ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Vooraleer je antwoordt op deze topic, lees het eerst aandachtig.

Ik heb al een zekere leeftijd en ben al een aantal jaren werkloos.  Door de jaren heen heb ik een aanzienlijke collectie cd's en dvd's opgebouwd, maar omdat bleek dat vrijwel al die dingen uiteindelijk toch maar gewoon in de kast staan, en omdat mijn uitkering inmiddels nog hooguit kan gezien worden als wat zakgeld, leek het mij beter om dus te trachten zoveel mogelijk van de hand te doen.  Later, als ik er niet meer ben, kieperen ze zulke dingen toch gewoon in de container.

Ik was mij helemaal niet bewust, dat je die dingen op eBay niet MAG verkopen, als partikuliere verkoper.  Nochtans vindt je tientallen, honderden verkopers op eBay als partikuliere verkopers...

Enkele weken geleden kreeg ik een controleur van de Federale Overheidsdienst Economie over de vloer, met een aantal vragen waarop ik geantwoord heb.  Het kwam mij over dat ik de fout gemaakt had enkele artikelen als NIEUW te hebben aangeboden.  Nochtans stond in iedere omschrijving dat het om een TWEEDEHANDS artikel ging...  Ik heb dan de 'staat van object' van die artikelen aangevinkt als 'vrijwel nieuw', en in de omschrijving staat dat het telkens om een tweedehands artikel gaat.  De controleur heeft mij er niet op gewezen dat ik geen tweedehands artikelen mag verkopen, en ook niet dat ik een zgn 'veelaanbieder' ben. Over wat die 'beëdigde' controleur mij nog liet ontvallen ga ik hier niets zeggen, dat houd ik voor een mogelijke rechtszaak...

Van het verhoor werd een Proces-Verbaal opgesteld... Hierin werd wél melding gemaakt dat ik in de periode van juli 2011 tot november 2012 ongeveer 151500 aanbiedingen heb gedaan op eBay.  eBay geeft dus informatie door aan de Federale Overheid, en wel informatie ik zélf nergens kan controleren!!!... terwijl men via de feedback toch kan zien dat ik amper wat verkoop...

Nu, als ik op eBay aanbied zonder galerij-foto, en enkel als 'veiling', is dat gratis.  Dat is ook de reden waarom ik op eBay aanbied, in alle andere gevallen betaal ik enkel maar aanbiedingskosten die uiteindelijk meer kosten dan je er aan overhoudt.   Als je dus gemiddeld 300 à 350 artikelen hebt, en die elke dag op 1 dag zet, wordt je na anderhalf jaar beschouwd  als een 'veelaanbieder'... Ik maak enkel gebruik van een mogelijkheid die eBay mij biedt.

Als 'gewone man' mag je niets meer...  Alleen bepaalde klootzakken in onze samenleving mogen en kunnen àlles...

De verkoop van een privécollectie bevindt zich in wezen in de schemerzone van onder andere de werkloosheidsreglementering; maar dus OOK als je een job hebt mag je tweedehands artikelen dus op deze manier blijkbaar NIET verkopen...

DE WETGEVING ROND DIT ALLES ZOU VEEL DUIDELIJKER MOET ZIJN...

Mensen die het konden weten hebben mij altijd verteld dat je als particulier toch voor een klein bedrag per jaar màg verkopen.... Dààr is het toch waar het om draait: HOEVEEL je verkoopt, en niet omdat je elke dag, met enkele muisklikken, een collectie terug online zet en dan opeens beschouwd wordt als een 'veelaanbieder' (ook al verkoop je vrijwel niks...)

Het is duidelijk dat men nietsvermoedende particuliere verkopers hier 'den duvel' wil aandoen...