- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 20-08-2013 01:25
Helaas stel ik vast dat vele argumenten steeds weer in dovemansoren vallen, ik ga geen olie op het vuur gieten en hou misschien beter m'n mening voor mezelf. Toch heb ik nog enkele punten (noem het bedenkingen) waarop niemand mij een zinnig antwoord kon bieden de afgelopen dagen ...
Aan gamewalhalla-be :
Particuliere verkopers:
* ruim 2 jaar gratis veilingen zo veel zou wilden
* geen paypalverplichting indien meer dan 50 feedbacks
Zakelijke verkopers:
* Wel plaatsingskosten
* PayPal verplicht
* Geen negatieve feedback meer kunnen geven ook niet aan kopers die systematisch hun aankopen niet betalen
* Gedetailleerde Verkopers Beoordeling (sterrensysteem) dat constant een zwaar van Damocles is dat boven je hoofd hangt.
Ik zie dat je enkel voordelen ophaalt aangaande particuliere verkopers, wat betreft de zakelijke zie ik enkel nadelen ...
Blijkbaar zijn die plaatsingskosten nu de kop van jut, helaas vermeld je er niet bij dat, wanneer een object effectief verkocht wordt, je als particulier 8% commissie betaalt en als zakelijk verkoper slechts 6,50% ...
Het ebay-feedbacksysteem ligt al onder vuur sinds ik voor het eerst besloot om ebay te gaan gebruiken. Ikzelf begrijp ook niet waarom je als verkoper geen negatieve feedback meer geven kan, maar dat is als particulier verkoper niet anders. Ook het sterrensysteem bestaat voor particuliere verkopers.. Toch ben ik niet 'tegen' het feedbacksysteem ; als koper is het systeem goud waard want je krijgt onmiddellijk een duidelijk beeld van wie je koopt, je ziet of eerdere transacties vlot verlopen zijn etc .... Is dit niet zoiets als het mes dat aan twee kanten snijdt ?
Aan brokantiek :
Voor iedereen zelfde tarief, beloning voor de veelverkopers is dan powerseller, geen onderscheid meer tussen partikulier en zakelijk. Net zoals een brood bij de bakker, je kledij in de klerenwinkel, benzine aan de pomp, op restaurant gaan eten, je spul binnen doen in een veilingshuis, aanbieden op andere tweedhandssites .... iedereen gelijk.
Onderscheid bestaat er wel degelijk : om het met je eigen voorbeeld te verduidelijken ;
Benzine aan de pomp ? Er is wel degelijk een onderscheid tussen diegene die de benzine tanken (particulieren) en diegene die aan de kassa het verschuldigde bedrag innen (zakelijk) .. Of de bediende die in het restaurant het eten serveert en infeite in loondienst werkt voor degene die de zakelijke kant runt ... Zo bestaat er eveneens een verschil voor wie op ebay koopt maar eveneens zonder winstoogmerk zijn overtollige spullen weer kwijt wil, en diegene die uit hun ebay activiteiten hun brood verdienen.
Stel dat ik morgen hier in het dorp een frituur begin, mezelf de nodige vergunningen eigen maak, mezelf inorde maak met RSZ en BTW ... En de klanten komen, kopen m'n producten en zijn tevreden over deze service die ik aanbiedt. Maar morgen keert het tij, klanten blijven weg en zie ik de omzet verminderen. Moet ik dan gal spuwen omdat m'n klanten hun frieten zelf bakken ?
Vrienden van me begonnen enkele jaren geleden een kleine gift-shop, hoewel de winkel gelegen was in een dorp (slechts een kleine gemeenschap) vonden de mensen vrij snel hun weg naar de winkel, meerbepaald vanwege de apparte, unieke en leuke spullen die ze aanboden. De eerste jaren gingen voor de wind, tegenwoordig draaien ze nog amper 40% van de omzet ... Hoewel het aanbod de laatste jaren fors uitgebreid werd, de artikelen gunstiger geprijsd werden enz ... Zouden economische redenen niet een deel van het tanende succes kunnen verklaren ? Strookt dit eveneens niet met jullie bevindingen van onze vrienden, de zakelijke verkopers op ebay ? Natuurlijk moet er iemand zondebok wezen ...
Mvg, Joeri