op 06-07-2012 04:34
Hallo,
Wanneer een verkoper een negatieve feedback krijgt, dan zal hij/zij dit waarschijnlijk in 99% van de gevallen onterecht vinden, zelfs indien hij/zij zelf in de fout is gegaan, maar hetgeen ik meegemaakt heb, en nog meemaak, is toch straf en baart mij grote zorgen ivm de verkopersbescherming op eBay.
Ik laat dan ook de lezer oordelen of de negatieve feedback die ik kreeg terecht is of niet, ik vindt allezins van niet, en ik voel me serieus gepakt, het is nu half vier in de nacht en ik kan er nog geen oog van dicht doen.
Sinds vijf jaar verkoop ik als professionele handelaar dameskleding op eBay, ik respecteer de regels, zorg dat mijn feedbackprofiel onberispelijk blijft door goed te communiceren met mijn kopers, en altijd alle eventuele problemen tracht op te lossen in hun voordeel.
Natuurlijk ben ik in de loop der jaren wat moeilijke klanten tegengekomen, waarvan ikzelf vond dat ze nogal onredelijk waren, maar ik heb steeds braaf alles in hun voordeel opgelost, terugbetaling, enz enz... dit alles om slechte reclame te vermijden door negatieve feedback die andere kopers zou afschrikken. Tot vandaag was mij dit gelukt om 100% positief te houden, soms knarsetandend, soms echt toegevend alhoewel de koper onredelijk was, maar bon, mijn profiel bewees dat ik een eerlijk verkoper ben en was mijn beste verkoopsargument tov niewe klanten.
Nu ben ik echter een in mijn inziens hopeloos geval tegengekomen waarmee niet te communiceren viel en dat niet vatbaar was voor rede, integendeel, ik wordt nu nog steeds nadat hij zijn negatieve feedback heeft achtergelaten aangevallen en zelfs geplaagd en belaagd, ik zal hierr verder op terugkomen, laten we eerst de feiten eens chronologisch op een rijtje plaatsen:
Ik verkoop aan deze koper een bikini Maat S, een artikel dat onder de wetgeving ivm de hygiëne valt, hetgeen door ons niet omgeruild wordt, behalve in geval van fabricagefouten, zoals specifiek aangegeven in onze verkoopsvoorwaarden, leesbaar op elke pagina van onze eBay winkel. We vragen dan ook met aandrang aan de kopers van lingerie of zwemartikels, ons in geval van twijfel ivm de maat ons te contacteren om eventueel deze artikels op te meten alvorens aankoop zodat ze kunnen vergelijken met een hun passend gelijkaardig kledingstuk.
Elk van onze artikelen wordt voor verzending gecontroleerd op fabricagefouten en indien deze vastgesteld worden dan verwittigen we onmiddellijk de koper om dit probleem te melden en stellen we voor om ofwel de transactie te annuleren met volledige terugbetaling, indien het gekochte artikel niet meer in stock is, ofwel een ander artikel uit onze winkel te kiezen met een bijkomende korting die we aanbieden ter compensatie van het ongemak.
De negatief gevende koper echter vraagt niets, contacteert ons niet en opent per direct een Paypal geschil wegens object niet conform en eist een volledige terugbetaling.
Hij claimt dat de bikini roestvlekken vertoont. Vreemd, ik had hem nochthans zelf ingepakt, gecontroleerd en niets gemerkt, het was daarenboven een gloednieuwe bikini uit de Zomercollectie 2012 komende van een leverancier waarmee ik nog nooit fabricagefouten heb vastgesteld, maar goed, we laten de koper het voordeel van de twijfel en contacteren hem via het paypal geschil om hem te vragen of hij zo vriendelijk wil zijn ons de bikini met "fabricagefout" terug te zenden zodat we hem kunnen controleren en hem indien zijn claim terecht is kunnen terugbetalen.
Een paar dagen later ontvangen we de retour, openen de verpakking, wrijven in onze ogen om de roestvlekken te zien en... er is niets te zien... of toch! Mijn dochter, wiens ogen vele jaren jonger zijn dan de mijne merkt op het broekje een piepklein bruin vlekje van minder dan 1mm doorsnede, het gaat hier om een bikini met multi-kleur motieven dus het was bijna een mirakel om dat te vinden.
Bij nadere inspectie blijkt het niet om een roestvlek te gaan maar om een puntje bruine viltstift die er meteen met een nat vodje kon van verwijderd worden!!!!
Goed, waarom? is de vraag die ik me stel natuurlijk, niet getreurd, het antwoord was reeds onderweg want een paypal mail verwittigd me dat onze lieve koper een nieuw antwoord in het geschil heeft aangebracht! "Beste, ik wens niet terugbetaald te worden maar wil een maat M in de plaats van de maat S te krijgen"
Bingo! Onze lieve koper heeft naar mijn inziens de vlek zelf aangebracht en de fabricagefout dus verzonnen om de wet op de hygiëne te omzeilen en een ruil te bekomen voor een artikel dat we in elke andere situatie niet omruilen! Dit verklaart ook meteen waarom hij direct een paypal geschil opende ipv met ons te communiceren over zijn probleem, nl dat zijn mevrouw waarschijnlijk haar maat had onderschat...
Nu kan ik veel verdragen, maar iets waar ik absoluut niet mee omkan zijn leugenaars... ik kruip dus in mijn pen en contacteer de Paypal klantendienst om mijn geval uit te leggen, ik contacteer ook onze lieve koper om hem te confronteren met mijn bevindingen, maar krijg natuurlijk geen antwoord van hem hieromtrent, wel een paar mails waarin hij klaagt dat ik zijn terugzendkosten nog niet betaald heb, maar van Paypal echter wel:
Het komt erop neer dat ze het vergezocht vinden dat iemand een fabricagefout zou faken voor zo'n klein bedrag (nochthans ben ik al veel tegengekomen en zelfs voor artikels in solden aan -70%, de moeilijkste kopers zijn dikwijls diegene die een klein bedrag besteden is mijn ervaring als verkoper, maar soit) en dat ik het best zou terugbetalen omdat de koper het artikel heeft teruggestuurd, DE TERUGZENDKOSTEN BLIJVEN ECHTER TER ZIJNER LASTE ZOALS VERMELD IN DE PAYPAL VOORWAARDEN (sorry voor de caps maar dit is belangerijk voor het vervolg, deze quote komt van Paypal zelf) en dat ik indien hij een maat M wenst met hem een andere transactie moet aangaan kwestie van geen appelen met peren te mixen.
Goed, helaas zal er geen andere transactie komen, want dat heerschap staat al in mijn geblokkeerde kopers lijst, ik wens namelijk met hem geen transacties meer aan te gaan.
Ik betaal dus met tegenzin de volledige aankoopsom terug via het paypal geschil en dit sluit zich automatisch. Enige dagen later krijg ik wat boze mails van WAAR BLIJFT DE TERUGBETALING VAN MIJN RETOURKOSTEN???? Hij belt wel 10 keer per dag om mij uit te schelden en met negatieve feedback te dreigen als ik hem dit niet terugbetaal.
Goed, ik ga terug de communicatie met hem aan, zeg hem dat Paypal zelf schrijft dat de retourkosten ter zijner laste zijn, ik forward hem de officiële mail van Paypal, maar niets helpt hij blijft me lastig vallen.
Ik denk na, en besluit hem nog één kans te geven... ik vraag de annulering van de transactie aan, waamee hij moet instemmen, zodat ik mijn verkoopscommissie van eBay zou terugkrijgen. Mijn besluit was, dat indien hij zou akkoord gaan, ik hem de terugzendkosten zou terugbetalen en om van zijn geplaag van af te zijn.
Hopla! Natuurlijk stemt hij niet in en in de annuleringsaanvraag schrijft hij: MIJN RETOURKOSTEN TERUGBETALEN NIKS ANNULERING!
Goed, dit heerschap heeft mij tot dusver de volgende zaken doen verliezen:
- mijn artikel, beschadigd door een zelf aangebrachte fabricagefout
- mijn eerste verzendkosten
- mijn verkoopscommissie
Omdat mijn commerciël geduld ook zijn grenzen kent, en omdat indien iedere klant was zoals hij ik binnen de korste keren mijn winkel zou mogen sluiten wegens faillissement heb ik hem mijn bedoeling ivm de annuleringsaanvraag duidelijk gemaakt, maar dat hij bij mij gedaan heeft door de weigering, dat ik verder geen contact meer met hem wens en dat hij zijn verzendkosten kan steken waar de zon niet schijnt (ik weet de exacte termen niet meer maar het moet iets in die aard geweest zijn, het luchtte in ieder geval enorm op)
Nu zou de kritische lezer kunnen opmerken dat ik door dit voorval de negatieve beoordeling op mijn hals gehaald heb, maar laat me duidelijk zijn, ik ben tot de conclusie gekomen dat met deze koper, terugbetaling van de verzendkosten of niet, hij sowieso een negatieve ging geven en het vervolg zal bewijzen dat ik niet met een normaal iemand te doen heb, maar met een internetgek:
De kous had hier kunnen af zijn, maar plots verkoop ik de maat M van de bewuste bikini aan een nul profiel. Ja, de alarmbellen gaan al rinkelen! Ik check de koper, die ondertussen reeds netjes met Paypal heeft betaald en het gaat niet om dezelfde naam, noch hetzelfde adres, maar toch, deze dame woont vervaarlijk dicht in de buurt van onze lieve eerste koper.
Toeval misschien? Tja, ik heb geen keuze, het artikel is betaald, ik moet verzenden, check weer alles op fabricagefouten, die er niet zijn, en post netjes alles met Bpack 24u zoals het hoort.
Omdat ik de dag erna niets hoor, geen feedback of mail krijg begin ik me toch zorgen te maken, het moest toch maar eens onze eerste koper zijn, familie of een vriend of zo, enfin als oude handelaar wringt er iets in mijn buik, ik voel dat er iets niet klopt.
Daar is mijn dochter weer, met een schitterend idee! Papa, checkt dat facebook profiel es van diene pé, misschien staat die andere koper tussen zijn vrienden!
Bingo! Ik check zijn profiel en JA HOOR! daar pronkt ze tussen zijn vrienden! En deze lieve mevrouw is nu nog enkel aan het wachten tot de paar dagen powersellerbescherming tegen negatieve feedback aflopen om mij ook een dikke rode bol te geven, natuurlijk via onze eerste vriend.
En nu komt de kat op de koord! eBay wat gaan jullie hier aan doen? Als die gek al zijn vrienden iets laat kopen en ze mij allemaal negatieve feedback laat geven dan mag ik mijn zaak sluiten, vlieg ik van eBay en heb ik geen broodwinning meer! Dit is puur internetterrorisme! Help! Ik ben ten einde raad...
Graag uw mening, dank u.
op 07-07-2012 22:00
op 07-07-2012 22:10
In ieder geval welbedankt voor uw welbesproken antwoorden in deze thread, een bijkomend bewijs dat ik inderdaad het slachtoffer ben van een haatcampagne en stalking indien dat via mijn vorige interventies en mails naar eBay en Paypal nog niet duidelijk genoeg zou zijn.... wow, ik hoop dat er nog plaats is in de psychiatrie.
op 07-07-2012 22:24
op 07-07-2012 22:59
alle mails zijn personelijk gestuurd aan mij van billyware en zijn bevaard als bevijs materiaal..!!
op 07-07-2012 23:11
voraal niet zorgen maken rechtbank van eerste anleg zal "met mijn slecht schrijven" beslissen wat gebeurt met u..mvg!!
op 07-07-2012 23:38
en jij flipt voor een rode ball? en ik heb luxman versterker en 400e verloren dankzij pay-pal en nog negatiev verkrijgen van italianer?!! en ben nog normaal... doe normaal en zal normaal behandeld worden.. nu om deze verhaal kort te maken zal IK braaf zijn en zaak tegen u op ijs platsen MAAR als jij niet leert normaal doen zal ik u lesse leren dat zou jij nooit vergeten,duure less.. ja ik dat slecht shrijf...nu laat de drie ankopen anuleren en zaak is gesloten ,en NOOIT MEER ONDERSCHAT MEDE MENS omdat jij weet nooit met vie dat jij te maken hebt...en nog iets ebay zal proberen uw acount te sluiten omwille van slechte gedrag,als zij dat proberen dan laat zij mij contacteren en zal deze process stoppen.. mvg van "slechte shrijver"...
op 07-07-2012 23:43
ps- uw dossier staat "bevroren" bij advokaten kantoor "quataker" oostende.. alle info kan jij daar bekomen als jij willen weten.. nu voor mij zaak eindigt ier..mvg
op 08-07-2012 00:42
Billywear en Sonny-san... WAAR zijn jullie in godsnaam mee bezig??? Ik ga me hier over deze bizarre discussie tussen jullie twee niet uitspreken, maar ik wil jullie wel zeggen dat dit forum NIET bedoeld nis om persoonlijke vete's uit te vechten!
op 08-07-2012 00:46
walessha jij heb gelijk en voor mij is deze zaak gesloten. ik heb net contact met billyware en alles is nu ok. in iedere geval bedankt voor uw eerlijke reaktie..mvg
op 08-07-2012 00:53
Walesha,
Gelijk heb je, het is ondertussen opgelost, we hebben als volwassen mensen kunnen communiceren in plaats van mekaar de huid vol te schelden en het is in orde gekomen met Sony-San.
Ik dacht eerst dat ik werd op het forum uitgelachen door de koper die de aanleiding was voor deze hele thread weeral onder een ander naam en dus waren mijn door het gebrek aan slaap geplaagde en door deze hele zaak reeds doorgebrande zekeringen gesprongen met een scheldstorm tot gevolg
en Sony dacht zeker dat ik een zeurpiet was dat gefrustreerd kwam klagen over één rode bol terwijl hij ook miserie heeft gehad met andere kopers en dus ook hij is in de aanval gegaan met een scheldtegenstorm en die reactie van artikels te kopen in mijn winkel om mij nog wat meer te doen flippen (missie was uitstekend gelukt mag ik wel zeggen)
Enfin, laat het ons een misverstand noemen en mij spijt het in elk geval dat ik hem met lelijke woorden bestookt heb na het springen van mijn zekeringen. Ik wou dat ik die laatste posts kon doen verdwijnen want ze doen niets terzake over het topic hier, het topic dat mij nog steeds niet kan doen slapen.