annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Valse concurrentie door zwartwerkers ONDER de marktprijs !!!

Wij zijn al 12 jaar zelfstandig met een zaak die goed draait. We hebben ook op EBAY een zakelijke account geopend. Alles gaat officieel, extra papierwerk maar goed ....
Wij verkopen een geborduurde handdoek aan 12.50 euro. Handdoek met naam. We krijgen concurrentie van een particulier die aan soms maar 6, 7 tot 8 euro verkopen en ze verzend dan nog gratis ook! Komt daar nog bij dat ze allerlei figuren borduurd die strafbaar zijn. Bumba, Disney, Diddle, .... alles met licensies.
Wij als zakelijke verkoper mogen dit niet borduren en/of verkopen zonder toestemming. Dit soort verkopers maakt de markt kapot.
Ik heb niet de mentaliteit om mensen aan te dragen, ben van het principe leven en laten leven maar het stemt me wel tot nadenken en hoop dat ze toch een keer tegen de lamp lopen.
Bericht 1 van 55
laatste antwoord
54 ANTWOORDEN 54

"ls jullie nog zo'n "particuliere" verkopers zien mogen jullie me altijd eens een mailtje sturen hoor."

oei, martijn is je mailbox GROOT genoeg???

Los hiervan vind ik dat Ebay toch even eens moet nadenken over deze zogenaamde "particuliere" verkopers.

-- Bewerkt door parts-diane om 30 May 2011 16:01 CEST
Bericht 41 van 55
laatste antwoord

Maakt u zich maar geen zorgen over de grootte van mijn mailbox: ik archiveer regelmatig 😉

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bericht 42 van 55
laatste antwoord

Ik dacht in sommige landen dat ebay een regel hanteert wanneer je over een bepaald bedrag komt dat je verkocht hebt, dat je dan de keuze hebt om ofwel zakelijk te worden, ofwel geschrapt word.

Ik vind dat er wel degelijk een grens kan gesteld worden.  het voorbeeld werd door zijspoor gegeven.

Een eerste punt is al dat je diegenen kan aanpakken die kopen op ebay om te verkopen op ebay.  Zo ken ik er wel verschillende. Hebben vaak meer dan 1000 feedbacks waarvan ong. 50/50 aankopen en verkopen.

Ik ken zelfs een kringwinkel medewerker uit Oostende die regelmatig wat spullen meeneemt om op tweedehands sites te verkopen en iedereen weet dit maar niemand doet iets.  Die hand die boven z'n hoofd gehouden word is nogal groot m'n gedacht.  Dat is diefstal en zwartwerk en btwfraude en belastingontduiking. 

jaaaah, de toekomst zal raad brengen zeker, loontje komt wel eens om z'n boontje.

Bericht 43 van 55
laatste antwoord

Ik wil wel eens meedelen dat er zakelijke verkopers zijn maar met een partikuliere account.

Zo is er iemand uit m'n straat die alles netjes aangeeft maar om één of andere reden wil hij geen zakelijke verkoper zijn omwille van andere reglementering.  Hij betaald iets meer voor plaatsing etc .... maar z'n boekhouding klopt.

Die zullen wellicht wel in de minderheid zijn zeker   ,-)

Bericht 44 van 55
laatste antwoord

Een zakelijke met een particulier account...

1. Die heeft graag een hoop administratieve rompslomp om zijn BTW correct te betalen en/of terug te vorderen als hij echt alles aangeeft wat hij "uitspookt"

2. Vermijdt alzo:

2.1 De regelgeving dat hij/zij verplicht is zijn contactgegevens en BTW-nummer op de site te plaatsen

2.2 Het herroepingsrecht. Als particuliere verkoper hoef je dit niet aan te geven hé?

2.3 De waarborgen: als zakelijke ben je verplicht een waarborg te geven van 2 jaar voor nieuwe artikelen en 6 maand voor tweedehandse. Als particulier kan je verkopen "in de staat dat het artikel zich bevindt"

Dit zijn maar enkele zaken waar je als schijnparticulier (is eens de omgekeerde wereld) het handelswetboek overtreedt.

Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 45 van 55
laatste antwoord

pffff, ik kom juist vanachter mijn dagelijkse boekhouding 😞

Wat die "zakelijke particulier" betreft, je gaat mij begot niet wijsmaken dat die zijn boekhouding klopt?

Er zal heel veel in zijne zwarte boek staan denk ik...verdikke waar ligt die van ons 🙂

Bericht 46 van 55
laatste antwoord

Ik verkoop tweedehands goederen en zeer vaak (meestal dus) in de staat waarin deze zich bevind.

Ik kan onmogelijk garantie geven op een treintje die na maanden niet meer zou werken.  Of op een lamp of op een ander voorwerp.

Als je een partikuliere account hebt en toch zakelijke verkoper bent dan kan je geen btw aftrekken die je aan ebay betaald.  Ik ben ook zo gestart met een partikuliere account.  Ik kon de btw niet aftrekken maar hield me aan de verplichtingen als zakelijke verkoper. het kan dus.  Als je netjes aangeeft wat je verkoopt met daarbij de ontvangen btw 21% dan is er geen probleem.

Maar nu is het uiteraard éénvoudiger omdat ik aan Ebay zelf geen btw meer betaal. Hoef dus ook niets te recupereren.   het enige waar ik met m'n tweedehandsspullen moet op letten is als ik iets verkoop dat ik een dubbele kasboek heb.  1 kasboek met goederen waarvan het volledige bedrag 21% btw en een tweede kasboek met 21% enkel op de winstmarge.  Dit heeft dan met de aankoop te maken waar ik m'n spullen aangekocht heb.

Bericht 47 van 55
laatste antwoord

Als je een partikuliere account hebt en toch zakelijke verkoper bent dan kan je geen btw aftrekken die je aan ebay betaald.  Ik ben ook zo gestart met een partikuliere account.  Ik kon de btw niet aftrekken maar hield me aan de verplichtingen als zakelijke verkoper. het kan dus.  Als je netjes aangeeft wat je verkoopt met daarbij de ontvangen btw 21% dan is er geen probleem.

Je kan die BTW wel recupereren maar dan moest je dit vroeger doen in het land waar je kocht of in het geval van ebay in Luxemburg (en dit duurde dan meerdere maanden vooraleer je je geld terug zag), nu is daar een instantie voor in België.

-- Bewerkt door hetzijspoor om 30 May 2011 21:44 CEST

Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 48 van 55
laatste antwoord

als jullie nog zo'n "particuliere" verkopers zien mogen jullie me altijd eens een mailtje sturen hoor.Ik help graag om de Belgische staatsschuld op te lossen.

Ik had graag geweten waar Ebay stelt dat een handelaar een zakelijke account MOET nemen ...

Als hij zijn gegevens in zijn aanbiedingen vermeldt en zijn wettelijke verplichtingen nakomt doet hij niks fout...

En als het gaat over btw-recuperatie :  tot een omzet van 5580 eur per jaar kan hij de btw-vrijstellingsregeling toepassen en dan mag hij zelfs geen btw in aftrek brengen of vrijstelling van luxemburgse btw vragen.

Misschien moet Ebay eens duidelijke regels vooropstellen.

Voor korrekte mensen zijn die zwartwerkers een echte pest en de "wie niet weet niet deert"-houding van Ebay zondermeer een schande.

Bericht 49 van 55
laatste antwoord

Voor korrekte mensen zijn die zwartwerkers een echte pest en de "wie niet weet niet deert"-houding van Ebay zondermeer een schande.

Inderdaad, zo voelt dit ook aan.

Bericht 50 van 55
laatste antwoord