- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 31-05-2013 22:19
Het merendeel van mijn DVD verkopen zijn gewone DVD doosjes die in een bubbelenveloppe passen en waar twee postzegels voldoende zijn.
Ik heb deze dienst stsandaard toegepast in het begin (ik startte met gratis verzending, en natuurlijk probeer je dan de kost zo laag mogelijk te houden!). Ik had binnen de paar weken reeds "verloren" verzendingen en beschadigingen.
Aangezien ook voor zulke verzendmethoden de verkoper verantwoordelijk is voor de levering begon de besparing tov taxipost verzending volledig verloren te gaan aan her opsturen of terugbetaling.
Redelijk snel heb ik dan besloten om énkel nog met een getraceerde verzendmethode te werken. Ik ben gestart met de Bpack Mini 1 waar van de meer dan duizend stuks die ik op bijna een jaar verstuurd heb er niet één is verloren gegaan ( er zijn er wel drie teruggekomen als onbestelbaar wegens slecht adres). Niet één klacht is daar van verder gekomen.
Daarna heb ik beslist dat ik het beu was om die Mini's telkens in te vullen met stylo, daar een stock van bij te houden (wat veel geld kost, en dus probeer je just in time te werken wat dan weer soms just to late wil zeggen en ik geen doosjes had en je weer een extra verplaatsing moet maken naar het kantoor)....
Ik ben gestart bij Bpost met een contract van 200-500 pakjes, na enkele maanden ben ik overgestapt op 500-1000. Als ik daarbovenop zou stoppen met Mini's te gebruiken kon ik overschakelen op een contract 1000-5000 pakjes op jaarbasis. Ja ik ben meer kwijt ipv met een Mini 1 (ongeveer 40 cent), én ik moet zelf envoloppes kopen (van goede kwaliteit, ik raad luchtbubbel af maar ik raad SUMO enveloppes aan te koop bij oa Otto Office dewelke een padding uit papier hebben) tegen 15 cent het stuk.... en er moet een etiket op van een Dymo printer dewelke 14 euro kosten voor een rol van 220...
Maar! Ik heb nu wel voor élke zending een tracking mét Naam en adres en postcode. Dus geen enkele discussies bij een dispuut. EN geen énkel verloren object, geen enkele negatieve feedback en lage sterrenbeoordeling.
Is het mogelijk voor elke branche? Waarschijnlijk niet, op bepaalde producten is de marge te klein en kan je je misschien uit de markt prijzen door de hogere verzendkosten... echter ben ik er van overtuigd dat veel kopers op eBay wel degelijk kijken naar de verzendmethodes, en velen het niet erg vinden om voor een blu-ray van 6 euro een verzendkost van 3,85 euro te betalen als ze verzekerd zijn van levering.
Het blijft een zaak die iedere verkoper voor zichzelf moet uitmaken.