Beste  Supergiftman ;

Er bestaat wel degelijk een onderscheid tussen zakelijke en particuliere verkopers; het meest voor de hand liggende onderscheid onderschrijf je zelf : namelijk dat jij er je boterham mee verdient. Mezelf, als particulier, haal als het meezit hooguit 10 a 15 euro per maand op aan de spulletjes die ik verkoop. Mag er dan geen onderscheid zijn ?

Een beetje nostalgie maar sabel me niet neer wanneer mijn bevindingen niet met de uwe stroken : toen ik in m'n beginperiode verkocht (ondertussen meer dan 10 jaar geleden) ging het voornamelijk om muziekcd's die m'n collectie ontgroeid waren en die vrij makkelijk en vlot een nieuwe eigenaar vonden. Soms zag je de bieders tegen elkaar opbieden, wat nu nog zelden gebeurt. Als ik vandaag 20 albums op ebay zet, duurt het waarschijnlijk meerdere weken eer er enkele verkocht worden, ook dit was vroeger anders want het meeste was reeds bij de eerste aanbieding weg ... Als koper merk ik dan weer dat er veel minder particulieren zijn dan in m'n beginperiode, vandaag koop ik veel meer bij zakelijke verkopers en dat doe ik zeker niet bewust maar eerder omdat er minder particulieren hun spullen te koop aanbieden dan vroeger. 

Hoe het dan volgens mij moet ? Ik ben helaas niet degene die de wetten opstelt en die zegt wat er gebeuren moet. Elk systeem is vatbaar voor verbetering maar zie in de drastische maatregelen die ebay nu oplegt aan diegene die particulier verkopen geen heil ; wat je eerder aanhaalt dat dezelfde aanbieders elke dag dezelfde spullen aanbieden, hiervoor geen plaatsingsvergoeding dienen te betalen klinkt inderdaad niet eerlijk (ikzelf had er nooit bij stil gestaan) ; zelf hou ik de veilingsduur op 7 of 9 dagen .. Zo blijft de ballast toch redelijk en vinden de klanten de weg naar hetgene de profs aanbieden ... Maar jaag ze niet weg, die arme particulieren want het zijn in veel gevallen ook jouw klanten hoor ! 🙂

Met vriendelijke groeten, Joeri