@arwen: als je internationaal wil verkopen, heb je helaas Paypal nodig...

Het systeem dat hier immers achter zit, is het volgende:

Kopers uit landen waar binnen het land zelf bankkosten aangerekend worden voor nationale transacties mogen dezelfde kosten ook doorrekenen bij internationale transacties.

M.a.w.: in Frankrijk en verschillende zuiderse landen worden bankkosten aangerekend voor nationale transacties (wat wij in België niet hebben). Indien een Fransman dan bij jou zou kopen, dan zal hij ook kosten voor een overschrijving dienen te betalen. In de praktijk worden die dan ook gedeeltelijk naar jou als verkoper doorgerekend (kan je heel wat nare verrassingen opleveren hoor).

Hoe vermijd je dat jij moet opdraaien voor die kosten? Duidelijk vermelden naar je koper dat je enkel voor jou kostenvrije betalingen aanvaardt... met als gevolg dat de koper met een hoop extra kosten zit die hij er liever niet bij neemt.

Voor deze kopers is dan ook Paypal de ideale betalingswijze!

Net als voor de landen met een andere valuta zoals walesha aangaf...

Na jaren ervaring kan ik enkel stellen dat Paypal een must is indien je internationaal wil verkopen...

En aangezien de Belgische markt vrij klein is, vrees ik dat je er echt niet buiten kan.

Afhankelijk van de branche waar je in zit, word je soms geconfronteerd met cowboys die dan inderdaad proberen om je te 'pluimen' maar ikzelf heb daar gelukkig niet al te veel last van... Ja, jaarlijks heb ik er ook wel een 2 tot 3 die proberen, maar vaak helpt het om voldoende te communiceren met je kopers... Ofwel lost het probleem zichzelf op door lang genoeg te wachten (aangetekende zendingen naar het buitenland zijnn nu eenmaal langer onderweg dan gewoon traceerbare pakketten) of betrap je hen wel ergens op feiten die malafide praktijken blootleggen.

Daarom: communiceer altijd met je kopers uitsluitend via het eBay-berichtensysteem! Dit kunnen de medewerkers van eBay en Paypal perfect nalezen!

Dit heeft me al meermaals geholpen om geschillen in mijn voordeel te laten aflopen 

Photobucket - Video and Image Hosting