annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

Het valt mij op dat er sedert een week toch heel wat verkopers hun account omvormden naar deze van een zakelijke verkoper.

Wat ik echter ook zie, is dat er bij velen geen "Informatie van zakelijke verkoper" of onvolledige informatie weergegeven wordt. In dit laatste geval gaat het niet zelden om het ontbreken van een BTW-nummer.

Ik hoop maar dat dit geen mensen zijn die het positieve van een zakelijk statuut uit de nieuwigheden opvissen, er geen rekening mee houdende dat dit verkeerde informatie doorspelen is naar ebay.
Dit kan grote consequenties hebben voor de betrokken personen daar ebay, net als iedere andere handelaar trouwens, jaarlijks een listing dient door te spelen aan de belastingsdiensten van die mensen die bij hen een zakencijfer behalen van +250 Euro op jaarbasis.
M.a.w.: als je maandelijks een gemiddelde ebay-kost hebt van 20 Euro, worden alle gegevens doorgespeeld naar de betrokken belastingsdiensten en zou dit wel eens de belastingsdiensten een onverwachte maar snelle hulp kunnen opleveren in het al zoveel keer aangekondigde (of het effectief ook al actief is, is nog een open vraag wat mij betreft) verhoogde toezicht op transacties via de veilingsite.

Wie aldus geen BTW-nummer heeft, zou ik toch aanraden hieromtrent eens goed te bezinnen! Weet waar je mee bezig bent en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn!
Ieder moet uiteraard voor zichzelf uitmaken of hij/zij dit risico wil lopen maar het gezegde "Bezin vooraleer je begint" is hier meer dan ooit van toepassing.

Photobucket - Video and Image Hosting

Bericht 1 van 30
laatste antwoord
29 ANTWOORDEN 29

Het vroegere 'handelsregister' is al geruime tijd afgeschaft en vervangen door het 'ondernemingsnummer', dat trouwens ook dienst doet als btw-nummer indien noodzakelijk.

Bericht 11 van 30
laatste antwoord

Persoonlijk ben ik van mening dat men enkel een zakelijke account openen kan wanneer men over een ondernemingsnummer beschikt.
Bericht 12 van 30
laatste antwoord

Dit lijkt mij de logica zelve doch op ebay kan het blijkbaar anders ?:|

Bericht 13 van 30
laatste antwoord

Iedereen heeft een BTWnr. Al vanaf het feit dat je een identideitskaart krijgt heb je een gepersonaliseerd BTWnr.

Dit nr. behoort aan je toe net zoals het rijksregisternr. die op Uw identiteitskaart staat. Het aanvragen van een BTWnr. gaat dus enkel over het actief maken van dit gepersonaliseerde nr. Als je Uw zelfstandige activiteit stopt en een tiental jaar later weer terug wil beginnen ontvang je opnieuw hetzelfde BTWnr. als dat van tien jaar terug...het is gepersonaliseerd en blijft het jouwe tot Uw dood.

Een handelsregister, of hoe je het ook wil noemen, is een samenvatting of verklaring van de activiteiten die je gaat uitvoeren als zelfstandige met Uw BTWnr. Elke activiteit correspondeerd met een registratienr. Een loodgieter die enkel de activiteit van loodgieterij in zijn handelsregister heeft staan kan geen E-commerce doen want dit is een andere activiteit met een bijhorend registratienr. Het BTWnr. alleen activeren is dus niet voldoende!

Uw handelsregister, ondernemingsnr., of wat dan ook moet de activiteiten vermelden die je wil uitvoeren. Zo heb ik Elektriciteit, Loodgieterij, Verwarming en Sanitair, Voegwerken, E-commerce, Verhuur, Plaatsen van Kabels bestemd voor transporteren elektriciteit, Dakwerken anders dan met teerhoudende produkten, Schrijnwerkerij, Plaatsen van metalen ramen en deuren, Plaatsen van scheidingswanden, Plaatsen van stuckwerk, Bouwwerken, Plaatsen van tuinafsluitingen en opritten.

Je ziet dat het dus allemaal niet zo vanzelfsprekend is want zelfs al heb ik schrijwerkerij dan mag ik geen metalen schrijnwerk plaatsen zonder dit in mijn HR op te laten nemen. Zo mag ik ook geen scheidingswanden met gyprocplaten plaatsen met mijn vermelding van stuckwerken, geen elektrische kabels over lange afstand plaatsen desondanks ik Elektriciteit heb.
Bericht 14 van 30
laatste antwoord

Beste Ronny, ik weet dat het goed bedoeld is, maar je smijt diverse reglementeringen dooreen, waardoor je mensen afschrikt om zich bij ebay als zakelijk verkoper aan te melden.

Als je effectief op ebay 'zakelijk' actief bent - en dat ben je van zogauw je bijvoorbeeld wat dan ook gaat kopen met de bedoeling het op ebay met winst door te verkopen - en je correct wil werken dan moet je je enkel inschrijven in de Kruispuntbank van ondernemingen.

Dat kan je doen op je eigen naam of als bv. een vennootschap.

Dat doe je via een ondernemingsloket : via google kan je er eentje vinden in de buurt.

Dan krijg je een ondernemingsnummer toegekend. Dat is individueel, maar NIET vanaf je geboorte op je voorhoofd geplakt : zo heb ik nu een ander btw-nr als 20 jaar terug.

Als uit de bij het ondernemingsloket opgegeven activiteit blijkt dat je een aan de btw onderworpen activiteit gaat uitoefenen, wordt dat ondernemingsnummer normaal gezien ineens door het loket geactiveerd bij de btw en wordt het tegelijkertijd ook je btw-nummer.

Als je omzet hoogstwaarschijnlijk onder de 5580 eur per jaar gaat blijven, kan je eveneens en tegelijkertijd vrijstelling aanvragen om btw-aangiften in te moeten dienen. Dus daar ben je dan ook al van af.

Je kan in dat geval dan ook geen betaalde btw in aftrek brengen, en vrijstelling van btw op ebay-fakturen kan ook niet.

Dat is echter ALLES wat je moet doen om korrekt aan e-commerce te doen, behalve natuurlijk keurig je winst opgeven in je jaarlijkse belastingsaangifte.

Het handelsregister is afgeschaft.

Volledigheidshalve: het is wel zo dat de wetgever heeft geoordeeld dat voor sommige beroepen of sectoren bijkomende verplichtingen gelden.

In de bouwsector moet men bijvoorbeeld inderdaad een bijkomend registratatienummer aanvragen, met strikte opgave van uitgeoefende activiteit, zelfs al ga je enkel tegen betaling gras maaien.

Om een supermarkt met honderd man personeel te beginnen moet dat dan weer niet, maar als je kat heeft gejongd en je wil de kittens verkopen moet je weer je 'kwekerij' inschrijven in een soort kwekerijregister...

Als dus iemand 'zakelijk' werkt op ebay zonder zich als dusdanig in te schrijven vind ik het niet meer dan normaal dat zijn activiteiten worden beknot tot hij zich in orde stelt.

Dat deze mensen toch eens binnenstappen bij een goed boekhouder en zich door een professioneel iemand laten op de hoogte stellen ! De meeste boekhouders geven deze inlichtingen zelfs gratis : immers, gaat je jaaromzet boven de 5580 eur dan zien ze je terug, en deze keer als betalende vaste driemaandelijkse klant ...:-)

Bericht 15 van 30
laatste antwoord

Hm. Mss. zijn de regels wel wat veranderd en gemoderniseerd maar voor mij gelden ze zoals ik ze heb beschreven.

Ik zit dus idd. in de bouwsector en men spreekt idd. over een ondernemingsnr. Maar mijn HR is nog wettelijk verplicht en bestaat nog steeds en dat zal waarschijnlijk verband houden met de registratienrs.

Door de ingevoerde wijzigingen met het ondernemingsnr. heb ik idd. op mijn facturen het ondernemingsnummer moeten bijvoegen, wat niet meer is dan het BTWnr. voorafgaand door het cijfer nul. Handelsregisternummer en registratienrs. moeten nog steeds op de facturen staan.

Ik vermoed dat de doorgevoerde wijzigingen ergens een verschil uitmaken tussen nieuwe zelfstandigen en de oude gevestigde waarden. Ergens klopt mijn uitleg dus wel voor iemand die reeds zelfstandig was alvorens dat beroemde ondernemingsnr. werd ingevoerd. Ga hier geen welles-nietes discussie op na houden maar voor de mensen die zich in deze situatie zoals ik bevinden is het mss. raadzaam om even een belletje te doen en te checken of ze juist bezig zijn.

Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen af te schrikken. Wou er alleen op wijzen dat het hier niet enkel over het BTWnr. gaat. Het BTWnr. was vroeger gepersonaliseerd via Uw identiteit en mss. is dat nu idd. veranderd, kwestie van eenvoudige dingen ingewikkeld te maken zeker?:^O
Bericht 16 van 30
laatste antwoord

Het handelsregister is afgeschaft per 1 juli 2003, Ronny.

Mogelijk werk je onder vennootschapsvorm, en dan moet je RPR worden vermeld met plaats van inschrijving.

Als op je fakturen nog steeds HR staat dan zit je fout.

Mss. even doorpraten met je boekhouder !

Groetjes:-)

Bericht 17 van 30
laatste antwoord

Er klopt hier toch iets niet hoor supergiftman.

Ben lid sinds maart 2005 hier op Ebay. In 2006 heb ik een aanpassing gevraagd van mijn HR om daar E-commerce bij te laten plaatsen.

Enkele weken later kreeg ik de aanpassing van het HR vergezeld van een betalingsformulier van 50€ voor de aanpassing.

Hoe kan men in 2006 nu iets aanpassen die sinds 2003 niet meer bestaat?

Je hoeft het echt niet te geloven maar de documenten zitten hier wel in mijn bureel geklasseerd.
Bericht 18 van 30
laatste antwoord

Da's inderdaad superstraf, Ronny ! 😛

Vooral omdat wijzigingen aan het handelsregister vroeger op de griffie moesten gebeuren : schriftelijk kon niet !

Op 1 juli 2003 werden de gegevens van de diverse HR overgedragen aan de Kruispuntbank ( KBO ).

Kijk effe na of op je docs niet KBO staat in plaats van HR ! ;-)

Bericht 19 van 30
laatste antwoord

In de loop der jaren zijn verschillende bijvoegsels bij mijn HR gekomen. Zoals ik al eerder aanhaalde dacht ik toen ook dat ik door elektriciteit in te vullen ik dan alles mocht doen wat elektriciteit betrof. Niet dus, want voor het plaatsen van een kabel van ca. 100m die 150A, 380V van een hoogspanningscabine naar een bedrijf moest brengen had ik de uitbreidingen "plaatsen van kabels met tot doel elektriciteit te vervoeren" nodig. En zo waren er nog verscheidene zaken.

Voor het openen van mijn HR ben ik destijds naar de handelsrechtbank op de Kalanderberg in Gent geweest. Alle aanpassingen zijn gewoon telefonisch gebeurd en ik heb daar nooit geen problemen mee gehad. Het gevraagde bedrag werd op hun rekening gestort en enkele weken later had ik de aanpassing in mijn bezit.

Ik zal eens zien wat er op dat laatste document inzake wijziging met E-commerce staat, KBO of HR.

Maar in wezen blijft dan toch alles hetzelfde, ze hebben het kind gewoon een andere naam gegeven, Uw activiteiten moeten vermeld worden in het HR of in het dan tegenwoordige KBO.

Heb ondertussen contact gehad met mijn boekhouder inzake de vermeldingen op mijn facturatie en alles blijkt in orde te zijn.

Voor degenen die zeker willen zijn dat alles in orde is kan ik alleen de raad geven om even te telefoneren met het HR, of KBO, om eens te horen hoe het in elkaar zit voor hun eigen situatie.

Er word daar niet zoveel op gecontroleerd hoor maar zeker spelen is zeker. Als je controle krijgt en ze vinden facturen in Uw boekhouding voor geleverde prestaties die niet in Uw HR vermeld staan kan je dat duur te staan komen...en ik kan er van mee spreken!
Bericht 20 van 30
laatste antwoord