- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 14-03-2012 21:44
Simpel
Nu:
1. Koper koopt een object
2. Koper betaalt de verkoper
3. Verkoper verstuurt na ontvangst van de betaling het object
Nieuwe betalings afhandling:
1. Koper koopt een object
2. Koper betaalt EBAY (dus Ebay, niet de verkoper)
3. Ebay stuurt de verkoper een bericht als de betaling binnen is
4. Verkoper verstuurt het object (maar heeft in feite de betaling nog niet.
Wat ik begrepen heb (mijn Duits is niet perfect) wordt eens Ebay de betaling ontvangt niet alleen een bericht verstuurd, maar wordt uw item ook automatisch gemarkeerd als betaling ontvangen.
Zoals altijd stelt Ebay het heel positief voor. Als verkoper betaal je geen PayPalkosten meer ook als de koper via PayPal betaalt. Je hoeft zelf niets meer te doen aan niet-betalende bieders. Ebay gaat zelf achter de centen.
Maar... en een heel grote maar......
Omdat Ebay (volgens hun toch) een extra service biedt worden ter compensatie de verkoopscommissies verhoogd met 2% (deze komt bovenop de verhoging die nu ingevoerd werd).
Van de berichten die er nu via het interne mailsysteem van Ebay verstuurd worden, verdwijnen er regelmatig in het zwarte Ebaygat.
Mijn grootste zorg is de uitbetaling. Voor zo ver ik begrepen heb kan je kiezen: of je laat u uitbetalen via uw bankrekening en dan kan je er donder op zeggen dat je een tijd op uw geld mag wachten. Of je laat het uitbetalen via PayPal maar dan betaal je natuurlijk de PayPalkosten.
Nog niet alle zaken zijn duidelijk. Er is bij een testgroep een pilootproject geweest. Van de zomer wordt dit voor alle zakelijke Ebayverkopers ingevoerd. In één van de berichten die ik op het Duitse Ebayforum gelezen heb, sprak deze verkoper in kwestie van een verhoging van 300% van de kosten.
Als ik alles op een rijtje zet:
* Verkoopscommissies werder verhoogd
* Powersellerkortingen worden gehalveerd
* Samen met de nieuwe betalingafhandeling worden de tarieven nogmaals met 2% verhoogd
* Als je snel wil uitbetaald worden (PayPal) betaal je nog eens extra kosten
Daarnaast doet Ebay alles om gratis verzending op te dwingen en lage prijzen te promoten (dmv beste weergave). Deze staan volledig haaks op elkaar.
Om uw Top Rated seller status te houden op de .com moeten nu 90% van alle items binnen 1 werkdag via traceerbare manier verstuurd worden. Dus vergeet het maar om iets via een bubbelenvelop te versturen.
Hier op Ebay België krijg je 20% korting als PowerSeller op voorwaarde dat je niet te veel lage sterren ontvangt. Op Ebay UK krijg je enkel nog korting als je Top Rated bent.
Dat is wat ik nu volop op buitenlandse Ebaysites zie gebeuren: kosten worden verhoogd en kortingen worden gehalveerd, vallen weg of worden bijna onmogelijk om te behouden.
Sinds de veilingen voor particulieren gratis geworden zijn, is daar de verkoopscommissie verhoogd. Als zakelijke verkoper wordt PayPal al een hele tijd door ons strot geramd. Maar van alle tariefverhogingen of wegvallen van kortingen is hier nog een sprake. Dat wil alleen maar zeggen dat het slechts kwestie van tijd is voor het één en 't ander ook hier ingevoerd wordt.
Stel u een keer voor (is nu al realiteit in het buitenland).
* Verkoopscommissie stijgt naar 9%
* Als de koper met PayPal betaalt komt hier nog eens een paar procent bij.
* De korting die je nu krijgt valt geheel of gedeeltelijk weg
In Duitsland en Australië komt er dan nog eens 2% verkoopscommissie bij en hangt het van Ebay af wanneer je uw centen krijgt. Gezien mijn ervaring met PayPal waar de kleinste klacht van een koper voldoende is om ervoor te zorgen dat je als verkopers en uw object en uw centen kwijt bent, vertrouw ik dit voor geen haar.
Ik vermoed dat het nog wel een jaar of 2 zal duren voor die zaken hier effectief van kracht gaan. Ik ben in ieder geval mijn voorzorgen al aan het nemen. Maar daar ga ik hier niet over uitwijden.