Ik krijg soms nogal wat rare reacties hier aangaande btw.
Blijkbaar zijn er nogal veel verkopers (hobbyverkopers of hoe je ze ook noemt) die niet weten of beseffen dat wij als zakelijke verkopers 21% btw moeten doorstorten aan het btwkantoor.
Ik wil het graag nog eens uitleggen.
Als we nieuwe producten verkopen, bvb een object van 100 euro, dan moeten we van die 100 euro 17,355 euro doorstorten. Is dus 82,645 euro over. Dan moet je natuurlijk nog je aankoopprijs aftrekken en je commissie en misschien transactiekosten voor paypal.
Stel dat je het product voor 50 euro aangekocht hebt exclusief btw dan hou je na kosten een belastbare winst over. Kan dus gerust zijn dat je amper 10, 15 euro overhoud (en minder).
Het gaat hem natuurlijk om de hoeveelheid die je verkoopt.
Op een jaar kan je dus een omzet hebben van wel 50000 euro en toch na aftrek van kosten een belastbaar inkomen hebben van amper 10000 euro.
Mensen die voor een baas werken of hier zo nu en dan eens wat spulletjes verkopen beseffen dit niet of weten dit niet.
De verkopers die hier jaar in jaar uit verkopen als "hobby" zijn eigenlijk verdoken zelfstandigen en betalen dus GEEN belastingen op hun winsten. Ze betalen wel btw (15% luxemburg) aan ebay voor de plaastsingskosten en commissie maar dit is maar een peuleschil tegenover wat de verkopers in regel, de zakelijke verkopers moeten betalen.
Dit is GEEN opmerking naar de sporadische verkoper die eens wat spulletjes kwijt wil, gelukkig kan dit via de verschillende internet sites. Leven en laten leven is het motto, eigenlijk zijn ze de slimsten maar in mijn geval, als zelfstandige zakelijke verkoper moet ik in het lijntje lopen en indien ik enkel nog partikulier zou verkopen er op één of andere manier meer risico is op "betrapt worden" op zwartwerk.
Onderschat de btw en de belastingsdienst niet. Ze weten veel en zijn tot veel in staat.
Een verwittigd man is er twee waard.
Alles wat ik verkoop op ebay is officieel, geregistreerd, netjes hoe het moet. Denk dat dit het langst duurt en hoef geen schrik te hebben op controle.
Misschien is m'n statement voor niets en zijn het enkel maar zakelijke verkopers die dit begrijpen, ik wou het hier toch even vertellen aan de privé verkopers.
Wil je ooit zelf zelfstandig worden? Denk goed na en weet goed waar je aan begint! Het is NIET makkelijk en het vraagt ijzeren discipline.
,-)