- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 16-09-2013 13:30
Douanetarieven zijn zeker niet willekeur hoor. Tarieven hangen van heel veel economische maatregelen af . Veel te veel om hier uit te leggen. Om het juiste tarief per item te kennen, moet je best de goederencode ervan kennen . Probleem is dat particulieren en zelfs heel veel professionele verkopers geen of weinig notie hebben inzake het correct declareren van de juiste goederencode voor het product dat ze verkopen.
Heb je éénmaal de correcte goederencode dan kan je zelf eens het tarief opzoeken via http://tarweb.minfin.fgov.be/itarbel_ext/FormNomenclatuur?LG=NL&BL=B&IE=0&TC=&AC=&PA=&DA=&TX=&CO=
Om veel miserie te vermijden, is het best om niet buiten de EU aan te kopen tenzij het echt om "speciallekes" gaat welke elders niet verkrijgbaar zijn...maar dan ga je mogelijks ook wel de extra kosten erop moeten betalen...
@walesha schreef:Ik vind zonet dit op het net:
Waar ik niet goed kan aan volgen zijn de verschillende tarieven bij de twee voorbeelden... op voorbeeld 1 gaat het om een lederen handtas uit Hong Kong, invoerrechten; 3% en kosten 30€, in voorbeeld 2 gaat het om een paar sportschoenen uit de VS, invoerechten: 16.7% en slechts 12€ kosten... de invoerechten worden hier echter herleid tot 0% omdat de globale waarde minder is dan 150€, toch zit er een verschil in douanekosten bij beide.
Kan de vraag gesteld worden of er bij elk soort product een ander tarief geldt... waarom 3% bij een handtas uit Hong Kong en bijna 17% bij een paar schoenen uit de VS... en waarom bij het ene 30€ douanekosten en bij het andere slechts 12€?????
De douane hanteerd hier volgens mij een grote diversiteit aan tarieven of is het willekeur? Feit is dat het heel ondoorzichtig is, daar mogen ze wat mij betreft dringend werk van maken... een mens weet toch graag bij voorbaat waar hij zal staan toch en waar hij aan begint?