op 19-06-2012 20:17
Een verkoper heeft me per mail nadat ik hem de vraag had gesteld wat ik moest betalen bij een gecombineerde verzending zijn prijs laten weten. Nu ik uiteindelijk tot de koop ben overgegaan zegt hij dat dit niet de juiste prijs is omdat hij niet had gezien dat ik in Belgie woon. Nu is de totaalprijs van de verzending zomaar even van 4,96 naar 8.96 pond gegaan! Is zijn mail bindend of mag hij zomaar annuleren?
Een mail waarin je duidelijk vermeldt dat je akkoord gaat met een bepaalde som voor de verzendkosten heeft al een juridische waarde.
Alleen... als ons rechtssysteem zich zal moeten buigen over 4,96 of 8,96 pond verzendkost, dan denk ik dat we het einde niet meer zien...
Trouwens... hier begin je hieraan? Je moet dan gaan procederen in het land van de verkoper en dat is hier GB...
Begin hier maar eens mee... een advocaat zoeken die zich wil bezighouden met een dergelijke zaak? Is het sop de kool wel waard? Vrees je niet dat de zaak eerder geseponeerd zal worden?
Zou het niet beter zijn om te opteren voor de redelijkheid??? Een vergissing maken is eigen aan de mensheid en voor dergelijke bedragen lijkt er mij wel enig begripsvermogen mogelijk te zijn hé?
De tijden dat mails juridisch niet meer bindend zijn, is al lang voorbij hoor walesha.
Maggske: als je de verhoogde verzendkosten teveel vindt, kan je op basis van de vergissing bij de verkoper hem altijd vragen om de verkopen met wederzijdse overeenkomst te annuleren.
Vergissingen kunnen gebeuren, dit heb ik ook al voorgehad met een verkoper uit Nederland, die man had ook over het hoofd gezien dat hij naar Belgie moest verzenden.
Het bedrag dat de verkoper je nu vraagt is een normaal bedrag hoor, dat betaal ik ook bij zendingen uit de UK, Duitsland en Nederland.
En mag hij die kosten aanpassen... ja dat mag zeker, de verkoper laat je toch weten waar hij de vergissing heeft gemaakt?
Waren de verzendkosten in de aanbieding vermeld?
Als je de prijs vroeg heb je dan in je vraag uitdrukkelijk vermeld dat je in Belgie woonde?
De verkoper kan je altijd vragen om de aankoop ongedaan te maken,je hoeft daar niet met akkoord te gaan.
Kan je misschien het objectnummer geven?
Ik denk niet dat die mail bindend is ,tenzij het in de aanbieding stond.
Het is aan jou om te oordelen of die kosten redelijk zijn.
Ja frits, ik gaf dan ook een voorbeeld van mails die wel juridisch van tel zijn... het hangt af van wat er in de mail staat hé.
Nog even aan toevoegen dat een mail juridisch niet bindend is, een echt pro-forma factuur (met vermelding van factuurnummer), zelfs via mail verstuurd, echter wel!