Heb dit hier even snel zitten lezen dus vergeef mij als ik de bal hier missla aangezien de ene beweert met een particulier, zonder BTW, te doen hebben...de andere beweert dat het een zelfstandige is, met BTWnr. en dan nog een niet onlogische verklaring dat het net zoals het in België bestaat een kleine onderneming zou zijn zonder BTWnr.

Als je aankoopt als handelaar in het buitenland dan betaal je geen BTW zoals E-user reeds opmerkte. Je betaald aan de handelaar de brutoprijs minus jouw percentage wat dan uiteindelijk neerkomt op de nettoprijs.

Vervolgens verkoop je het artikel aan nettoprijs + winstmarge + BTW. De koper betaald dan uiteindelijk dus de BTW die de verkoper op zijn beurt moet afstaan aan de Belgische staat (het land waarin hij gevestigd is)

De verkoper houd dus enkel de winstmarge over waarop hij later dan nog eens belastingen moet betalen.

Wat de uiteindelijke discussie over de BTW tussen de handelaar en de leverancier betreft snap ik het dus niet zo goed aangezien het uiteindelijk toch de koper is die deze BTW heeft betaald. Met deze BTW op de uiteindelijke verkoopprijs van het artikel aan de eindconsument heeft de leverancier geen enkel uitstaan, ook de verkoper heeft er geen uitstaan mee, hij dient die enkel af te dragen aan l'Etat Belgique.

Dit is de normale gang van zaken. Als ik het echter goed snap dan is hier een andere overeenkomst aangegaan.

Volgens Supergiftman... ) de EINDverkoopprijs aan particulier, dus btw inclusief, werd opgelegd door de leverancier, zijnde de prijs waaraan de veilingen dienden te worden gestart.

Uit die opgelegde "eindverkoopprijs" moet de handelaar die het artikel wil doorverkopen zijn nettoprijs berekenen, dus minus BTW (in dit geval nul dus) en minus zijn "beoogde" winstmarge aangezien de uiteindelijke verkoopprijs niet gekend is.

Normaal heeft de leverancier geen zaken met de uiteindelijke verkoopprijs. Er kan wel afgesproken worden dat de verkoopprijs niet hoger mag zijn dan een bepaald bedrag (de zogezegde aanbevolen verkoopprijs). En tussen handelaars word nooit gesproken over een prijs INCL BTW, enkel over bruto- en nettoprijzen.

Het is in ieder geval een rare afspraak aangezien de leverancier een verplichte verkoopprijs INCL. BTW oplegt.
De leverancier heeft nl. niets te zien met de BTW op de goederen die de handelaar moet rekenen aan zijn kopers. Mij lijkt het dus een slechte afspraak eigen aan "zogezegde" zelfstandige handelaars of aan zelfstandige handelaars die de regels van BTW niet onder de knie hebben.