Ik boycot die DRS. Uit protest geef ik zelf nooit sterren als koper. Enkel in zeer uitzonderlijke gevallen, maar dan echt om een verkoper te belonen. Deze week ontving ik vanuit het buitenland een groot pakket, waarbij de verkoper mij een gratis verzending gegeven heeft. Die krijgt niet alleen op zijn verzendkosten 5* maar ook op de rest.

Die DRS is een volledig van de pot gerukt systeem dat op nergens slaat. Wat mij vooral opvalt is dat het de laatste tijd hard fluctueert (toevallig nu er weer wat veranderingen op til zijn.

Momenteel zit ik op 4,90, 4,96, 4,97, 4,94. Een dikke week geleden was dat allemaal 4,80 of lager. Ik begin meer en meer het idee te krijgen dat er achter de schermen iemand is die aan de knopjes draait en dat soms wat hoger of lager zet.

Voor mij is het simpel. Of iemand is tevreden met een transactie en geeft een positieve feedback zonder meer. Sterren zijn hier niet nodig. Of iemand is niet tevreden. Een negatieve of lage DSR zou niet mogelijk mogen zijn zonder een geschil te doorlopen. Zo worden koper/verkoper verplicht om met elkaar te communiceren.

Ik ben dit al een tijdje aan het volgen in het forum van Ebay UK. Daar zijn al ik weet niet hoeveel grote shops geschorst/beperkt wegens een te lage DSR. Telkens hetzelfde verhaaltje dat terugkomt. Een gemiddelde DSR van 4,8-4,9 maar niet goed genoeg voor Ebay. Bij eentje zal het heel hoog gezeten hebben. Toen ik daar iets kocht wist die mij te zeggen dat hij slechts 6 producten gelijktijdig online kon plaatsen. Die zijn DSR was dik in orde; weinig tot geen neutrale/negatieve feedbacks.

Ik hou mijn hart vast voor de toekomst. De wet van Murphy moet maar om het hoekje komen loeren en op een week tijd kan je gaan van een bloeiende shop naar een bloedende shop...