Ja, er is één mogelijkheid om dit te omzeilen: je moet dan wel een schriftelijke en ondertekende versie hebben van een akkoord waarin de koper uitdrukkelijk instemt dat hij de verzendingsrisico's voor zijn rekening neemt.
Maar welke koper gaat dit doen???
Waarom zou dat schriftelijk en ondertekend moeten zijn om geldig te zijn? Als je op Ebay iets koopt, dan maken ze je toch ook wijs dat je wettelijk verplicht bent om het item ook effectief te kopen omdat je een wettelijke verbintenis aangaat door op de knop te klikken om het bod te plaatsen.
Welnu, als ik aan dat akkoord iets wijzig door in de objectbeschrijving een extra clausule op te nemen, en de koper stemt hiermee in door een bod te plaatsen, dan verklaart hij/zij zich in mijn ogen akkoord met alle voorwaarden die ik als verkoper opleg in de objectbeschrijving om de verkoop te laten doorgaan. En vermits het plaatsen van een bod een wettelijke verbintenis vastlegt, ben ik dan wettelijk vrijgesteld van verantwoordelijkheid voor de verzending. Lijkt me glashelder.
Even serieus nu, we weten allemaal dat er op het internet geen regels of wetten bestaan. Daarom kan je films en muziek downloaden, spam versturen zoveel je wil, namaak kopen en verkopen, en last but not least, op z'n Kabouter Wesley's alles en iedereen tegen zijn/haar schenen stampen met of zonder aanleiding ertoe. Hou dus a.u.b. op met al die wettelijke regels en bepalingen, want ze zijn simpelweg niet van toepassing.
Laat ons per slot van rekening niet vergeten dat de enige reden dat Ebay nog bestaat is dat wij zulke eerlijke verkopers zijn, en ook effectief items opsturen na ontvangst van betaling. Want ongeacht wat Ebay ons graag zou doen geloven, kunnen ze ons helemaal niets maken als we met de noorderzon verdwijnen eens een koper een bedrag overmaakt op onze bankrekening. Dat is de harde realiteit, of je het nu leuk vindt of niet.
Als goedhartige verkoper wil ik dus best een realistisch deel van de verantwoordelijkheden op mij nemen, maar voor alles opdraaien dat er kan mislopen, incl. het falen van de verzendservices, dat gaat voor mij een brug te ver.
Dat deze post een referentiepunt mag worden voor toekomstige verkopers die met dezelfde demonen af te rekenen hebben.