annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

eBay-man veroordeeld wegens bieden op eigen voorwerpen

In Groot-Brittannië is een eBay-verkoper veroordeeld tot een boete van maximaal 50.000 pond voor biedingen op zijn eigen goederen, om zo de waarde op te drijven van de voorwerpen die hij verkoopt. Dat bieden deed hij onder een aparte gebruikersnaam. Deze praktijk wordt shill bidding genoemd en is in strijd met de regels van eBay en verboden volgens de Britse wet.

Paul Barrett (39), uit Stanley, pleitte schuldig aan tien inbreuken op grond van de wetgeving inzake consumentenbescherming. Hij was zich naar eigen zeggen niet bewust van het feit dat hij illegaal handelde. "Ik realiseerde mij dat de prijs op sommige zaken te laag was en daarom verhoogde ik die via een tweede account."

Zijn account is nu opgeschort en hij krijgt een boete van 5.000 pond voor elke inbreuk die hij heeft begaan. (ddh)
20/04/10 13u24

(bron: HLN, 20 april 2010)



Photobucket
Bericht 1 van 3
laatste antwoord
2 ANTWOORDEN 2

eBay-man veroordeeld wegens bieden op eigen voorwerpen

Dat doen ze op uwkringding.be ook, een medewerker van de kringwinkel heeft me dit verteld!

Puur bedrog, je moet eens zien hoeveel ze daar voor spullen geven, dubbel, driedubbel de prijs als hier op ebay.

Ik denk dat dit ook in België verboden is. Maar ben niet zeker.

Ga eens uit curieuzetijd naar die website kijken en volg maar eens !!!
Bericht 2 van 3
laatste antwoord

eBay-man veroordeeld wegens bieden op eigen voorwerpen

articcynda
Community-lid
Dat doen ze op uwkringding.be ook, een medewerker van de kringwinkel heeft me dit verteld!

Ga eens uit curieuzetijd naar die website kijken en volg maar eens !!!


Op de WOT-fiche staat deze praktijk inderdaad aangegeven als fraude, en de afwezigheid van een rating spreekt ook boekdelen. Eventuele bieders zijn dus sowieso gewaarschuwd.

Die man moet trouwens ook wel oerdom zijn om zulke hacks te plegen zonder een proxy te gebruiken. Had ie bijvoorbeeld het bod geplaatst via een publieke Amerikaanse web proxy server dan was dit hoogstwaarschijnlijk nooit aan het licht gekomen. Dit is dus natuurlijke selectie in actie: de meest intelligente louche verkopers overleven, de naïevelingen gaan ten onder. Ongelofelijk dat er mensen zijn die Darwin's evolutietheorie in twijfel trekken als je ze hier zo mooi in actie ziet.

Overigens, je zou ook via een achterpoortje de wet kunnen omzeilen door het bijvoorbeeld met een buitenlandse collega die even louche is op een akkoordje te gooien en op elkaars veilingen te bieden. In dat geval biedt je niet meer op je eigen veiling, en dus is de wet niet van toepassing. Bovendien zou dit soort afspraken zeer moeilijk te bewijzen zijn, in de veronderstelling dat ze überhaupt uitkomen natuurlijk.

Voor de economisch verantwoorde verkopers onder ons: dit is een zeer handige techniek om plaatsingskosten te omzeilen en toch de verzendkost niet op te drijven.
Bericht 3 van 3
laatste antwoord