Omdat dit voorschrift enkel geldt voor handelaars

Begrijp ik dus goed dat de hele discussie hier irrelevant is in de EBAY context?

Waarom ?

Het overgrote deel van de aanbiedingen op ebay zijn door handelaars geplaatst !

Het is niet omdat ze zich voordoen als particuliere verkopers en in 't zwart werken dat de stukken erafvliegen dat ze in realiteit geen handelaars zouden zijn...

Waarom biedt EBAY de mogelijkheid om het terugsturen van items niet te accepteren terwijl dit wettelijk verplicht is blijkbaar?

eBay heeft regelgeving, een rechtstaat wetgeving. De nieuwe wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming is wetgeving voor de ‘onderneming’.

De rechten van de consument werden anno 2010 herschreven en kunnen toegepast worden op personen met ondernemingsnummer. Een rechter kan beslissen dat een persoon zonder ondernemingsnummer die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft ook deze wetgeving moet (had moeten) naleven.

Tot op heden is er geen wetgeving voor particulieren die verkopen: regelmatige verkopers zijn geen particulieren. Eerlijke particulieren kunnen vermelden dat hun aanbod ‘een particuliere verkoop’ is zonder wettelijke garantie, al dan niet met het aanbod ‘niet tevreden, geld terug’.

regelmatige verkopers zijn geen particulieren

Dit is te vergaand, Raf.

Mensen die, zelfs op heel regelmatige wijze, hun eigen spullen tweedehands verkopen zonder enig winstbejag EN zonder winst omdat ze voor zichzelf steeds maar opnieuw spullen kopen zijn op Ebay schering en inslag .

De filmpjes van Unizo http://www.unizo.be/e-commerce/ zouden elke eBayer moeten helpen!

Een korreltje zout voor de kijkers en vijf minuten schrijfmoed voor de opstellers zijn echter wel nodig!

supergiftman,
'Tot op heden is er geen wetgeving voor particulieren die verkopen: regelmatige verkopers zijn geen particulieren.' is de redenering van onze wetgever. Eerlijke particulieren kunnen vermelden dat hun aanbod ‘een particuliere verkoop’is.

regelmatige verkopers zijn geen particulieren

Staat dit in een wettekst e.d. of is dit weer zoiets van ik heb gelezen dat, ik denk dat, mijn boekhouder zegt dat ...

Het is niet omdat ze zich voordoen als particuliere verkopers en in 't zwart werken dat de stukken erafvliegen dat ze in realiteit geen handelaars zouden zijn...

Dit heb ik ook gelezen, en dit is niet uit de context gerukt!

Dus samengevat, hoe kan je dan als consument weten dat het bij een bepaalde aanbieding om een handelaar gaat die zijn teruggaveplicht verzwijgt, of om een particuliere verkoper die daar helemaal niet toe verplicht is?

Op eBay staat er soms onderaan de aanbieding een kader met ‘informatie van de zakelijke verkoper’ (volgens de nieuwe wetgeving zou dit ‘informatie van de onderneming’ moeten zijn)
- Als deze ingevuld is, dat is de aanbieder een ondernemer.
- Bij gebrek aan kader met de informatieplicht betreft het een aanbieding van een particulier (of een handelaar die de informatieplicht niet wenst na te leven).

articcynda , je vraag is niet volledig beantwoord. Achterhalen wie zijn status van ‘onderneming’ verbergt is het voorrecht van bv. belastingambtenaren.