Bij het leveren van materialen (dus geen dienstverlening) dient de leverancier zijn factuur wettelijk binnen de maand aan zijn klant te bezorgen.
Bij prestaties met arbeidsuren, dus wel een dienstverlening, is er geen wettelijke min. termijn om de factuur aan de klant te bezorgen. Denk dus niet dat als ik bij jou kom werken en je de factuur na drie maanden nog niet in je bezit hebt dat je met de "uitgespaarde" centen eens naar de Caraiben kan gaan!

Dit is niet korrekt.

Volgens de btw-wetgeving ben je verplicht een faktuur op te maken binnen de vijf dagen na de maand van levering, of het nu gaat over goederen of andere prestaties.

Als aannemer krijg ik hier wekelijks een magazine en daarin staan zo van die dingen die in ons wereldje gebeuren, onder andere uitspraken van rechtzaken.
Als ik het me nog goed herinner (heb het nog wel ergens liggen) ging het over een aannemer die twee jaar na uitvoering van de werken zijn factuur had opgestuurd, klant weigert te betalen gezien de late toezending van de factuur. Uiutspraak van de rechtbank was dat klant diende te betalen aangezien het over geleverde diensten ging.

Zoiets is niet geheel uitzonderlijk want ikzelf heb onlangs ontdekt dat er hier een klant niet is gefactureerd met een eindfactuur...het is inmiddels ook bijna twee jaar geleden dat de werken zijn uitgevoerd.

Dat zoiets niet gebruikelijk is geef ik grif toe maar het is niet omdat wij aannemers zijn dat we ook geen fouten kunnen maken. Feit is dat een eerlijke klant in zo een geval toch wel even contact kan opnemen met de aannemer met de vraag waar de afrekening blijft. Helaas leven we in een tijd dat de meesten denken dat ze weer eens een "profijtje" hebben gedaan en ze zwijgen in alle talen.

Verder zijn er idd. diensten waar je niet veel merkt van werkuren, er word nl. niet bij jou thuis gewerkt.

Eerder heb ik al gezegd dat ik geen expert ben en dat ik reageer via de ervaring opgedaan in mijn bedrijf.

Zo heb je bvb. de werkuren van vervoerfirma's en waarschijnlijk nog vele andere werkuren waar je eigenlijk niks van ziet net zoals je terecht opmerkt. Hoe die moeten geinterpreteerd worden inzake "dienstverlening" weet ik niet aangezien ik daar niks mee te maken heb. Uiteindelijk is dit toch niet terzake aangezien ik dit juist maar opmerkte ivm. de termijn van facturatie die wettelijk werd vastgelegd.

En ook een Fransman heeft zich te houden aan de Europese wetgeving die bepaalt dat ik als handelaar van België geen BTW hoef te betalen bij aankopen in het buitenland.

Betreffende facturatie (zonder BTW) dient echter wel te worden aangegeven bij de BTW-stelsels van beide betrokken landen. Betreffende landen regelen de betaling van BTW dan via hun hoofdkantoren rechtstreeks. Deze regelgeving is destijds in het leven geroepen ter vereenvoudiging van de administratie.

Maar nogmaals, dat er verschillen kunnen zijn in de wetgeving voor jullie commerce en de mijne lijdt geen twijfel.

Ben in ieder geval eens benieuwd wie hier gelijk krijgt in jullie zaak.:-x