Even een nieuw accountje gemaakt zodat ik mijn gal eens kan spuwen. Begrijp me niet verkeerd. Ebay is een fantastisch handelsplatform, maar er zijn hier een paar dingen die serieus scheef zitten.

Ik ben er vast van overtuigd dat veel kopers niet het flauwste benul hebben voor wat die sterren dienen en wat de gevolgen van enkele lagen scores voor een verkoper kunnen inhouden.

Op papier is het misschien een goed systeem, maar in de praktijk werkt het niet. Een paar voorbeeldjes gebaseer op mijn ervaringen van de laatste maanden:

Objectbeschrijving
De ambetantste van de 4 criteria. Simpel als je nieuwe zaken verkoopt. Nieuw is nieuw. 2dehands helemaal iets anders. Dat is helemaal subjectief. Voor items in nieuwstaat kreeg ik lage DSR-scores. Voor andere waarvan ik zelf vond dat ze niet in goede staat waren, was de feedback lovend. Ik vind dat dit niet mag afgestrafd worden met een lage DSR. Of je bent tevreden met de aankoop en je laat het zo. Of je bent niet tevreden en je contacteert de verkoper. Ik heb er geen problemen mee om iets terug te nemen als dat niet aan de beschrijving voldoet.

Communicatie:
Alle kopers krijgen van mij na de aankoop een mailtje met betalingsgegevens + een mailtje als het item gepost wordt. Meer kan ik noet doen. Toch zijn er die me een 1 of 2 geven op communicatie. Ik koop zelf ook op Ebay. Vaak belandt het item gewoon in mijn brievenbus zonder enig bericht. Vaak ligt de oorzaak dat een koper zicht op Ebay met een bepaald mailadres ingeschreven heeft maar dit niet meer gebruikt. Dan mag je zoveel mailtjes sturen als je wil, die worden toch niet gelezen. Ik ondervind ook dagelijks aan den lijve dat niet alle mailtjes die via Ebay verstuurd worden effectief aankomen.

Verzendtijd:
Een klant koopt vrijdagavond een item en klaagt maandag dat die dit nog niet ontvangen heeft. Een overschrijving tijdens het weekend en tussen verschillende banken kan een paar dagen duren. Bovendien is mijn postkantoor tijdens het weekend gesloten. Zelfs al heb ik de betaling via PayPal ontvangen dan kan ik nog maar ten vroegste maandag versturen. Het is me ook opgevallen dat ik meer lage DRS scores heb voor buitenlandse klanten.

Verzendkosten
Binnen België verzend ik alles gratis. Toch ontving ik deze week nog een lage DSR op verzendkosten. Ik heb ook meer lage scores gekregen van buitenlandse kopers. Ik ben ook professionele verkoper. Verzending naar het buitenland kost me € 5,40 enkel aan postzegels. Dan spreek ik niet over de verpakking. Ik vraag € 6 wat zeker niet overdreven is. Met de BTW die ik daar moet bijrekenen geraak ik zelfs niet helemaal uit kosten. De verzendkosten zijn duidelijk vermeld. Als je die te duur vind gewoon niet kopen of anders achteraf niet klagen.

In de praktijk:
* Iemand koopt iets en verwacht het morgen al te hebben. De post doet goed zijn werk maar iedereen weet dat daar regelmatig iets fout gaat. In het eerste geval heeft de koper onrealistische verwachtingen. Het tweede geval haar hebben wij totaal geen invloed op. In beide gevallen kunnen we wel afgestrafd worden.
* Je biedt gratis verzending en toch krijg je een lage DSR. Indien je gratis verzending aanbiedt zou het aantal sterren standaard 5 moeten zijn, zonder de koper hier iets aan kan veranderen.
* Lage DSR voor verzendkosten. Die staan duidelijk vermeld dus achteraf niet komen klagen.
* Communicatie: uit de feedback van de verkoper blijkt dat die uitstekend communiceert behalve bij u moet je misschien eens checken of je wel het juiste mailadres aan je Ebayaccount gelinkt hebt.

Als iemand een lage DSR geeft, zou Ebay moeten verplichten om hier commentaar in te vullen. Dan zou je weten wie je die lage score gegeven heeft + waarom. Je kan dan ook direct afleiden of dit al dan niet terecht is. van de week gaf iemand me een lage DSR op alle 4 de criteria. Of iemand die het systeem niet snapte (voor het zelfde geld wou die overal 5 geven) of iemand die over iets niet tevreden was en me dan maar onterecht ook voor de andere criteria lage DSR gaf. Inclusief voor een gratis verzending.

Hoe subjectief dit systeem wel is, heb ik ondervonden sinds ik professioneel bezig ben. Mijn DSR voor alle 4 criteria is sterk gestegen. Ik werk nog altijd hetzelfde dan vroeger. Alle bestellingen worden op dezelde manier afgehandeld. De belangrijkste reden van de stijging is de verzendtijd. Vroeger maakte ik alles klaar als ik thuis was van mijn werk om alles de dag nadien te posten. Nu wordt alles nog dezelfde dag gepost. Vroeger merkte ik ook als ik verlof had en vlugger kon posten, ook de rest van mijn DSR score steeg.