op 07-02-2010 16:07
op 28-05-2011 11:59
De vraag blijft natuurlijk, wanneer ben je zelfstandig, of wanneer heeft een ebay verkoper het gevoel "nu ben ik eigenlijk zelfstandig". Als ik zo eens rondvraag op rommelmarkten is dit begrip ook erg vaag. Ik ken mensen die elk weekend op rommelmarkten verkopen, tijdens de week gaan ze alle kringwinkels afschuimen om spulletjes te kopen. Ze zien hier zelf geen enkel kwaad in en vindenniet dat ze zwart werken. Ik ken ook een jonge man die precies hetzelfde doet, maar is wel zelfstandig en betaald dus btw en heel de santeboetiek. Zolang er geen controle is, zijn de eerstvernoemden de slimmerikken, maar in de tijd dat we nu leven zou ik toch voorzichtiger zijn. Volgens mij ben je zelfstandig van zodra je effectief gaat aankopen om te verkopen.
Lig ik hier wakker van? Neen ! Maar ik heb wel moeite als zo'n zwartwerker mij gaat wegduwen in een kringwinkel omdat hij eerst en liefst al het spul wilt aankopen om dan duurder te gaan verkopen dan ik zou durven doen en ik krijg er dan nog een commentaar na dat ik zou moeten beschaamd zijn omdat dat ik niets in een kringwinkel verloren heb, een kringwinkel waar ik slechts éénmaal om de 14 dagen heen ga terwijl de zwarte concurrent er nagenoeg campeert ..... slik !!!!
Vanaf 1 april 2010 moet een zelfstandige zich uiterlijk op de dag van de aanvang van de zelfstandige activiteit aansluiten bij de sociale verzekeringskas. Indien deze formaliteit niet is vervuld, kan het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ) de zelfstandige een administratieve boete opleggen van 500 tot 2.000 euro.Elke persoon die een zelfstandige activiteit uitoefent, is verplicht zich aan te sluiten bij een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen en aldus sociale zekerheidsbijdragen te betalen als zelfstandige. Voor 1 april had de zelfstandige tot 90 dagen na de aanvang van de zelfstandige activiteit de tijd om deze verplichting te vervullen.Vanaf 1 april 2010 kan ook een werknemer, die wetens willens arbeid verricht bij een werkgever die hiervoor geen dimona-aangifte heeft gedaan, gesanctioneerd worden met een zelfde administratieve geldboete. Dit op voorwaarde dat er voor deze inbreuk ook ten aanzien van de werkgever proces-verbaal is opgesteld. (belga/lb)
op 28-05-2011 22:03
Ik ben sinds half oktober vorig jaar zelfstandig in bijberoep. Ik verkocht vroeger ook wel op Ebay, maar meer in periodes als ik weer eens een zaakje had kunnen doen en wat extra centen kon verdienen op korte termijn. Nu koop ik dode stock op van garages of autoshops en heb ik beslist deze stap te nemen... weinig te verliezen in bijberoep.
Boekhouder, sociale lasten, btw ... het loopt op. Langs de andere kant kun je een hoop aftrekken van je kosten wat dat wel compenseert.
En een beetje goede boekhouder weet ook je personenbelasting wel in de hand te houden
En bovenal, je zit safe... al die 100'den euro's extra dat mag dan wel aanlokkelijk klinken, als je eens bezoek krijgt van de BTW omdat je verkoopt in het zwart zal de koude douche er snel zijn.
Over rommelmarkten en kringloopwinkeliers ... als het echt over mensen gaat die een eurooke willen bijverdienen door een oude fiets, lampekap, wat oude poppestuurkes willen verkopen ... kan ik daar weinig op tegen hebben, iedereen mag iets verdienen.
op 28-05-2011 22:35
Je zegt "iedereen mag iets bijverdienen". Ok, maar tot waar?
Wat is "iets" bijverdienen? Waar trek je de grens?
Is het dan niet zo als je gaat aankopen om te verkopen dat je dan eigenlijk een zelfstandige zaak bezig bent.
Dan maakt het ook niet uit of het auto onderdelen, rommel, pc onderdelen, of postzegels is.
Wat zou jij denken als iemand net hetzelfde als jij doet en voor je neus loten koopt om puur in 't zwart te verkopen? Dat kom ik vaak tegen en bij mij gaat het over een oude fiets, lampekap, postuurkes etc ....
,-)
op 28-05-2011 23:40
Ik ben zelf ook gestart doordat ik hobbymatig een lot gekocht heb en wat ik niet kon gebruiken begon door te verkopen om wat te recupereren ... zoals zovelen denk ik.
Die lijn moet je voor je zelf trekken, en ik heb dat snel gedaan omdat mijn "euro" viel dat ik er beter verder in kon gaan. Maar voor een ander trek ik de lijn niet, als ze echt op mijn niveau zichtbaar gaan zijn op de verschillende koopjessites en fora... dan graven ze toch hun eigen put. Dat misschien lang duren, en hoe langer het duurt het pijnlijker dat het gaat zijn.
Als ik dan toch een grens zou moeten aanduiden, als je het doet om te overleven/rond te komen en er alle dagen met bezig bent... doe het dan volgens de regels want voor je het weet zit je nog dieper in de stront. Doe je het gewoon sporadisch om eens een extra te hebben ... doe dat dan gerust buiten de lijnen, de staat heeft andere vissen te vangen denk ik dan toch.
-- Bewerkt door sharknose_78 om 28 May 2011 23:43 CESTop 29-05-2011 00:03
Klopt onze staat zet postbodes aan het werk in het buitenland om verbouwingen te doen...maar da's misschien van voor jullie tijd 🙂
Trouwens voor al die zwartwerkers hebben wij toch de dienstencheques uitgevonden zeker...binnenkort kun je dus betalen niet alleen met paypal, maar ook met de sodexocheque, geeft de kopers belastingsvoordeel wanneer ze deze gebruiken.7,50 euro wordt 5,20 euro dankzij het belastingsvoordeel. Alle partijen tevreden.
maar als je per jaar 25.000 euro moet ophoesten aan kosten aan sociale zekerheid, ziekenkas, enz...enz... dan denk je wel eens was ik maar beter geen zelfstandige geworden.
op 29-05-2011 00:35
Als ik zie wat ik maar overhoud als werknemer, van de totale kostprijs die ik heb voor mijn werkgever, dan moet ik ook ruim 25000 euro jaar afgeven. Het enige verschil is dat het niet via mij passeert maar rechtstreeks van de inkomstenbron naar de staat.
We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, werknemer of zelfstandige, en dat schuitje noemt België... het is niet anders.
op 29-05-2011 19:02
Diane wrote: maar als je per jaar 25.000 euro moet ophoesten aan kosten aan sociale zekerheid, ziekenkas, enz...enz... dan denk je wel eens was ik maar beter geen zelfstandige geworden.
Beste Diane, als je zoveel moet betalen dan wil dit volgens mij zeggen dat je wel erg veel verdiend hebt en dan mag je BLIJ zijn dat je zelfstandige geworden bent!
Kosten betaal je ook niet in 1 keer, sociale zekerheid elke 3 maand, ziekenkas moet je nu niet overdrijven hé, we betalen ok, wat meer dan een werknemer ....
Als wij als zelfstandigen veel btw moeten betalen en voorschotten, dan wil dit zeggen dat we veel omzet en dus (normaal gezien, maar niet in Uw geval) goeie winsten draaien.
op 29-05-2011 19:43
Neen? Reken eens alles uit, sociale kas, btw, pensioensparen, boekhouder, belastingen, enz... dan zit je snel aan een paar duizenden euro's hoor. en je kunt niet alles aftrekken of als bedrijfskosten invoeren, he 🙂
op 29-05-2011 21:08
Diane, mag ik je er op wijzen dat je zelf niet meer weet wat je schrijft !!!!! ?????
Je zegt zelf eerst 25000 euro .... dat is een merkelijk verschil met een paar duizend euro !
,-)
op 30-05-2011 12:29
http://www.belgium.be/nl/nieuws/2011/news_bisc.jsp
dit draadje ook op dit forum in een andere topic opgevist.
het is een feit dat velen in Vlaanderen, kopen en verkopen de normaalste zaak van de wereld vinden en er niet bij stilstaan dat dit eigenlijk "zwartwerken" is.
als je eens rondsurft naar verschillende Ebayers dan is het ongelofelijk hoe sommigen zo'n erge risico's nemen, je kan alles natrekken, je kan via hun feedbacks optellen hoeveel ze gekocht hebben en vervolgens diezelfde goederen weer verkopen en uitrekenen hoeveel BTW ze ontdoken hebben en belastingfraude en sociale zekerheidfraude en dan nog indien ze werkloos zijn of ocmw steun genieten .....
manmanman, ik wil niemand schrik aanjagen maar velen zouden toch beter een keer goed beginnen nadenken.