Wat heeft Ebay de laatste tijd goed gedaan:

* Het is en blijft een fantastisch handelsplatform. Je zal nergens zo veel bezoekers trekken
* Plaatsingskosten hangen nu af van je winkelabonnement en niet meer van de startprijs.

Waar loopt het fout:
* Feedbacksysteem: kopers worden overbeschermd, verkopers zijn opgejaagd wild. Net zoals een koper negatieve feedback kan geven bij problemen met een verkoper, moet ik als verkoper ook negatieve feedback kunnen geven aan een koper die mij veel miserie bezorgd. Ik heb duizenden transactie op en buiten Ebay gedaan. Tot op heden heb ik welgeteld 3 keer een negatieve gegeven. Ik zal dat enkel doen als die verkoper dat echter driedubbel verdient.

* DSR: onfair systeem. Als ik een concurrent onderuit wil halen, ga ik gewoon een paar goedkope items kopen. Ik geef fantastische commentaal in mijn feedback maar wel allemaal 1 op DSR. De minimumvereiste is bijna onhaalbaar. Die is er enkel op gericht om onze korting kwijt te spelen. Dat zijn besparingen voor Ebay.

* PayPal: wordt ons langs alle kanten opgedrongen. Het zorgt voor een heleboel extra kosten die je niet kan recupereren. Bovendien wordt er veel fraude mee gepleegd. Ik kan goed begrijpen dat Ebay enkel PayPal toelaat op Ebay en geen Google Checkout of dergelijke. Ze zouden ons wel de vrije keuze moeten laten om hier al dan niet gebruik van te maken. De enige reden waarom dit zo gepromoot wordt is omdat we naast de Ebaycommissie ook nog eens een Paypalcommissie mogen betalen. Ebay verdient dus 2 keer. Dat mogen ze ook aan de kopers eens duidelijk maken. D'er zijn er veel die denken dat dit effectief een gratis betaalsysteem is zowel voor de kopers als verkoper. Voor mij is dit nog steeds de spreekwoordelijke druppel. Ik kan me daar niet meer verzoenen. Kotsmisselijk wordt ik van dat PayPalgedoe. Hoeveel miserie dat ik daar zelf al mee gehad heb en dat is dan nog klein bier met de verhalen die ik daar over gelezen heb.

Ebay is mijn belangrijkste handelplatform en zal dit nog vele jaren blijven. Sinds kort merk ik echter een duidelijk verschuiving. Ik verkoop ook op sites als kapazaa en 2dehands. Daar is veel meer respons dan vroeger. Een aantal van mijn items verkopen daar beter dan hier. Identiek dezelfde prijs, zonder dat ik kosten moet betalen en vooral zonder PayPalfee. Ik kan alleen besluiten dat een aantal mensen Ebay laat links liggen.

Niet iets wat ik de eerste 2 jaar dacht te doen, maar ik ben volop bezig met de onwikkeling van mijn eigen website. Via mijn Ebayshop hoop ik heel veel van mijn vaste klanten naar mijn website in spé te lokken.

Ik ben nu toch al een paar jaar bezig met Ebay. Nog altijd de top, maar ze gaan hier echt de verkeerde richting uit. Binnenkort wordt dat DSR-systeem waarschijnlijk herzien. Ik heb al een paar voorbeelden gezien. Dat is helemaal huilen met de pet op. Ik vraag me af hoeveel kopers nog de moeite gaan nemen om zo'n lange vragenlijst (serieus) in te vullen.

Tot mijn verbazing wordt hier in het forum bijna niets gepost. In buitenlandse fora schreeuwen verkopers al maanden moord en brand. Daar is ik weet niet hoeveel reactie op dat DSR-syteem/feedbacksysteem.

Voila, I spilled my guts. Dat lag al maanden zwaar op mijn lever. Dat moest er eens uit. Het zal waarschijnlijk wel even duren voor ik opnieuw eens iets post.