- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 08-01-2012 08:14
Als je met een particuliere account verkoopt, dan kan je nooit of nooit je ebay-onkosten inbrengen in je boekhouding!
Misschien toch even de puntjes op de i zetten.
Je mag enkel btw in aftrek brengen indien het gaat over Belgische btw EN indien je btw-nr op de aankoopfaktuur staat vermeld.
Dat is btw-wetgeving en gaat over aftrekbare btw, NIET over aftrekbare kosten.
Indien je werkt met een particuliere ebay-account dan is er GEEN ENKELE reden waarom je de ebayfakturen niet in je kosten zou mogen inbrengen.
Temeer omdat Ebay buiten België is gevestigd, en je dus als Belgisch bedrijf geen wettelijke verplichting hebt je als bedrijf kenbaar te maken.
Mocht Ebay in België zijn gevestigd dan ligt de zaak anders, want dan zou Ebay je bv. op zijn jaarlijkse btw-listing moeten vermelden.
Alleen is nu de totale kost gelijk aan het faktuurbedrag inclusief de Luxemburgse btw, dus 15% hoger.
Of dat opweegt tegen het feit dat je bijvoorbeeld gratis veilingen kan plaatsen zal wel afhangen van geval tot geval, daar kan ik me niet over uitspreken.
Indien je dan ook nog zelf in je advertentie je gegevens en btw-nr plaatst, je teruggavebeleid specifieert en navolgt dan is ook je advertentie wettelijk in orde.
En ik kan eerlijk gezegd nergens terugvinden in de ebay-regeltjes dat je als professioneel volgens ebay verboden wordt om met een particuliere account te werken.
Heeft daar iemand iets over teruggevonden ?
Ebay is trouwens als Luxemburgs bedrijf wettelijk in orde als ze buitenlandse bedrijven buiten Luxemburg laten werken als 'particulier': dat zal de Luxemburgse fiscus worst wezen ... integendeel : ze incasseren extra btw.