annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

denniz696
Community-lid

Wat doe je met een klant die na verschillende verwittigingen het betaalde goed niet komt afhalen???



Hij laat maanden ( 5 maanden) niks van zich weten. Je meldt hem dit, maar binnen de 9 maanden na de verkoop op ebay slaagt hij er maar niet in om het af te halen. Je dreigt om het terug te koop aan te bieden of stockeringskosten aan te rekenen... Na negen maanden krijg je doodleuk (wanneer het goed terug verkocht is), dat hij het stante pede wilt komen afhalen, of dat hij zijn geld terug wilt...



Hij weigert maw stockeringskosten te betalen..., maar wilt wel zijn geld terug...



Wat doe je er mee? Geld teruggeven? Stockeringskosten aanrekenen of tenminste toch het betaald bedrag houden?




Graag jullie mening (liefst juridisch)...

Bericht 1 van 16
laatste antwoord
15 ANTWOORDEN 15

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

Mijn eerste reactie is zoiets van


 


laat hem naar de pomp lopen ...


 


Het is echter nogal moeilijk oordelen zonder te weten wat het object is, wat hij er oorspronkelijk voor heeft betaald, en hoeveel jij er uiteindelijk bij de 2e verkoop voor hebt gekregen...




Bericht 2 van 16
laatste antwoord

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

denniz696
Community-lid

Het is een zetel van 75 euro, waarvoor hij betaalde. Na herhaaldelijk aandringen (bewijs in mails!) kwam hij er maar niet om... (30 jan 2010 verkoopdag op ebay!) Ik verkocht de zetel opnieuw voor een zelfde (vaste) prijs van 75 euro... aan iemand anders. Hij stond geweldig in mijn route, dus moest hij weg. Ik wachtte maar liefst 8 maand om hem opnieuw te koop aan te bieden (mailde dit ook door!).



Nu zegt hij dat iedereen die iets verkoopt op ebay, internet wettelijk verplicht is om het product min. een jaar te houden tot ophaling!!!! Het lijkt me een beetje overdreven!




Mijn reactie is ook eerder, loop naar de maan... Vooral omdat hij het product reeds betaalde, maar dan met min voeten speelde om het te komen afhalen!




Bericht 3 van 16
laatste antwoord

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

e-user2
Community-lid


Na negen maanden krijg je doodleuk (wanneer het goed terug verkocht is), dat hij het stante pede wilt komen afhalen, of dat hij zijn geld terug wilt...



Hij weigert maw stockeringskosten te betalen..., maar wilt wel zijn geld terug...



Wat doe je er mee? Geld teruggeven? Stockeringskosten aanrekenen of tenminste toch het betaald bedrag houden?



Waar zou jij het recht halen om die persoon zijn betaalde som niet terug te betalen in integraliteit?



1. Je biedt iets te koop aan


2. Dat wordt gekocht door een derde


3. Dat wordt betaald door die derde


4. Jij verkoopt het verkochte goed aan een derde en ontvangt daar TERUG een betaling



En dan ga je er van uit dat je aan die eerste koper niets dient terug te betalen!?? Onafgezien van de mogelijkheid die je eerste koper heeft om een schadevergoeding te eisen omdat jij iets verkocht en dat niet (meer) kan leveren(er was een wettelijke overeenkomst die zelfs bevestigd werd door de betaling en jouw accepteren van die betaling), ben je zelfs totaal onwettelijk bezig.



Je had die koper als je voor jezelf dacht dat die niet tijdig afhaalde en je die koopovereenkomst verkoos te beëindigen dienen een (aangetekend) schrijven te sturen met de melding dat je het betaalde ging terugstorten indien het niet binnen de x periode (1 maand, 3 maand, ...) afgehaald werd en dat je de koop zonder tegenbericht als vernietigd beschouwde.



Nu zit je in de situatie dat je een koper had die betaalde en waar jij het betaalde aan een andere derde verkocht.



Hoe zou jezelf reageren als jij hier iets aankocht en betaalde en de verkoper je doodleuk meldt dat het gekochte aan een andere persoon verkocht werd (nadat jij betaalde!) en die verkoper laat blijken dat die jou niets zal terugbetalen?


-- Bewerkt door e-user2 om 15 Oct 2010 11:37 CEST
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 4 van 16
laatste antwoord

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

denniz696
Community-lid

Ten eerste dank voor uw reactie. Ik zou persoonlijk als ik na 9 maand nog steeds niet ben langsgeweest om een goed, ook begrijpen dat die persoon niet kan blijven wachten... (vooral na verschillende contacten). Dat hij maw voor een bedrag van 75 euro, na verschillende mails en telefoons te plegen -zonder resultaat- het ook stilletjes op zijn heupen begint te krijgen.



Ten tweede is dit een open vraag met mogelijkheden, waarbij u me niet reeds moet afschieten voor een keuze die ik tot op heden nog niet maakte! Maw, wie zegt dat ik niet ga betalen? Ik vroeg wat jullie er mee zouden doen?!



Ten derde, had ik graag geweten: u spreekt constant over plichten van een VERkoper, maar wat zijn dan de plichten van een koper? Maw, hoe lang mag je wachten om iets af te halen? Zo te zien uit uw betoog onbeperkt, als het maar betaald is? Is er een termijn hoe lang men kan wachten voor een goed moet afgehaald worden?



Bedankt voor uw reactie.



Bericht 5 van 16
laatste antwoord

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

e-user2
Community-lid


Ten derde, had ik graag geweten: u spreekt constant over plichten van een VERkoper, maar wat zijn dan de plichten van een koper? Maw, hoe lang mag je wachten om iets af te halen? Zo te zien uit uw betoog onbeperkt, als het maar betaald is? Is er een termijn hoe lang men kan wachten voor een goed moet afgehaald worden?




Je hebt als verkoper met je verkoper een overeenkomst gesloten waarbij jij de verplichting op jou nam een goed te leveren en waar er een betaling voor gebeurde door je koper. Maw jij hebt de wettelijke verplichting van levering en je koper heeft de wettelijke verplichting tot betaling, wat ook gebeurde door je koper.



De termijn dat je iets moet houden als verkoper werd nergens voorzien in deze (wettelijke) verkoopsovereenkomst.



Indien jij als verkoper vindt dat je koper in gebreke blijft (niet afhaalt) en je niet akkoord kan gaan met deze omstandigheid van het uitblijven van dit afhalen dan dien je in de eerste plaats je koper hiervan te verwittigen (zoals ik in mijn vorige reactie vermeldde).



Nogmaals, je koper heeft aan al diens verplichtingen voldaan, het is jij als verkoper die aan jouw verplichtingen (tot levering in dit geval) niet voldoet.



Betaal toch gewoon je koper INTEGRAAL de door jou ontvangen som terug (en hoop dat die het daarbij laat).


Door het feit dat jij je koper nergens verwittigde dat je de koop wou annuleren, en je koper dus op dat ogenblik ook diende de integraal ontvangen som terug te betalen, heb je zelfs nu het probleem dat je zélf alle eBay commissies zal verliezen. Ik gaf dit mee omdat jij je daar allicht zult vragen bij stellen.

-- Bewerkt door e-user2 om 15 Oct 2010 12:56 CEST
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 6 van 16
laatste antwoord

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

Beste Denniz,


nu je één en ander hebt verduidelijkt weten we tenminste waarover we praten.


 


Ik wil je wel even waarschuwen voor semi-juristen die zich op ebay voordoen alsof ze als volwaardige advocaten de wijsheid in pacht hebben.


 


Neem gewoon hun beweringen met de nodige korrels zout, weet dat het geen praktiserende advocaten zijn en trek voor de rest met het nodige gezonde verstand je conclusies.


 


En gebruik hetzelfde gezonde verstand om deze zaak op te lossen.


 


Vind je dat je van de 2de ontvangst een deel moet afstaan aan de eerste koper ? Doe dat dan.


 


Vind je dat niet ? Betaal hem dan niks.


 


Volg gewoon je geweten en handel ernaar !


 


Juridische gevolgen ?


 


Laat me niet lachen.


 


Gezond verstand, weet je wel ...


 




Bericht 7 van 16
laatste antwoord

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

e-user2
Community-lid

Wel supergiftman, bedankt voor je reactie die aangeeft dat er in het koren dat zich via verkoopssites als verkoper profileert toch ook het nodige kaf zit.



Het is inderdaad spijtig dat gedupeerde kopers beperkte mogelijkheden hebben om zich wettelijk te verdedigen tegen dergelijke verwerpelijke praktijken. Als koper kan ik dan ook alleen maar hopen dat handels- en andere wetgevingen nog strikter dergelijk misbruik zullen tegengaan met boetes en straffen.



Ter informatie lees eens de omschrijving van de wetsartikelen aangaande misbruik van vertrouwen en oplichting, daar zal je al héél wat verduidelijkend materiaal vinden waar iemand zich strafrechterlijk schuldig kan aan maken!



En  bijkomstig is het zo dat dergelijke wijze van denken er alleen maar kan voor zorgen dat kopers enkel nog zullen dienen te vertrouwen op betalingen van hun online verkopen via Paypal en aanverwanten waar ze de nodige bescherming kunnen krijgen ten opzichte van verkopers die hun verplichtingen niet nakomen.



Ter informatie, ik lees zelfs bij bepaalde Belgische banken dat ze tot bijna een jaar een betaling via overschrijving kunnen geannuleerd krijgen als er met deze overschrijving een probleem bestaat.



Opmerkingen zoals jij geeft die zorgen er enkel voor dat verkopers nog meer in een probleemhoek riskeren gedrukt te worden, enkel en alleen ten gevolge van deze al te éénzijdige denkwijzen!

-- Bewerkt door e-user2 om 15 Oct 2010 13:45 CEST
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 8 van 16
laatste antwoord

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

Gedupeerde Koper ?


 


Misbruik vanwege de verkoper ?


 


Hahaha




Bericht 9 van 16
laatste antwoord

Re: Betaalde goederen niet afhalen na verschillende verwittigingen

joaquin-antique
Community-lid

Ik zou de eerste "koper" over een maand of 8 (acht) het totaal terugbetalen. 😄



Nemo me cohabitat inpuntem
Bericht 10 van 16
laatste antwoord