Blijkbaar zijn die plaatsingskosten nu de kop van jut, helaas vermeld je er niet bij dat, wanneer een object effectief verkocht wordt, je als particulier 8% commissie betaalt en als zakelijk verkoper slechts 6,50% ...

Wat je enerzijds vergeet in je redenering is dat je eerst moet kunnen verkopen voor je commissie betaalt. Wat kan het mij schelen om 8% te betalen als ik maar terug normaal kan verkopen.

Anderzijds is er duidelijk gesteld dat het wenselijker is geen onderscheid meer te maken tussen particulieren en zakelijke aanbieders.

Het ebay-feedbacksysteem ligt al onder vuur sinds ik voor het eerst besloot om ebay te gaan gebruiken.

Toch ben ik niet 'tegen' het feedbacksysteem ; als koper is het systeem goud waard want je krijgt onmiddellijk een duidelijk beeld van wie je koopt, je ziet of eerdere transacties vlot verlopen zijn etc .... Is dit niet zoiets als het mes dat aan twee kanten snijdt ?

Het feedback-systeem van vroeger, waarbij zowel kopers als verkopers feedback konden geven, en waarbij het systeem enkel een info-taak had tov de koper en de verkoper, was prima.

Pas toen het door ebay werd (mis-)gebruikt om de verschijningspositie van advertenties te beinvloeden en kopers geen negatieve feedback meer konden krijgen zodat je als verkoper geen idee meer kon hebben tegenover wat voor klant in spe je stond kwam de zware - en volgens mij terechte - kritiek, vooral omdat ontvangen negatieve feedback, terecht of niet, zowat onbetwistbaar is.

Vermits dit echter zowel geldt voor particulieren als voor zakelijke verkopers doet die opmerking hier trouwens absoluut niet terzake, behalve misschien dat wanneer een particulier door ebay-acties minder verkoopt hij moeilijker van zijn spulletjes afraakt, terwijl een zakelijk verkoper zijn effectieve broodwinning aangetast ziet.

Ook het sterrensysteem bestaat voor particuliere verkopers.

Dat klopt. Enkel het systeem, en vooral het foutieve gebruik ervan door ebay - ligt onder vuur. Zie hiervoor ivm feedback.

Onderscheid bestaat er wel degelijk : om het met je eigen voorbeeld te verduidelijken

Je vergelijkt appelen met peren, beste.

Als een particulier of een zakelijk iemand iets aanbiedt, binnen of buiten ebay, is hij VERKOPER.

Als een particulier of een zakelijk iemand zich iets aanschaft, binnen of buiten ebay, is hij KOPER.

Voor de rest heb je het over trends: de verkoop die zakt omdat mensen meer en meer zelf frieten beginnen bakken of door de economische omstandigheden minder luxespulletjes kopen.

Wat bij ebay is gebeurd is een gewijzigde situatie door een beleidswijziging van ebay met onmiddellijke ingang EN ONMIDDELLIJK gevolg.