- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 10-08-2012 17:26
@rudio
Ik heb heel sterk de indruk dat je zo dom bent geweest om deze controle alleen of met een amateurboekhouder af te handelen.
Als je voor de rechtbank moet verschijnen dan neem je een advocaat.
Als je een controle krijgt dan neem je een fiscaal geschoold accountant.
Dat kost je voor zo'n kleine controle misschien 250 eur, en haal je er dubbel en dik uit.
Als ex-zelfstandig accountant met een paar duizend controles achter de kiezen raad ik je aan om ONMIDDELLIJK contact op te nemen met een professioneel iemand.
Als die man zijn titel waard is zal hij je behoeden voor een tweede douche voor 2011 en 2012 EN mogelijk kan hij 2009 en 2010 ook nog rechttrekken : je hebt immers deze controle blijkbaar ondergaan zonder te beseffen waar je aan begon : een geldige reden voor een goed fiscalist om naar de controleur in kwestie te stappen.
Je moet wel HEEL snel zijn : hoe langer je wacht, hoe minder kans je hebt 2009 en 2010 tot een realistischer niveau te herleiden.
Tenzij de cijfers die je vernoemt nog redelijk zijn vergeleken met de realiteit : dat moet je zelf uitmaken.
Er zijn twee mogelijkheden.
De eerste is dat je wel degelijk gratis en voor niks een kleine 10.000 zaken hebt verkocht (daar geloof ik geen snars van) : in dat geval weet een goed fiscalist wel hoe hij dat kan aantonen en die dwaling kan rechtzetten.
De tweede mogelijkheid is dat je er wel degelijk een winstgevend zaakje op na hield in het zwart.
In dat geval - als iemand die het spel wel correct speelt - hoop ik dat je de nodige btw en belastingen moet voldoen volgens het verkregen inkomen + een flinke boete, maar ook niet op meer dan dat ...
Hier gelden de wijze woorden van Tiberghien, de grootste fiscalist die België ooit heeft gehad, toen men hem op een seminarie vroeg of je in het zwart mag werken : geef de keizer wat hem toekomt, geef hem alles wat hem toekomt, geef hem niet meer dan hem toekomt 🙂