Awel zie, daar sta ik nu eens helemaal achter dat Ebay iets doet aan overdreven verzendkosten. Uw voorbeeld van de bureaustoel is iets wat je vroeger effectief regelmatig tegenkwam. Dik gelijk dat Ebay hier paal en perk aan gesteld heeft. Maar...

Op Ebay UK hebben ze dit opgelost door een plafond in te bouwen voor de verzendkosten. Ik weet bv bij dvd's dat je max. £ 2,5 kan invullen. Ook niet helemaal perfect. Sommige special boxsets kan je niet via gewone post versturen en kosten meer dan £ 2,5 om te verzenden. Dit zorgt ook voor problemen als je als buitenlander uits aanbied.

Op de .Com zijn ze een stuk verder gegaan. Daar betaal je een verkoopscommissie op de verzendkosten. Voordien heb ik het vriendelijk verwoord door ze zeggen dat Ebay promoot om gratis verzending te bieden. Dat is ook de informatie die je hieromtrent in de hulppagina's vind.

De echte reden, maar dat zal Ebay nooit zelf durven toegeven, is dat ze een extra graantje willen meepikken. Zoals hier op het forum al gemeld is 2 maten en gewichten. Ebay ontmoedigt verkopers om winst te halen uit de verzendkosten (waar ik volledig mee akkoord ga), maar gaat nu langs de andere kant zelf aan de verzendkosten verdienen. 2 keer zelfs: 1 keer via de verkoopscommissie en nog een keer via PayPal.

Op de blauwe rivier is dit al sinds jaar en dag zo. Na ook dit overgenomen te hebben, volgt er nu volgens A....N voorbeeld de nieuwe betalingsafhandeling die van de zomer op Ebay Duitsland en Australië ingevoerd wordt.

Ik heb de nieuwe sellersupdate eens vergeleken met die van een paar andere landen. Wij komen er goed vanaf. In de meeste landen zijn de tarieven enerzijds verhoogd, en worden voordelen (bv Powersellerskorting) afgebouwd of worden de vereisten om deze nog te krijgen zo hoog dat het bijna onmogelijk wordt om deze nog te krijgen.

Nog geen enkele van deze regels is in voege gegaan op Ebay België. Misschien dat Martijn me kan gerusstellen dat er geen plannen zijn om deze in te voeren op Ebay België. Ik verwacht in ieder geval een verhoging van de verkoopscommissie, vermindering van de korting die we krijgen en hoop ten stelligste dat die nieuwe betalingsafhandeling NIET zal ingevoerd worden op Ebay België.