annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

Het valt mij op dat er sedert een week toch heel wat verkopers hun account omvormden naar deze van een zakelijke verkoper.

Wat ik echter ook zie, is dat er bij velen geen "Informatie van zakelijke verkoper" of onvolledige informatie weergegeven wordt. In dit laatste geval gaat het niet zelden om het ontbreken van een BTW-nummer.

Ik hoop maar dat dit geen mensen zijn die het positieve van een zakelijk statuut uit de nieuwigheden opvissen, er geen rekening mee houdende dat dit verkeerde informatie doorspelen is naar ebay.
Dit kan grote consequenties hebben voor de betrokken personen daar ebay, net als iedere andere handelaar trouwens, jaarlijks een listing dient door te spelen aan de belastingsdiensten van die mensen die bij hen een zakencijfer behalen van +250 Euro op jaarbasis.
M.a.w.: als je maandelijks een gemiddelde ebay-kost hebt van 20 Euro, worden alle gegevens doorgespeeld naar de betrokken belastingsdiensten en zou dit wel eens de belastingsdiensten een onverwachte maar snelle hulp kunnen opleveren in het al zoveel keer aangekondigde (of het effectief ook al actief is, is nog een open vraag wat mij betreft) verhoogde toezicht op transacties via de veilingsite.

Wie aldus geen BTW-nummer heeft, zou ik toch aanraden hieromtrent eens goed te bezinnen! Weet waar je mee bezig bent en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn!
Ieder moet uiteraard voor zichzelf uitmaken of hij/zij dit risico wil lopen maar het gezegde "Bezin vooraleer je begint" is hier meer dan ooit van toepassing.

Photobucket - Video and Image Hosting

Bericht 1 van 30
laatste antwoord
29 ANTWOORDEN 29

Akkoord met de strekking van je bericht, Hetzijspoor, maar toch even opmerken dat ebay in Luxemburg zit en daardoor in België geen enkele verplichting heeft tot maken van een btw-listing.

Bericht 2 van 30
laatste antwoord

Dan wordt het nog leuker want dan vallen ALLE facturaties onder de intracommunautaire regels.

eBay handelt facturaties naar zakelijke verkopers mét BTW nummer af zonder BTW maar de eBay klanten moeten deze BTW op deze dienstverlening wél zelf opnemen in hun BTW aangifte.

Daar komt nog bij dat eBay dan alle deze facturaties zonder BTW maandelijks dient door te geven via een intracommunautaire listing zodat de Belgische BTW administratie perfect op de hoogte is van ALLE eBay transacties. -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 3 van 30
laatste antwoord

Als iemand geen btw-nr heeft rekent ebay keurig de luxemburgse btw aan en komt de persoon in kwestie op geen enkele lijst terecht.

Gezien het zwartwerk gebeurt buiten Luxemburg zal het de luxemburgse fiskus worst wezen.

Tevens moet je van Luxemburg geen actie verwachten, want zij incasseren luxemburgse btw op de gefactureerde prestaties van ebay aan particulieren en zwartwerkers. Op aanrekeningen aan keurige zakelijke verkopers verdient Luxemburg niks.

Bericht 4 van 30
laatste antwoord

Als je als zakelijke geregistreerd staat, zal de factuur BTW-vrij zijn...
Dan val je wel degelijk onder het systeem zoals e-user ze beschrijft. En wees gerust: internationale uitwisseling van informatie gebeurt meer en meer!

Nu, voor mij hoeft men met deze bedenking geen rekening te houden hoor.
Ik hoop echter dat diegenen die dit systeem toepassen, alert zijn voor de risico's die ze lopen.

Bericht 5 van 30
laatste antwoord

Als je als zakelijke geregistreerd staat, zal de factuur BTW-vrij zijn...

Neen, dat is niet juist hoor Frits. Dat gebeurt niet automatisch, die BTW-vrijstelling. Je moet dat nog apart aanvragen hier op de site.

Photobucket
Bericht 6 van 30
laatste antwoord

IK heb ook een zakelijk acount,en probeer al een tyd te veranderen naar particulier,maar het lukt me niet....
Bericht 7 van 30
laatste antwoord

K heb ook een zakelijk acount,en probeer al een tyd te veranderen naar particulier,maar het lukt me niet....

Je kan je account niet zelf omzetten van zakelijk naar particulier. Dat moet je in samenwerking met de klantendienst doen. Je kan contact opnemen via de link bij je BTW nummer registratie op eBay.
Ervaring: werkt heel goed en snel. :-)

Nemo me cohabitat inpuntem
Bericht 8 van 30
laatste antwoord

Naar verluid zullen de zakelijke accounts dewelke niet over een geldende BTW Nr. beschikken slechts nog beperkt aanbiedingen kunnen plaatsen.
Bericht 9 van 30
laatste antwoord

Het valt mij op dat er hier steeds over het BTWnr. gekeuveld word.

Bij een BTWnr. hoort een handelsregister. Een schrijnwerker die zelfstandig werkt zal die beide wel hebben maar dan mag hij niet vergeten om in zijn handelsregister ook het item "E-commerce" aan te vragen wil hij volledig in orde zijn.
Bericht 10 van 30
laatste antwoord