- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 04-01-2015 13:20
Ik gooi het niet meteen weg omdat ik echt alle mogelijke kanalen wil "gebruiken" (letterlijk) om als kleine zelfstandige te overleven.
Inderdaad, zoals een ex-verkoper hier getuigd, ik ook, heb nog nooit zoveel verkocht de laatste maanden op gratis 2de handssites als voorheen.
Ik zoek dus alle mogelijke kanalen om mijn producten te verkopen. Ebay zou voor de uitverkoop van onze thermisch ondergoed (we stoppen de verkoop in onze winkel omdat we ook weggedrukt worden door Lidl, Aldi, Action shop etc ...) ideaal zijn maar het kan veel beter. Ik overweeg m'n plaatsingskosten/commissie tegenover de kleine winst want als je uitverkoopt kan je nooit je normale winstmarge halen om fatsoenlijk je boterham te verdienen.
Er was ooit de media zie verkondigde dat alles naar internetverkoop zal gaan maar dit is niet zo. Ook in onze winkel te Oostende zien wij terug een stijging, mensen hebben graag iets tastbaars, ze willen het zien, voelen, ruiken wat ze kopen.
Zelfs facebook helpt om mensen naar onze winkel te lokken. Ook de provincie heeft een gratis webwinkel voor ons aangemaakt die echt volledig, zonder addertjes, gratis is. hetwinkelweb.be waar wij onze produkten onder onze naam van de textielwinkel aanbieden " delamont creations ".
Ebay België lijkt naderhand een marginaal aanhangsel te zijn van de grote landen en heeft overduidelijk nooit geluisterd naar z'n vele kleine 100den verkopers.
Het leek bij momenten wel dat wanneer iemand wat te veel kritiek had op het systeem hier dat er een knoppeke ingedrukt werd zodat je gestraft werd als verkoper en je niet meer zichtbaar was. Ook werden bij momenten je aanbiedingen bestudeerd en viel het op. "Aha, meneer heeft commentaar, we gaan hem een keer het zwijgen opleggen".
Zo herinner ik mij enkele jaren terug op een nacht het er nogal hevig aan toeging op het forum en iemand verteld mij dat er een dubbele aanbieding op stond, een foutje van mij die ik meteen wou rechtzetten, maar Ebay was vlugger en had al meteen midden in de nacht mijn aanbiedingen verwijderd ! Toen ik nadien uitleg vroeg dan kreeg ik als antwoord "dat dit automatisch ging" maar wij wisten met z'n allen wel beter. Wij zijn nog steeds niet naïef ! Toppunt was dat bij de Waalse verkopers er flagrante overtredingen aangewezen werden en die bleven gewoon staan. Met verschillenden deden we meldingen maar Ebay gaf geen kik ! De Waalse verkopers mochten zich meer permiteren dan de Vlamingen en o wee als je commentaar had op het Ebay beleid, het leek wel de Stasi, de KGB die ingreep.
Enfin, dit is verleden tijd maar het smaakt nog steeds wat vies na die jaren.
Vandaar, Ebay heeft door de jaren heen veel top verkopers in wording verloren en daar hebben die jonge Ebayyuppies in hun kantoren die denken de wereld te veranderen en geen snars van verkoop te kennen grote schuld aan. Ondertussen werden ze wellicht al lang vervangen maar het beleid is er niet op veranderd. De software zit verkeerd in elkaar.
Waar zit het verkeerd in elkaar? Wel, ebay.be (lees België) zou ook echt BELGIË moeten zijn en dit is het niet. Je krijgt verkopers uit alle landen in de strot geduwd maar niet Uw eigen landgenoten. Zelf doe ik regelmatig de test en mijn produkten worden door de Britten en Duitsers weggedrongen. Walen zien mijn produkten niet eens, je moet echt al grondig gaan zoeken.
Dit is precies wat we op de tweedehandssites wel hebben dat we Vlamingen onder de Vlamingen verkopen en dan kan je klikken om ook Wallonië te bereiken.
Zelfs op de site Delcampe waar ik met 1765 artikelen opsta krijg ik nu kopers uit m'n eigen stad. Dat heb ik op Ebay nu nog niet meegemaakt. Ik sta niet te springen om een Helly Hansen broek aan een Texaan te verkopen. Ik wil verkopen aan m'n eigen landgenoten maar die schijnen mijn artikelen niet te zien.
Nu, we hebben het al duizend keer gezegd maar het gaat er niet in. Op een dag zal eens iemand in Ebay opstaan en al onze noden serieus pakken en eens op tafel slaan en iets veranderen, laat ons hopen. We wachten op de messias. ,-)
Amen