"Ebay is gewoon een platfom"

Sorry, met alle respect. Maar laat me aub niet lachen. Dat Ebay slechts een platform is en zich voor de rest van niets iets aantrekt is wat ze iedereen willen laten geloven. In de praktijk steken ze hun neus in iedere vierkante mm van uw business.

* Zoekresultaten die volledig gemanipuleerd worden met hun state of the art zoekrobot Cassini (Can't See Me). Een paar dozijn items voor 10 dagen op Ebay zetten en de enige aanbiedingen met een page view degene waar we zelf op geklikt hebben???????????????  De ene verkoper die zijn verkoop volledig ziet kelderen terwijl tegelijkertijd een andere verkoper verkoopt als nooit voorheen???????

* PayPal die door iedereen zijn strot geramd wordt terwijl er voor België veel populaire betaalmethodes bestaan als bancontact e.d. Hier is Ebay natuurlijk geen eigenaar en kan dan geen 2 keer langs de kassa passeren.

* Koop een iets splinternieuw, gebruik het 2 weken en ga dan terug naar de winkel. Simpel in een normale winkel nemen ze dat niet terug tenzij het echt een fabricage fout is. Op Ebay kan je alles terug sturen. Het volstaat om via PayPal klacht neer te leggen dat het niet aan de beschrijving voldoet. Of het nu waar is of niet. De koper krijgt toch gelijk.

* Als je als zakelijke verkoper iets op Ebay zet ben je verplicht een retourbeleid op te stellen. De enige optie die Ebay hier biedt is aangeven hoeveel dagen retour je aanbied. Optie om geen retouren te aanvaarden omdat je 2dehands spullen verkoopt kan niet.Tof voor verkopers die bv. ondergoed verkopen. Ken je één winkel waar je gedragen ondergoed terug mag binnenbrengen?

En dan heb ik het enkel voor zaken voor Ebay België. Als ik naar het buitenland ga kijken:

* De outlet shops waar duidelijk andere regels gelden. Verkopen veel, maar hebben vaak ook zeer slechte feedback (100den slechte feedbacks per maand). Zijn allemaal top verkoper. Dat gaat nu al zo ver dat bij sommige van die outlets geen feedback meer getoond wordt in hun listings.

* Verkoopscommissie op verzendkosten: wat doet Ebay om een commissie op die verzendkosten te verdienen? Dat is tussen de koper en verkopen

* Dan is het in de states ook het global shipping programma waar verkopers willens nillens deel van moeten en zullen uitmaken.

En het enige wat Ebay bereikt heeft is dat ze een ooit geweldige site compleet kapot gemaakt hebben. Ik stond vroeger op de bres om Ebay te verdedigen. Ik zal er nu gans mijn leven geen positief woord meer over zeggen. Het enige waar die op uit zijn is op wat ooit hun trouwste verkopers waren zo hard mogelijk te kloten.