@ univa2012,

dit is een oude topic, maar hoe dan ook is die vraag nog zo belachelijk niet.

We leven schijnbaar in een maatschappij waar iedereen denkt zomaar alles te kunnen doen.

Taxichauffeur spelen, bed & breakfast verhuren, kok aan huis spelen, eten maken en verkopen als zogezegd "te veel" klaargemaakt, fotograaf spelen voor huwelijken, webdesign maken voor veel centen, winkeltje spelen .... en ga zo maar door.

Wat is de "grens" waar je kan bepalen voor jezelf of je daadwerklijk sporadisch eens wat eigen spulletjes verkoopt of dat je de smaak te pakken hebt van het "verkopen" en dus ook effectief gaat "aankopen om te verkopen".

Hoe naief kan je zijn dat je in iemands persoonlijke info leest "ik verzamel dit of dat"  of  "ik verkoop m'n verzameling", maar als je dan kijkt in z'n feedback bij aankopen, dan is alles wat die persoon verkoopt recent aangekocht met diezelfde ebay account.

Voor mij lijkt het zeer simpel.

Zodra je AANKOOPT met doel te VERKOPEN dan voer je een handel, dan ben je een handelaar.   Naargelang je omzet ben je dan ja of neen btw plichtig of moet je extra sociale zekerheid betalen.   Moet je de gemaakte winst dan ook aangeven .... ga je best eens langs bij een boekhouder of er zijn websites genoeg waar de nodige info staat.

De beste betrouwbaarste bron is het ministerie van economie zelf.

http://www.belgium.be/nl/economie/onderneming/oprichting/zelfstandigen/in_bijberoep/