Ik zeg nergens dat eBay hier verantwoordelijk is, maar de verkoper staat ingeschreven als zakelijke verkoper, maar komt zijn verplichtingen als dusdanig niet na. Dat is zijn verantwoordelijkheid en niet die van eBay.

Wel heb ik de fabricant van de horloge op de hoogte gebracht dat de verkoper zonder zijn autorisatie zijn producten aan een lagere prijs aanbied, aan andere voorwaarden. Ik ben me verder gaan informeren en de normale winkelprijs van zijn aanbiedingen is ruim 50 euro of meer hoger.

Ik weet niet in hoeverre dit zomaar kan, maar als blijkt dat de verkoper de regels van het merk overtreed en de fabricant stelt eBay op de hoogte en eBay doet dan nog niets, dan is eBay volgens mij wel in fout.

Ik heb bewijs zwart op wit waarin de verkoper toegeeft dat hij zijn producten als niet-officiële dealer verkoopt. Gezien het om een Powerseller gaat, en hij nogal veel dure merkhorloges en zonnebrillen aanbied, ging ik er wel vanuit dat hij een officiël dealer was.

Blijkbaar niet dus. Hij beweert groothandelaar/importeur te zijn en daarom zijn artikelen aan lage prijzen te kunnen aanbieden.

In een winkel bij een erkende dealer betaal je die artikelen dus iets meer, maar heb je wel 2 jaar garantie. Nu ben ik dus negen kansen op tien mijn geld kwijt.

De verkoper zegt ook wel nergens een officiële dealer te zijn, maar blijkbaar kan dus iedereen met een BTW nummer bepaalde merken impoteren en aan privépersonen verkopen onder de kleinhandelsprijs, zonder garantie te geven. Ik dacht dat zakelijke verkopers altijd verplicht waren de garantie van de fabricant te respecteren, maar blijkbaar hebben sommigen hun eigen regels.

Dus ik heb mijn klacht ingediend bij DKNY en zien wat die gaan doen, want zulke praktijken schaden hun merk ook.

De verkoper heeft ook nog Fossil, Diesel, Emporio Armani en andere grote merken in huis. Hoogst waarschijnlijk ook zonder erkend dealer te zijn.

Het zou toch makkelijker zijn, moesten alle merken van die aard enkel door erkende dealers mogen verkocht worden.