Op dit forum staan diverse draadjes waar zakelijke verkopers en zelfs topverkopers hun ongenoegen uiten, op Ebay bestaat er niet zoiets als een "verkopersbescherming"... loopt een transactie verkeerd af is de verkoper altijd de pineut!

De kopers krijgen altijd alle krediet, alle verantwoordelijkheid wordt bij de verkoper gelegd en die blijft achter in zijn hemd.

Als beginnend verkoper op Ebay ben je al sinds een paar jaar verplicht om PP te aanvaarden, pas na een bepaald aantal positieve feedbacks (geen idee hoeveel precies) kan je betalingen met PP weigeren.

Je kan anderzijds wel aanvinken dat je ook een gewone bankoverschrijving aanvaard en je hoeft niet persé je bankgegevens op je account in te vullen. Kiest een koper voor bankoverschrijving (omdat die mss geen PP-account heeft) kan je die gegevens alsnog via een privebericht of mail, al dan niet langs Ebay om aan de koper doorgeven.

Met een overschrijving heb je soms wel een probleem, ttz: niet jij maar de kopers, wanneer een koper woont in een land van de EU dat niet in de eurozone zit zal die net als kopers buiten de EU geconfronteerd worden met hoge bankkosten.

Een vb: ik koop in het VK, dat is EU maar geen eurozone... betaal ik met PP betaal ik geen kosten op de wisselkoers na, betaal ik met een bankoverschrijving ben ik een slordige 20€ aan bijkomende bankkosten kwijt! Ik kan het dan ook doen met een internationaal postmandaat dat me dan ook bijkomend 10€ kost! Dan is de keuze dus wel snel gemaakt, maar als ik dan de boel wil bedriegen ga ik een week of vijf nadien een claim indienen bij PP wegens niet ontvangen of iets anders en in 9 van de 10 gevallen krijg ik mijn geld terug! Dat noemen ze dan "kopersbescherming" maar PP gaat er soms wel heel licht over zoals het geval dat je al eerder aanhaalde: ontvangsbewijs ondertekend door de ontvanger en toch ving de verkoper bot en waarom... vrije interpretatie noem ik dat; het pakket was afgeleverd bij de buren die tekende voor ontvangst, PP volgde de koper dat hij daarom het niet had ontvangen maar iemand anders... dikke klooi van PP lijkt me en die koper bedriegd niet enkel de verkoper maar beticht onrechtstreeks ook nog eens zijn buren van diefstal die ter goeder trouw het pakketje in ontvangs namen en wees maar zeker dat die man daardoor zijn kans schoon zag om gratis goederen te verkrijgen! En zo staan er nog heel wat voorbeelden hier in het forum.

Voor mij is het simpel: betalen met PP: ja, betaald worden met PP... no way!