OK waar was ik gebleven.. na dus de verkoper aangeschreven te hebben via officiele wegen zoals oa ebaymail en na een geschil geopend te hebben bij paypal reageerde de verkoper dus stijfjes, afwachtend en toch wel verdacht.
Ik kon via mail wel zijn GSM verkrijgen omdat ik daar duidde op het feit dat ik begreep dat hij waarschijnlijk wel een fout gemaakt zou hebben en eventueel de verkoopprijs zou optrekken van de uiteindelijke biedprijs van 162,50€ naar 200€ (omdat dat ook ons hoogste bod zou geweest zijn, 200€ waar hij mondeling en schriftelijk mee akkoord ging). Dus een extra 38,50€ in de hand.
Dat zag hij precies zitten en we spraken af dat ik morgenavond (zaterdag) het object kon komen afhalen op zijn adres (dat ik ook heb).
Mijn voorwaarde van de deal echter was/is dat ik bewijs heb dat mijn 162,50€ teruggestort is om zodanig met eigen ogen te zien of het bedrag wel of niet op zijn rekening stond/staat. Beide te staven door een simpele printscreen van je accountoverzicht paypal. Maar ook natuurlijk door een effectieve storting op mijn rekening.. waardoor ik onmiddellijk kon zien dat .. die er nog steeds niet opstond.. vreemd toch..
Een printscreen dwing ik dus af:
Indien niet meer op zijn rekening dan kon ik op die manier met de volle 200€ naar hem vertrekken en het cash overhandigen.
Indien wel dan ware het simpeler moest hij 'toegeven' dat hij nog steeds de 162,50€ had en dus een extra 38,50€ als compensatie voor zijn fout en klaar is kees.
Resultaten:
1. de printscreen is nog steeds niet aangekomen
2. Had hem gevraagd dit via officiele ebaymail te bevestigen ook niets..
3. dit stuurde hij me terug via gewone mail: dirk comme promis ,aprés notre entretien téléphonique, je conserve le salon d'angle pour toi et pour la somme de 200 euros ( erreur de ma part) ,le temps que tu reçois la somme qui t-est due par paypal, tu n'auras qu'as me téléphoner pour se donner rendez-vous, pour l'enlévement du salon .tu peux me faire confiance je n'ai qu'une parole et cela m'a permis pour ma premiére mise en vente d'une expérience à laquelle je m'y attendais pas , mais enfin les choses étant ainsi, le salon te sera réservais jusqu'à ton appel......
Geef toe het klinkt ok, een mail van gisteren, maar zoals jullie zien, ingebouwde verscholen mechanismen:
De verkoper wil op die manier nog een extra 200 in de wacht slepen om zo plusminus aan zijn oorspronkelijke prijs te geraken nl. de 400€. Ik heb met paypal gebeld en een terugstorting (zoals hij al 3 dagen claimt) moet je onmiddellijk zien en moet je geen 3 dagen op wachten. Paypal bevestigde dat er op mijn account geen storting gebeurde ...
Naar mijn mening een bedriegelijk afwachtende houding in de hoop dat hij ermee wegkomt. Hij weet immers dat hij het geld niet zelf zal terugstorten!
Gevolgen:
1. Een claim (geschil is al lopende) bij paypal zal gestart worden van zodra die vrijkomt, je moet een bepaalde tijd wachten.. veel kans op refund?!
2. Eerst paypal en indien niet bij hun dan achteraf bij CC-maatschappij
3. Een ebay kwestie is reeds geopend en de mails en headers zijn doorgestuurd.Zij zullen het nodige doen?!
Blokken van deze verkoper en zorgen dat ik geen negatieve feedback krijg.. en ze kunnen mijn oplossing lezen onderaan.. iets wat zeker te doen is.
4. Ik blaas de deal af en dus dadelijk mail ik de verkoper dat hij het kan schudden. Waar hij niet rouwig om zal zijn vermits hij mijn 162,50€ heeft waar ik niet aankan, en dus moet ik hier eigenlijk zeggen: ik kan het schudden?!
Oplossing:
Laat ebay en paypal dit oplossen voor eens en voor altijd.
Paypal is een goed systeem maar:
1. er moet een systeem komen waarbij verkopers vanaf een aantal verkopen cash mogen ontvangen via paypal. Op die manier sluit je snelle oplichterij al uit zoals in mijn geval.
2. feedback bij paypaltransacties moeten ingeroepen worden.
2. Vervolgens moet er een systeem bestaan waarbij verkoper en koper beiden op een knop moeten klikken om het geld vrij te geven bij paypal. Op die manier zien beide partijen dat het geld in een neutrale zone staat waar niemand aankan totdat beide partijen effectief bevestigen dat alles geleverd of afgehaald is. (natuurlijk kan er achteraf betwist worden of al dan niet het object werd geleverd of afgehaald maar dat is nu ook!)
Nu, je kan zeggen ja maar dan zijn er nog omwegen etc..
Natuurlijk, echte 'crooks' krijg je niet klein en worden vroeg of laat gevat doch de kleine schelmen zoals mijn verkoper, een jonge vrijlustige, die een kansje zag komen niet meer aan de bak dan.
Ook nu loopt ebay via goodwill van de verkoper en koper en feedback (die nog misbruikt kan worden lees ik overal) doch een specifiek geval zoals in mijn geval dat een verkoper die -bijna onverstaanbaar- snel eventjes erbij vermeld dat hij zoveel moet ... en de bieding laat beginnen aan zeer laag tarief... nu dat lijkt me een punt waarop moet worden en KAN ingegerepen worden.
Het is trouwens zo dat alles zo zou moeten lopen op ebay. ER zijn honderden plaatsen online waar je 2ehands kan kopen doch ebay boezemt vertrouwen in door de hele opzet, door de instelling EBAY zelf.
Maak alles moeilijker voor verkopers om te frauderen en je krijgt een nog betere reputatie, een nog beter clienteel en laat de crimineeltjes achter jullie op andere sites. De omzet van Ebay zou verbeteren en ook de omzet van de serieuze plebs zou gevrijwaard blijven!
-End of Speech- maar het einde van deze discussie deel ik jullie later mee..
Dank alvast voor jullie interesse en responsen voorheen,
Reacties nog steeds welkom,
Dirk