Dag Ronny.

Ik lees zonet met aandacht je opmerkingen, die zondermeer goed zijn bedoeld.

Toch het volgende :

Normaal heeft de leverancier geen zaken met de uiteindelijke verkoopprijs.Het is in ieder geval een rare afspraak aangezien de leverancier een verplichte verkoopprijs INCL. BTW oplegt.

Ik zou niet weten wat er fout aan is indien een leverancier een eindverkoopprijs voorstelt, zich baserend op zijn kennis van de markt, enz... Wat doe je dan met verpakkingen met voorbedrukte prijs ?

(Ik wil er trouwens aan toevoegen dat de prijzen door de Duitse leverancier voorgesteld goed in de markt lagen)

Bij het leveren van materialen (dus geen dienstverlening) dient de leverancier zijn factuur wettelijk binnen de maand aan zijn klant te bezorgen.
Bij prestaties met arbeidsuren, dus wel een dienstverlening, is er geen wettelijke min. termijn om de factuur aan de klant te bezorgen. Denk dus niet dat als ik bij jou kom werken en je de factuur na drie maanden nog niet in je bezit hebt dat je met de "uitgespaarde" centen eens naar de Caraiben kan gaan!

Dit is niet korrekt.

Volgens de btw-wetgeving ben je verplicht een faktuur op te maken binnen de vijf dagen na de maand van levering, of het nu gaat over goederen of andere prestaties.

Tevens is de verjaringstermijn voor aan een handelaar geleverde goederen of diensten inderdaad geen 3 maanden, maar tien jaar.

Het feit of die leveringen zijn gefaktureerd of niet doen niet ter zake.

Een dienstverlening houd het presteren van werkuren in. Het leveren van aangekochte materialen is GEEN dienstverlening. Van dienstverlening is enkel sprake indien de goederen geleverd en geinstalleerd worden.

Dit is jouw persoonlijke interpretatie.

Voor de interpretatie volgens het btw-wetboek verwijs ik naar #20 van dit draadje.

Het is perfekt mogelijk dat je als dienstverlener alles regelt om goederen te leveren.

Zolang uiteindelijk de opdrachtgever aan de uiteindelijke klant levert, faktureert en hiervoor de verantwoordelijkheid neemt, kan de dienstverlener gewoon zijn diensten faktureren aan die opdrachtgever.

Zo kan ik voor jou klanten zoeken, advertenties maken voor jouw account omdat je bv de taal niet machtig bent, transport regelen, enz...

Zolang jij levert, al is het onder mijn konstant toezicht, is alles ok.

En tussen handelaars word nooit gesproken over een prijs INCL BTW, enkel over bruto- en nettoprijzen.

Dit is in jouw sector in België misschien zo. Ik wens je veel succes als je deze termen bv. in Frankrijk gaat gebruiken !:-)

Een dienstverlening houd het presteren van werkuren in.

Waarom ???

Er zijn ontelbare diensten die worden gefaktureerd zonder eigenlijke effectieve tegenprestatie in 'werkuren'.

:-):-):-) Maar eigenlijk zijn we nu zo stillekesaan allemaal serieus aan 't zagen, nee ? :-):-):-)

Gewoon allemaal eventjes ons gezond verstand gebruiken ...