Het feedbacksysteem is éénzijdig op de de koper gericht. Sinds we als verkoper geen negatieve feedback meer kunnen geven merk ik des te langer meer en meer problemen met kopers. Niet leuk, maar heeft niet direct een invloed. Geschillen openen en commissie recupereren. Als je correct handelt, loop je niet meer of minder risico op een negatieve feedback dan vroeger. Eén negatieve feedback maakt de zaak niet.

Die DSR is een heel ander paar mouwen. Kopers kunnen voor zeer subjectieve redenen (zie vorige post) lage DSR-scores toekennen. Die hebben kunnen wel een grote invloed hebben.

Ik betaal maandelijks honderden euro's aan Ebay. Omdat ik Powerseller ben, krijg ik hierop 20% korting. In de toekomst mag ik hier waarschijnlijk naar fluiten. Volgens mijn dashbord zit ik procentueel een heel stuk onder het toegelaten aantal lage DSR-scores. Als het puur over het aantal gaat, zit ik erboven. Ik weet niet met welke van de 2 Ebay rekening houdt.

In de praktijk kan het gebeuren dat ik mijn korting kwijtspeel wegens een lage DSR score voor een gratis verzending of iemand die verwacht dat die gisteren het item al ontvangen heeft dat die morgen nog moet kopen.

Ik ben van de grotere verkopers. Ebay heeft afgelopen tijd een aantal wijzigingen gemaakt die helemaal in mijn kaart spelen (hier denk ik vooral aan de weergave beste resultaat). Niettegenstaande vaart Ebay een totaal verkeerde koers.

Ze hebben tegen heel veel mensen hun schenen gestampt, zowel tegen die van kopers als verkopers. Daar is hier in het forum niets van verschenen, maar de bezoekerscijfers van maart waren destatreus, waat iedereen denk ik ook wel in zijn verkoop gevoeld heeft.