordt dat de bank in perfecte staat was op het ogenblik van verkoop (daar twijfel ik niet aan), dat hij duidelijk beweerd heeft niet aansprakelijk te zijn voor eventuele schade (dat is nieuw voor mij – ik heb de advertentie nog eens nagelezen en vindt nergens zo’n verklaring; bovendien gaat het hier niet om iets dat verzonden werd met de post en is meneer een professionele verkoper), dat niemand geprobeerd heeft de bank te repareren, dat hij nog 5 dergelijke banken verkocht heeft in dezelfde periode die allemaal in perfecte staat waren (wat doet dat er nu toe? Ik vind deze verkopen trouwens niet terug in zijn feedback), dat hij een 100% positieve feedback heeft (kan wel zijn, maar daar ben ik niets mee) en dat hij mij wel gedeeltelijk wil terugbetalen maar zich dan genoodzaakt ziet 2 euro vergoeding te vragen per dag dat hij de bank voor mij bewaard heeft, want “je ne suis pas un garde-meuble”. Komt erop neer dat ik eigenlijk nog zou moeten bijbetalen en dat ik dus maar beter mijn mond houd.

En nu? Daar sta ik dan… Doordat er (door omstandigheden) meer dan 45 dagen verstreken zijn tussen aankoop en afhaling, kan ik hem niet eens negatieve feedback geven.

Geaccepteerde oplossingen (0)

Antwoorden (0)

Een vraag stellen