annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

ANTWERPEN - De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft Rabie H. en Isa J. veroordeeld tot dertig maanden cel en 1.650 euro boete voor een grootschalige oplichting via de veilingsite eBay. Ze hadden geld geïncasseerd voor fictieve goederen.



De beklaagden hadden multimediatoestellen zoals laptops en spelconsoles, te koop aangeboden terwijl ze die eigenlijk niet in hun bezit hadden. De gedupeerden stortten de verkoopprijs op twee rekeningen van Isa J., maar kregen de goederen nooit toegezonden.

Isa J. werd op 18april 2009 opgepakt toen hij terugkwam van Palestina. Hij woonde bij zijn schoonzus in Antwerpen, waar tijdens een huiszoeking zijn rekeninguittreksels in beslag werden genomen. Hij bleek het geld te hebben doorgestort naar andere rekeningen of cash te hebben afgehaald. Op zijn computer werden eBay-advertenties aangetroffen.

Honderdtal feiten

Verder onderzoek bracht een honderdtal feiten aan het licht. Rabie H. was het brein achter de oplichting en Isa J. had hem hulp verschaft door hem zijn rekeningnummers te laten gebruiken.

Acht gedupeerden hadden zich burgerlijke partij gesteld. De beklaagden moeten hen in totaal ongeveer 3.200 euro aan schadevergoedingen betalen.


Bericht 1 van 19
laatste antwoord
18 ANTWOORDEN 18

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Is het niet zo, dat wij winkeliers... vaak niks aangeven aan de politie omdat we op voorhand weten dat het niks gaat opleveren.



ik verwacht en schrijf dit ook zo in in mijn jaarlijks budget, dat ik op jaarbasis voor 10.000 euro zal bestolen worden.



Elke week word onze computerwinkel bestolen...dat weten we en helaas dat verwachten we. Laptops, die verdwijnen, zelfs schermen, enz... hoe ze het doen... je moet de beelden zien van de bewakelingscamera's om het te geloven...



Elke week zie ik de politie en elke week stel ik een klacht op wegens diefstal... en het is zelden of nooit dat ik iets terug zie van de gestolen goederen of enig geldelijke companesatie.



Ik was al lang miljonair indien ze van mijn gerief zouden afblijven...



D.

Bericht 11 van 19
laatste antwoord

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft

@comp-shop,


Als ik dit allemaal optel, kom ik aan gemiddelde over drie jaar van bijna 9000 euro per jaar... tel ik je kosten erbij zit ik aan zo'n 12000 euro.... dat is meer dan het jaarlijks pensioentje van mij moeder... waar leef jij van dan... van je rente ofzo???


Hoe kan iemand nu in godsnaam zich ieder jaar voor zoveel geld laten oplichten?


Ik ben op het internet slechts één keer bedrogen geweest voor een som van ... 119 euro... was een Nederlandse firma, die kerel was blijkbaar niet aan zijn proefstuk toe, is ook voorgekomen... in Leeuwarden, zie je mij me al burgerlijk partij stellen in Friesland voor 119 euro? Kost meer dan het ooit kan opbengen!


Maar de bedragen die jij noemt... sorry, maar dat gaat mijn petje te boven.

-- Bewerkt door walesha om 12 Jan 2012 17:59 CET
Bericht 12 van 19
laatste antwoord

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Walesha,  wij hebben het wel over diefstal in onze winkel (echte winkel) hé!


 


De statistieken van diefstal zijn niet correct, de werkelijkheid is hallucinant.,


 


Toevallig koppen gezien deze avond, je kan het nog zien op de redactie.be


 


Als ik in m'n brocante winkel op 20 klanten per week 1 keer bestolen word, wat denk je dan in een grote winkel waar 100den klanten per dag komen?


 


In Delhaize, Carrefour, Kruidvat word elke minuut in Vlaanderen wel iets gestolen, lijkt ongelofelijk maar het is zo!


 


Miljarden euro's verlies door diefstal en niet alleen van klanten maar ook van personeel.


 


Het is een ware pest geworden, de straffeloosheid speelt hier in mee.


 


Ga eens over de middag in de buurt van een school staan waar een kruidvat aanwezig is.  Speel maar eens detective, je zal niet geloven wat je ziet!   De kassiersters reageren al lang niet meer, je zou wel constant agenten moeten plaatsen want sommige groepen jeugd STEELT ER OP LOS !


 


Wat stelen ze dan, meisjes nog meer dan jongens, lippenstift, smink, shampoo's, etc ... Jongens is meer snoep, batterijen, frisdranken.


 


Ik overdrijf echt niet, het is de pure werkelijkheid.


 


het is walgelijk, degoutant en mensen zitten met niets meer in, hopla, pak maar, steel maar, en een camera schrikt hen al lang niet meer af.


 


 


 

Bericht 13 van 19
laatste antwoord

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft

10000  euro per jaar bestolen worden in een computerwinkel,  is voor mij geen verrassing.  Ik denk dat zelfs in grotere winkels, saturn, mediamarkt voor veel grotere bedragen gestolen wordt, zet er maar nog een nulletje achter !!!!


 


Mensen die niet zelfstandig zijn hebben daar geen enkel benul van.


 


Zelfs onze kruidenier in de straat heeft een jaarlijks verlies door diefstal van makkelijk 1000 euro !!!   Een appel, een blikje, een fles wisky, 't zijn allemaal kleine bedragen maar op jaarbasis kan dit cijferen hoor.


 


,-)

Bericht 14 van 19
laatste antwoord

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Onderstaand stukje komt uit de website van Unizo. Bedragen om achterover te vallen.


 


en inderdaad 1000 euro per jaar = volgens collega nog tamelijk goed hoor. Bepaalde PC of electrowinkels hebben een gemiddelde van 1 laptop per maand soms.


 


"Veilig ondernemen is een recht: tijd voor actie!


Winkeldiefstallen in de Belgische detailhandel bedragen zowat 915 miljoen euro. Dat komt neer op 6.273 geregistreerde diefstallen in het eerste kwartaal van 2011, goed voor 1,47% van de omzet van detailhandelszaken. Vooral kleine winkels zijn steeds vaker het doelwit, nu grote winkels en ketens fors geïnvesteerd hebben in veiligheid. UNIZO en haar Franstalige zusterorganisatie UCM, bundelen hun krachten en presenteren samen een veiligheidsmemorandum met onontbeerlijke veiligheidsmaatregelen."

Bericht 15 van 19
laatste antwoord

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft


 en inderdaad 1000 euro per jaar = volgens collega nog tamelijk goed hoor.  


Dit is zelfs veel te weinig: die winkelier beseft blijkbaar niet hoeveel er wordt gestolen.


Ik stond tot enkele jaren geleden aan het het hoofd van een ketentje kadowinkels (genre Expo, Bozzy ...).


In dure stukken werd 5% van de prijs ingecalculeerd als diefstalkost, in goedkope spullen 10%.


Je staat namelijk tegenover drie soorten dieven.


De eerste soort is de dief die steelt om iets te bemachtigen van waarde, dikwijls met de bedoeling van doorverkoop, of omdat hij het niet kan betalen.


Dat zijn de 'gemakkelijk'  te bestrijden dieven: de dure zaken kan je beveiligen, in vitrinekasten steken, enz.


Dit soort dieven komt binnen in een jas gevoerd met aluminiumfolie tegen winkelalarmen, steekt in de Carrefour kledij in de diepvries om de inktcapsules te bevriezen zodat ze die er toch kunnen aftrekken, enz.


De tweede soort brengt het meeste schade toe, omdat je er zo weinig tegen kan doen en het niet echt kan incalculeren: dat is het 'eigen' volk, of personeel.


Over hun truucs kan ik boeken schrijven: dat gaat van goederen in vuilzakken buitenzetten, dingen die van de camion vallen, tot onvoorstelbaar gesofisticeerde systemen om de geldkassa lichter te maken.


De derde soort is moeilijk te bestrijden en wordt door alle 'open' winkels ingerekend in de prijs: dat zijn de gewoontedieven die het doen voor de show, zonder het nodig te hebben: scholieren die een sleutelhanger stelen, de keurige dame die 'vergeet' een verjaardagskaart af te rekenen :  die stelen per bezoek meestal maar één enkel item.


Bij die derde soort heb je namelijk een immens probleem: die kan je enkel maar afschrikken door te tonen dat je beveiligt, en daar wringt het schoentje: hoe meer 'beveiliging' je toont, hoe hoger je winkeldrempel wordt en hoe minder volk je over de vloer krijgt: niemand voelt zich goed als hij constant wordt gevolgd door camera's e.d.


Daarom wordt getracht dat soort mensen te 'sturen' :  bepaalde zaken - meestal restanten en zo - worden zo geplaatst dat ze makkelijker te stelen zijn dan andere, goedkope sleutelhangers liggen vooraan in tonnen, enz.


En het is echt niet iets van deze tijd hoor: als kleine jongen - en ik ben er nu al 55 jaar - luisterde ik graag naar de diefstalbelevenissen van mijn grootvader :  die legde zelfs knikkers in bepaalde items, zodat zijn personeel zou horen als iemand het in zijn handen nam !


 




Bericht 16 van 19
laatste antwoord

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft


en inderdaad 1000 euro per jaar = volgens collega nog tamelijk goed hoor. Bepaalde PC of electrowinkels hebben een gemiddelde van 1 laptop per maand soms.



 


Als ik jouw vorige berekeningen zie, dan maak je hier wel een klein rekenfoutje van 9000 euro hoor.




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 17 van 19
laatste antwoord

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft

@hetzijspoor



moest inderdaad 10000 euro zjn...



Maar helaas je leert ermee leven...:_|

Bericht 18 van 19
laatste antwoord

Re: Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Ik wil nu niet ambetant doen, maar veel winkeliers vragen erom om bestolen te worden... er bestaan firma's die je winkel kunnen screenen en je de zwakke plekken tonen, met relatief weinig geld kan je die verhelpen... ik heb zelf een tijdje als bijverdienste voor zo'n firma gewerkt, mijn taak was, geloof het of niet, zoveel mogelijk proberen te stelen om de die zwakke plekken aan te tonen. Uiteraard was ik gedekt en was alles wettelijk geregld, de gestolen goederen werden nadien ook netjes terugbezorgt.


Als ik zo zie, dat er hier sprake is van winkeldiefstal voor pakweg 10000 euro per jaar, zou ik toch maar eens overwegen om te investeren in een goeie beveiliging en eerst van al je winkel eens laten screenen, je kan er alleen maar bij winnen.

Bericht 19 van 19
laatste antwoord