op 13-08-2013 21:40
Eindelijk zal het vanaf september gedaan zijn met het overmatig dumpen van aanbiedingen op ebay.be. Vanaf 11 september is er nog slechts een maximum van 75 aanbiedingen die gratis zullen zijn!
met andere woorden: tot oktober zal het duren vooraleer de particuliere dagaanbieders het door hebben dat ze pakken geld gaan betalen, nadien zijn we af van die aanbiedings-"spammers" die nu ook mooi in het rijtje zullen mogen staan in plaats van de site te bevuilen met hun onverkochte spullen 🙂
op 19-08-2013 08:06
@gert_1974 schreef:
@supergiftman schreef:
Maar ipv te reageren als een Calimero kan je misschien zoals ik al vroeg eens vertellen wat volgens jou het alternatief is.En wat is jouw voorstel?
Ik kan jouw posting hieronder als na te streven situatie enkel maar volledig onderschrijven !
op 19-08-2013 22:39
Ik ben voorstander dat er maar 1 tarief is en Ebay moet zich daar niet van aantrekken als de verkoper een partikulier of een zelfstandige is.
Het is aan de wetgever om er op toe te zien dat verkopers al dan niet over de schreef gaan.
Het is aan de verkoper om uit te maken in welke hoedanigheid hij/zij zal verkopen met alle voordelen of risico's daaraan verbonden.
Als er een sterfgeval in de familie is en je verkoopt de ganse inboedel, wel 500 items, dan kan niemand daar iets op tegenhebben. Echter het systeem zoals het nu is, dat je dus gratis ellenlange lijsten opzet en dan nog zonder foto's is voor geen enkele partij goed. Niet voor de koper die door de bomen het bos niet meer ziet en niet voor de verkoper want hij bereikt er niet veel kopers mee en niet goed voor Ebay.
Vandaar, laat iedereen een laag tarief betalen, bvb € 0.15 cent (btw in) met 1 gratis foto. 500 aanbiedingen plaatsen zou 75 euro kosten maar de return is des te groter, de commissie zal lager zijn. (nu betalen gratis plaatsers een grotere commissie na verkoop aan ebay dan de zelfstandigen die dan wel weer betalen voor de plaatsing)
Het is de wetgever die moet zorgen dat het kaf van het koren gescheiden wordt. Heb je bvb al 3000 feedbacks van verkopen op enkele jaren tijd en er komt controle dan moet je je maar zien te verdedigen. Als je in dit geval zelfstandig bent en je kan je boekhouding netjes voorleggen dan is er geen vuiltje aan de lucht. Ben je een zwartwerker dan moet je op de blaren zitten. Dan moet je echt wel kunnen bewijzen waar al je spullen vandaan komen en wees maar zeker dat ze alles te weten komen. Zelfs de naïvelingen die aankopen om te verkopen met een andere account die vallen zo door de mand, de fiscus vind echt alles.
Dus ........
Voor iedereen zelfde tarief, beloning voor de veelverkopers is dan powerseller, geen onderscheid meer tussen partikulier en zakelijk. Net zoals een brood bij de bakker, je kledij in de klerenwinkel, benzine aan de pomp, op restaurant gaan eten, je spul binnen doen in een veilingshuis, aanbieden op andere tweedhandssites .... iedereen gelijk.
Ebay moet terug een verkoopssite worden waar je kwaliteit kunt vinden en niet ellenlange lijsten van afgedragen kinderkledij of ellenlange lijsten van allerlei troep waarvan wij, ervaren ebayers weten dat het betreffende produkt totaal niet verkoopt op ebay. Verkoper zijn is een vak, het is een echt beroep. Op dat vlak is het inderdaad soms spijtig dat iedereen verkopertje wilt spelen maar we kunnen het niemand kwalijk nemen, we zijn ook ooit klein gestart met vallen en opstaan.
Johan
op 20-08-2013 01:25
Helaas stel ik vast dat vele argumenten steeds weer in dovemansoren vallen, ik ga geen olie op het vuur gieten en hou misschien beter m'n mening voor mezelf. Toch heb ik nog enkele punten (noem het bedenkingen) waarop niemand mij een zinnig antwoord kon bieden de afgelopen dagen ...
Aan gamewalhalla-be :
Particuliere verkopers:
* ruim 2 jaar gratis veilingen zo veel zou wilden
* geen paypalverplichting indien meer dan 50 feedbacks
Zakelijke verkopers:
* Wel plaatsingskosten
* PayPal verplicht
* Geen negatieve feedback meer kunnen geven ook niet aan kopers die systematisch hun aankopen niet betalen
* Gedetailleerde Verkopers Beoordeling (sterrensysteem) dat constant een zwaar van Damocles is dat boven je hoofd hangt.
Ik zie dat je enkel voordelen ophaalt aangaande particuliere verkopers, wat betreft de zakelijke zie ik enkel nadelen ...
Blijkbaar zijn die plaatsingskosten nu de kop van jut, helaas vermeld je er niet bij dat, wanneer een object effectief verkocht wordt, je als particulier 8% commissie betaalt en als zakelijk verkoper slechts 6,50% ...
Het ebay-feedbacksysteem ligt al onder vuur sinds ik voor het eerst besloot om ebay te gaan gebruiken. Ikzelf begrijp ook niet waarom je als verkoper geen negatieve feedback meer geven kan, maar dat is als particulier verkoper niet anders. Ook het sterrensysteem bestaat voor particuliere verkopers.. Toch ben ik niet 'tegen' het feedbacksysteem ; als koper is het systeem goud waard want je krijgt onmiddellijk een duidelijk beeld van wie je koopt, je ziet of eerdere transacties vlot verlopen zijn etc .... Is dit niet zoiets als het mes dat aan twee kanten snijdt ?
Aan brokantiek :
Voor iedereen zelfde tarief, beloning voor de veelverkopers is dan powerseller, geen onderscheid meer tussen partikulier en zakelijk. Net zoals een brood bij de bakker, je kledij in de klerenwinkel, benzine aan de pomp, op restaurant gaan eten, je spul binnen doen in een veilingshuis, aanbieden op andere tweedhandssites .... iedereen gelijk.
Onderscheid bestaat er wel degelijk : om het met je eigen voorbeeld te verduidelijken ;
Benzine aan de pomp ? Er is wel degelijk een onderscheid tussen diegene die de benzine tanken (particulieren) en diegene die aan de kassa het verschuldigde bedrag innen (zakelijk) .. Of de bediende die in het restaurant het eten serveert en infeite in loondienst werkt voor degene die de zakelijke kant runt ... Zo bestaat er eveneens een verschil voor wie op ebay koopt maar eveneens zonder winstoogmerk zijn overtollige spullen weer kwijt wil, en diegene die uit hun ebay activiteiten hun brood verdienen.
Stel dat ik morgen hier in het dorp een frituur begin, mezelf de nodige vergunningen eigen maak, mezelf inorde maak met RSZ en BTW ... En de klanten komen, kopen m'n producten en zijn tevreden over deze service die ik aanbiedt. Maar morgen keert het tij, klanten blijven weg en zie ik de omzet verminderen. Moet ik dan gal spuwen omdat m'n klanten hun frieten zelf bakken ?
Vrienden van me begonnen enkele jaren geleden een kleine gift-shop, hoewel de winkel gelegen was in een dorp (slechts een kleine gemeenschap) vonden de mensen vrij snel hun weg naar de winkel, meerbepaald vanwege de apparte, unieke en leuke spullen die ze aanboden. De eerste jaren gingen voor de wind, tegenwoordig draaien ze nog amper 40% van de omzet ... Hoewel het aanbod de laatste jaren fors uitgebreid werd, de artikelen gunstiger geprijsd werden enz ... Zouden economische redenen niet een deel van het tanende succes kunnen verklaren ? Strookt dit eveneens niet met jullie bevindingen van onze vrienden, de zakelijke verkopers op ebay ? Natuurlijk moet er iemand zondebok wezen ...
Mvg, Joeri
op 20-08-2013 08:11
Blijkbaar zijn die plaatsingskosten nu de kop van jut, helaas vermeld je er niet bij dat, wanneer een object effectief verkocht wordt, je als particulier 8% commissie betaalt en als zakelijk verkoper slechts 6,50% ...
Wat je enerzijds vergeet in je redenering is dat je eerst moet kunnen verkopen voor je commissie betaalt. Wat kan het mij schelen om 8% te betalen als ik maar terug normaal kan verkopen.
Anderzijds is er duidelijk gesteld dat het wenselijker is geen onderscheid meer te maken tussen particulieren en zakelijke aanbieders.
Het ebay-feedbacksysteem ligt al onder vuur sinds ik voor het eerst besloot om ebay te gaan gebruiken.
Toch ben ik niet 'tegen' het feedbacksysteem ; als koper is het systeem goud waard want je krijgt onmiddellijk een duidelijk beeld van wie je koopt, je ziet of eerdere transacties vlot verlopen zijn etc .... Is dit niet zoiets als het mes dat aan twee kanten snijdt ?
Het feedback-systeem van vroeger, waarbij zowel kopers als verkopers feedback konden geven, en waarbij het systeem enkel een info-taak had tov de koper en de verkoper, was prima.
Pas toen het door ebay werd (mis-)gebruikt om de verschijningspositie van advertenties te beinvloeden en kopers geen negatieve feedback meer konden krijgen zodat je als verkoper geen idee meer kon hebben tegenover wat voor klant in spe je stond kwam de zware - en volgens mij terechte - kritiek, vooral omdat ontvangen negatieve feedback, terecht of niet, zowat onbetwistbaar is.
Vermits dit echter zowel geldt voor particulieren als voor zakelijke verkopers doet die opmerking hier trouwens absoluut niet terzake, behalve misschien dat wanneer een particulier door ebay-acties minder verkoopt hij moeilijker van zijn spulletjes afraakt, terwijl een zakelijk verkoper zijn effectieve broodwinning aangetast ziet.
Ook het sterrensysteem bestaat voor particuliere verkopers.
Dat klopt. Enkel het systeem, en vooral het foutieve gebruik ervan door ebay - ligt onder vuur. Zie hiervoor ivm feedback.
Onderscheid bestaat er wel degelijk : om het met je eigen voorbeeld te verduidelijken
Je vergelijkt appelen met peren, beste.
Als een particulier of een zakelijk iemand iets aanbiedt, binnen of buiten ebay, is hij VERKOPER.
Als een particulier of een zakelijk iemand zich iets aanschaft, binnen of buiten ebay, is hij KOPER.
Voor de rest heb je het over trends: de verkoop die zakt omdat mensen meer en meer zelf frieten beginnen bakken of door de economische omstandigheden minder luxespulletjes kopen.
Wat bij ebay is gebeurd is een gewijzigde situatie door een beleidswijziging van ebay met onmiddellijke ingang EN ONMIDDELLIJK gevolg.
op 21-08-2013 23:37
Ik ga de discussie niet aan, zou anders terugvallen in ellenlange brieven zoals vroeger en ik wil jullie hiervan besparen.
Ik hoef als zakelijke verkoper geen korting te hebben op een partikuliere koper.
Ik weet liever waar ik sta als ik aanbied en waar het uit zal komen.
er zijn tal van zakelijke verkopers die als partikulier aanbieden om die ganse troep niet mee te hoeven maken en aldus zorgen ze wel dat ze perfect in orde zijn met hun boekhouding.
Ik zou veel liever 1000 artikelen volledig gratis aanbieden met grati foto's (zoals op de andere site trouwens waar ik ook verkoop maar mag de naam hier niet noemen) en bij verkoop 8 % betalen dan dat ik nu voor die 1000 artikelen telkens plaatsingskosten moet betalen, en dan 6.50% nog eens bij verkoop.
Op een gegeven moment had ik begin dit jaar 150 artikelen online staan en door opnieuw en opnieuw en opnieuw aanbieden had ik soms maandelijks tot 150 euro aan kosten en dan nog eens de commissie erbij van verkochte goederen begon ik me af te vragen hoeveel effectieve winst ik nog had. De winst van de verkochte goederen ging gewoonweg weer in plaatsingskosten.
Stel: 100 artikelen 7 dagen aanbieden aan 0.15 euro = 15 euro maar je hebt bvb maar een 5 tal verkocht, bvb 5 x gemiddeld 10 euro = 50 - 6.50% = 3.25 euro + 15 euro = 18.25 euro
Stel: 100 artikelen 7 dagen aanbieden gratis = 0 euro je hebt er 5 verkocht 50 euro - 8% = 4 euro.
Moet je dan eens rekenen dat je 1000 artikelen online staan hebt als zakelijke verkoper en bvb om de 7 of 10 dagen de veiling moet hernieuwen .....
Als zakelijke verkoper betalen wij HOEDANOOK meer om op ebay te verkopen. Zwartwerkers (en zo zijn er zeer veel) hebben alle voordelen. Mensen die sporadisch verkopen mogen zich nu zeker NIET aangesproken voelen hé ,-)
Dit is de reden waarom MEER en MEER zakelijke verkopers met een privéaccount verkopen omwille van die voordelen en dat kan ook perfect legaal, zolang je boekhouding in orde is, je de btw van de verkopen doorstort en je houdt aan de wettelijke regels inzake terugnameplicht etc etc etc .....
Enfin, ik ga me niet verder in de discussie moeien want we hebben het allemaal al eens zien langskomen ...
1 tarief, voor iedereen gelijk,
Johan
op 22-08-2013 10:15
Iemand gaat het hier toch een keer moeten zeggen: Johan je bent aan het zagen en je weet de helft van de tijd niet waarover je spreekt.
Het is niet omdat jij maar enkele aanbiedingen online hebt staan en bereid bent om de gewone kost te betalen, dat iemand als ik die er meer dan 500 online heeft staan (en nog enkele honderden klaar staan) ook maar de gewone kostprijs moeten betalen. Dat je met 150 artikelen online te plaatsen op één maand tijd 150 euro kwijt bent aan plaatsingskosten alleen, dan ben je gewoon niet goed bezig en snap je blijkbaar niet hoe eBay werkt of misschien is uw markt niet goed geschikt voor dit verkoopplatform (eBay zet vooral aan op "nu kopen" bij professionele verkopers terwijl jij liever hebt dat ze komen bieden).
Professionele verkopers betalen veel lidgeld voor hun winkelabonnement en het gaat vanaf september nog stijgen. Voordeel is het wegvallen van de aanbiedingskost, nadeel is het stijgen van de commissie met 1,50%. Maak dan voor jezelf de berekening of je het er zal uithalen of niet, maar kom mij niet vertellen dat ik daar geen profijt ga uithalen en dat ik beter maar per aanbieding de particuliere prijs moet betalen.
Jouw verkopersprofiel komt meer overeen met een particuliere verkoper (ook al mag je full time professioneel verkoper zijn in real life).
Maar stop aub eens een keer om te spreken alsof je alles weet. Je kan misschien beter minder op dit forum zitten en je tijd beter gebruiken in je winkel online en offline 😉
op 22-08-2013 22:22
tvserieshop, ik probeer het hier vriendschappelijk te houden en U valt mij aan. Denk niet dat dit de bedoeling is om zo onder collega zakelijke verkopers met elkaar om te gaan.
Ik ben powerseller en ben daar fier op. Alles wat ik schrijf is uit mijn eigen ervaring en ik deel deze graag met anderen.
In de zomer is het druk in onze winkel te Oostende en daarom staan er nu niet veel artikelen online. Ik blijf dus enkele objecten aanbieden om de powerseller status niet te verliezen.
Ik opteer dus om liever 10 artikelen online te plaatsen waarvan ik quasi zeker weet dat ze zullen verkocht zijn dan dat ik 500 van de 25000 artikelen uit m'n winkel lukraak fotografeer en op Ebay plaats.
Wij zijn reeds 25 jaar zelfstandig en denken toch al wat ervaring te hebben in de verkoop. Echter op internet, op Ebay is het steeds blijven zoeken naar de juiste formule en wat bij mij zeer goed werkt is daarom bij een ander niet de juiste. Elk spreekt volgens zijn specifiek artikel en ervaring.
Vroeger was ik hier actiever maar heb het proberen af te leren, dit soort reacties leren het mij inderdaad af en resoluut denk ik meteen, "Och Johan, je hebt je weer laten vangen, blijf toch van dat forum af !!!".
Alleen, als je ergens je mening over iets hebt dan komen anderen op je "kop kakken" dat je het allemaal beter weet en dit is niet leuk. Weer een reden om voortaan toch maar beter weg te blijven van dit forum.
Liever 500 feedbacks op 5 jaar tijd met een omzet van 25000 euro dan 5000 feedbacks en dagdagelijks prulletjes verkopen die zeer arbeidsintensief is en maar 10000 euro omzet halen. het is slechts een voorbeeld, niet op U bedoeld want ik weet niet wat U verkoopt en heb niet de behoefte om Uw feedbacks te gaan bekijken.
Ik snap zeer zeer goed hoe Ebay werkt en net zoals ik al zei, mijn artikel is de uwe niet. Als voorbeeld, ik bied 3 weken naéén een zilveren zakhorloge aan voor 50 euro en niemand koopt die! Ik plaats hem als biedingsobject en start aan 1 euro en krijg 62 euro voor diezelfde horloge.
Nogmaals, ik spreek vanuit mijn eigen ervaring en U zegt dat ebay vooral aanzet tot "nu kopen" bij professionele verkopers, wel, voor Uw artikel misschien voor de mijne niet, vandaar.
Laat mij dan vooral in mijn waarde aub en hou de verwijten van "zaag" en dat ik niet weet waar ik over spreek en ergernissen voor jezelf.
Johan (in eigen naam en durf hier ook mijn eigen naam te melden, is ook persoonlijker en niet zo anoniem, dan weten de mensen met wie ze spreken)
op 22-08-2013 22:32
op 22-08-2013 22:59
op 22-08-2013 23:10