annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

ANTWERPEN - De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft Rabie H. en Isa J. veroordeeld tot dertig maanden cel en 1.650 euro boete voor een grootschalige oplichting via de veilingsite eBay. Ze hadden geld geïncasseerd voor fictieve goederen.



De beklaagden hadden multimediatoestellen zoals laptops en spelconsoles, te koop aangeboden terwijl ze die eigenlijk niet in hun bezit hadden. De gedupeerden stortten de verkoopprijs op twee rekeningen van Isa J., maar kregen de goederen nooit toegezonden.

Isa J. werd op 18april 2009 opgepakt toen hij terugkwam van Palestina. Hij woonde bij zijn schoonzus in Antwerpen, waar tijdens een huiszoeking zijn rekeninguittreksels in beslag werden genomen. Hij bleek het geld te hebben doorgestort naar andere rekeningen of cash te hebben afgehaald. Op zijn computer werden eBay-advertenties aangetroffen.

Honderdtal feiten

Verder onderzoek bracht een honderdtal feiten aan het licht. Rabie H. was het brein achter de oplichting en Isa J. had hem hulp verschaft door hem zijn rekeningnummers te laten gebruiken.

Acht gedupeerden hadden zich burgerlijke partij gesteld. De beklaagden moeten hen in totaal ongeveer 3.200 euro aan schadevergoedingen betalen.


Bericht 1 van 19
laatste antwoord
18 ANTWOORDEN 18

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Alléé vooruit, het gerecht kan dus toch nog zo nu en dan eens haar wek doen zoals het hoort!


Dit kan ik enkel meer toejuichen!

Bericht 2 van 19
laatste antwoord

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

e-user2
Community-lid


Alléé vooruit, het gerecht kan dus toch nog zo nu en dan eens haar wek doen zoals het hoort!


Dit kan ik enkel meer toejuichen!




Dacht je echt dat ze hiermee 'haar werk doet'?



€ 1.650 boete voor 100n gedupeerden voor aankoop van computers en dergelijke.



Waarom worden bijkomstig niet alle ontvangen sommen verbeurt verklaard?



De fraude is een veelvoud van die € 1.650!

-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 3 van 19
laatste antwoord

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

misdaad loont... even op een rijtje



een hondertal feiten = +100 dus



acht gedupeerden = 8



Geld teruggeven = 3200 euro



Boete = 1650 euro.



Als 8 gedupeerden elk voor 400 euro werden opgelicht dan hebben 100 X 400 = 40000. trek daar het geld af welke ze moeten teruggeven = 4850 euro = 35150 winst. Rest van het jaar dus niet meer werken.



Trek daar de kosten van ebay af, want die zitten er ook nog tussen, dan hou je toch nog een aardig centje over.

-- Bewerkt door comp-shop om 11 Jan 2012 21:15 CET
Bericht 4 van 19
laatste antwoord

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Jullie zien het verkeerd, het gaat veel verder dan dit... in dit geval zal hun misdaad niet echt lonend zijn. Alle onterecht ontvangen sommen worden iddd verbeurt verklaart, dat is de normale procedure, verder eveneens alles wat voor de oplichting gebruikt werd, in dit geval laptops en/pc's.


Bij de boete komen dan ook nog eens de gerechtskosten bij, die bij een correctionele zaak al vlug een paar duizend euro kan zijn. De schadevergoeding aan de gedupeerden wordt ook nog eens vermeerderd met de interesten, tot slot, 30 maanden cel betekent 30 maanden geen enkele vorm van inkomsten meer en 30 maanden kwijt voor je pensioenberekening.


En last but not least, mogen ze zich nog verwachten aan een herberekening van de belastingen en een administratieve boete erbovenop.


Misdaad loont??? Ik zou niet graag in hun schoenen staan!

Bericht 5 van 19
laatste antwoord

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Fout...fout...



Ik ken iemand van mijn vriendenkring die dit heeft meegemaakt, werd via een veiligsite (ik noem geen namen) opgelicht voor 850 euro, dit is ondertussen zo'n 3 jaar geleden.



Hij wacht nog steeds op enige vergoeding (lees teruggave), beklaagden werden veroordeeld voor de teruggave van alle gedupeerden die zich burgerlijke partij hadden gesteld, zo'n 10-tal van de 200-tal (hier voor een kleine 55.000 euro), plus gerechtskosten, boetes enz...



Na 3 jaar mag deze vriend nog steeds achter zijn geld wachten, inclusief de interesten wat bitter weinig is...



Beklaagden waren hier inwoners van een oostblok land, maar werkten vanuit Antwerpen, maar aangezien ze in een land woonden officieel waar ons gerecht geen enkele invloed heeft... dus... lees... fluit maar achter jullie geld.



Of hoe verklaar je dat er meer dan 70 miljoen boetes NIET worden betaald!!!! Misdaad loont...

-- Bewerkt door comp-shop om 12 Jan 2012 12:32 CET
Bericht 6 van 19
laatste antwoord

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

@comp-shop,


 


Zo kan je duizenden voorbeelden geven, maar deze twee heren zijn wel Belgische Joden! Idd is het zo, als er niks is, kan je niks halen... er bestaat nogthans een fonds die slachtoffers van een misdrijf, zei het gedeeltelijk, vergoed.


Ik zelf ben ook slachtoffer geweest van een inbraak, de dader werd gevat, voor een groot deel had ik mijn spullen terug, ook burgerlijk partij gesteld en schadevergoeding toegewezen gekregen... is intussen al zo'n 35 jaar geleden en tot vandaag ook nog geen cent gezien... maar ja, de dader werd bij verstek veroordeeld, want nog voor het proces was hij met de noorderzon vertrokken.


Maar deze twee zullen meer dan wss de dans niet ontspringen, de Joodse gemeenschap in A'pen zal hier echt niet mee kunnen lachen, veel kans dus dat de gedupeerden wel degelijk zullen vergoed worden!

Bericht 7 van 19
laatste antwoord

Oplichting wordt (af en toe) bestraft


 tot slot, 30 maanden cel betekent 30 maanden geen enkele vorm van inkomsten meer en 30 maanden kwijt voor je pensioenberekening.


 


 


Haha, is een goeie ...


 


't Is niet omdat je veroordeeld wordt dat je ook moet gaan zitten:


door de overbevolking in de gevangenissen worden op heden gevangenisstraffen tot drie jaar effectief niet uitgevoerd...




Bericht 8 van 19
laatste antwoord

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Wel even opsommen:



In 2004 werd ik opgelicht voor 7500 euro.... ik wacht nog steeds achter mijn geld.



in 2006 werd ik opgelicht voor 6320 euro... ik wacht nog steeds achter mijn geld.



In 2007 werd ik opgelicht voor 12365 euro... ik wacht nog steeds achter mijn geld...



Allen werden veroordeeld tot hetbetalen van de schadevergoeding en de geeiste bedragen... alleen... als ze zogezegd niks hebben dan kun je niks halen...



Ik heb weet van één van deze drie dat hij woont in een huis met 7 slaapkamer, inclusief zwembad enz... maar meneer heeft (zogezegd) niks en je kunt niks halen...



Ik heb wel al zo'n 10350 euro betaald aan advocaten en deurwaarders... maar ik wacht nog op enige eurocent...

Bericht 9 van 19
laatste antwoord

Oplichting wordt (af en toe) bestraft

Mijn winkelruit is net voor kerst ingeslaan door een drugsjunkie, gewoon uit frustratie.


 


Ik kan hem dagvaarden ....  maar ik doe dit niet, want, zelfs als ik dit win, en dit is evident dat ik deze zaak win, zal ik achter m'n geld mogen fluiten en de advocaat zal ik ook mogen betalen, dit terwijl de crimineel een pro deo krijgt.


 


Dus,  hoe kan ik het goedkoopst van deze zaak afgeraken?  alles laten zoals het is, de ruit zelf betalen en verder doen.


 


HELAAS is dit de maatschappij waarin we leven waar criminelen alle rechten hebben en de slachtoffers in de kou blijven staan.


 


2 uur terug ben ik in m'n winkel een Dinky Toys autootje gestolen, type Citroën DX, overschilderd, nogal bespeelde staat met bandjes die verstorven zijn.


 


Ik loop dus gefrustreed maar weet dat ik het over me moet laten gaan want je zou er ziek van worden.


 


Ik woon in Oostende, een criminele marginale stad tegenwoordig.  de Pappenheimers hadden gelijk. Je moet erg goed oppassen in Oostende, uit je doppen kijken waar je loopt.

Bericht 10 van 19
laatste antwoord