annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

64% douanekosten op zending uit USA

vanveelen123
Community-lid
Ik heb een tijdje geleden een oude camera aangekocht via eBay Amerika.
De kostprijs was 85,88 Euro en de verzendkosten (via USPS) 31,04 Euro.
De camera was op 30/Aug in Belgie aangekomen en pas op 24/Sep !!! door de douane vrijgegeven.
Enig idee hoeveel douanekosten ik heb moeten betalen? 54,84 Euro oftewel 64% !!!!
Het is de eerste keer dat ik iets op eBay USA heb gekocht en ik had wel wat invoerkosten verwacht maar zeker niet 64%.
Dit maakt het voor mij jammer genoeg onmogelijk om nog iets in Amerika te bestellen.
En dan dit nog : 31,04 Euro verzendkosten + 54,84 Euro douanekosten is 85,88 Euro = prijs camera , toeval !?!?
Bericht 1 van 11
laatste antwoord
10 ANTWOORDEN 10

64% douanekosten op zending uit USA

joaquin-antique
Community-lid
Dat klopt niet hoor. Ik denk dat u daar bezwaar tegen moet maken.
En hoe zit dat met die prijs in Euros? Hebt u Euros betaald aan een Amerikaan?

AANKOPEN VIA INTERNET
Leverancier van buiten de EU


Indien u goederen bestelt bij een leverancier buiten de Europese Unie, moet u bij levering rechten bij invoer (om. douanerechten), BTW en eventueel accijns betalen. Het feit dat de bestelling gebeurt via het internet of op een andere manier verandert geenszins de invoerprocedure.
Vrijstellingen

Wanneer u zendingen met een te verwaarlozen waarde invoert, kunt u onder bepaalde omstandigheden genieten van een vrijstelling van rechten en belastingen. Dat wil zeggen dat u bij invoer geen douanerechten en BTW moet betalen. Een van de voorwaarden is dat de afzender u de zendingen rechtstreeks uit een derde land toezendt (een geadresseerde in België).

Wat is te verwaarlozen waarde?

De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt. Onder “zendingen met een te verwaarlozen waarde” verstaat de administratie zendingen die bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending niet meer bedraagt dan:
- 22 EUR inzake BTW;
- 150 EUR inzake rechten bij invoer.

Bijgevolg kunnen er zich 3 situaties voordoen:

1. Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.

2. Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

3. Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/wagen.htm





Nemo me cohabitat inpuntem
Bericht 2 van 11
laatste antwoord

64% douanekosten op zending uit USA

vanveelen123
Community-lid
Ik heb via PayPal betaald in US Dollar, ik heb de bedragen omgerekend naar Euro volgens de gebruikte wisselkoers.
Het klopt wat U schrijft, het bedrag is onder 150 Euro dus ik heb geen invoerrechten moeten betalen maar wel btw en 25 Euro "douaneformaliteiten"
Dit is een extract uit het art 34 van het BTW wetboek :
< BTW die ingevolge de invoer moet betaald worden. De BTW wordt berekend op basis van de douanewaarde van de zending, de douanerechten, de kosten van verpakking,de kosten van vervoer en verzekering evenals de kosten inzake douaneformaliteiten >
Dat betekent dus dat ik volgende betaald heb :
25 Euro douaneformaliteiten + BTW berekend op de som van de waarde van het toestel & verzendkosten & de douaneformaliteiten.
Als ik het bereken kom ik zelfs nog wat eurocenten hoger uit maar blijkbaar was 100% verzend + douanekosten wel genoeg.
Enfin laat dit een verwittiging zijn voor iedereen die iets via eBay US besteld.
Bericht 3 van 11
laatste antwoord

64% douanekosten op zending uit USA

Een vraagje (zomaar, om te weten) : Werd er verzonden via USPS of via een koeriersbedrijf (DHL, Fedex...) ?


If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)



If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)
Bericht 4 van 11
laatste antwoord

64% douanekosten op zending uit USA

vanveelen123
Community-lid
Via USPS
Bericht 5 van 11
laatste antwoord

64% douanekosten op zending uit USA

e-user2
Community-lid
Fiskaal expert "anneke" dient te leren lezen.

Er staat "die bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending".

Intrinsieke waarde is totaal iets anders dan aankoopprijs.

Als een koper een item koopt die volgens de douane (deze moeten het bewijs van die waarde leveren) meer waard is dan de betaalde prijs dan wordt er BTW aangerekend op de waarde volgens hen vermeerderd met de verzendingskosten.

Als de douane die waarde bepaalde op 200 euro, verhoogde met een forfaitaire afhandelingskost dan kom je op die opgegeven 54,84 euro. Dit heeft totaal niets te maken met invoerrechten. -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 6 van 11
laatste antwoord

64% douanekosten op zending uit USA

joaquin-antique
Community-lid
Het is fiscaal... 😄

Heel goed van je dat je het even verbetert. Ik heb alles gekopieerd en geplakt van de douane site en ik heb geen idee hoe de lege-staatskas-vullende Belgische douane te werk gaat met de berekeningen.

Ik laat mijn USA aankopen via Nederland komen want daar wordt men slechts sporadisch geconfronteerd met te betalen invoerrechten en al helemaal nooit met een extra BTW heffing of die extra 10 euro "aanbiedingskosten".





Nemo me cohabitat inpuntem
Bericht 7 van 11
laatste antwoord

64% douanekosten op zending uit USA

petebaum
Community-lid
Douanne kosten P*SS ME OFF... If the governments agreed on no import tax for private transactions, there would be no recession, imagine the orders that non european companies would receive if we did not have to pay import tax. It is a pure rip off, especially here in the Netherlands, not only do you have to pay customs, but also admin costs and if it was handled by 2 or more couriers, that is a lot of import costs.. Sending as a gift sometimes works but no every time. Best advice - On future orders, ask the sender to write 'sample' on the outside of the package, this means that the package contains a free product that 'your company' may order in the future. It's worth a try.
Bericht 8 van 11
laatste antwoord

64% douanekosten op zending uit USA

het zijn + blijven ................

Bericht 9 van 11
laatste antwoord

64% douanekosten op zending uit USA

Zelf al is de zending gratis of beter gezegd niet betaald. bv een verjaardagcadeau van een familielid wonende buiten de EU gelden dezelfde regels, Als de douane de waarde van uw cadeau hoger dan €22 betaal je BTW, hoger dan €150  dan betaal je invoer-rechten. Let ook op uw verzendkosten; bv. je koopt iets voor €130 en verzending kost   €23 dan betaal je invoer.

 

Voor de muntverzamelaars een tipje. Een groot deel van al het geslagen/gedrukt geld uit de verenigde staten, incl. bv. morgan dollar, indian head cent enz. zijn nog steeds een wettig betaalmiddel. indien je aankopen doet in de VS. vraag dan de verkoper de muntwaarde ipv. het betaalde bedrag op de factuur te zetten. Wel opletten met munten in verzamelverpakkingen (proof -en mintsets, slabs van PCGS, NGC enz).

 

een stuk uit e-mail douane:

 

Betreffende uw vraag kunnen we u het volgende meedelen:

De douane maakt een onderscheid tussen munten die wettig betaalmiddel zijn in het land van uitgifte, munten die een numismatische waarde bezitten en gouden munten die als beleggingsgoud aangemerkt worden.

  1. Voor munten die wettig betaalmiddel zijn in het land van uitgifte geldt de waarde die op de munt vermeld is. Ingeval de totale waarde van die uitgevoerde munten 10.000,- EUR (of een equivalent ervan in andere valuta) of meer bedraagt, moet u daarvan aangifte doen bij de douane op het ogenblik van de uitvoer. U moet ook de legale herkomst ervan kunnen aantonen. Die verplichting is opgelegd door Verordening (EG) nr. 1889/2005 van het Europees Parlement en de Raad van 26 oktober 2005 over de controle van liquide middelen die de Gemeenschap binnenkomen of verlaten.
  2. Munten voor verzamelingen bezitten normaliter niet het karakter van wettig betaalmiddel. Hier geldt de openmarktwaarde van de munt.
  3. Voor gouden munten die als beleggingsgoud aangemerkt worden geldt eveneens de openmarktwaarde van de munt. Die munten moeten voldoen aan de voorwaarden van artikel 344 van Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28  november 2006  


De munten van categorieën 2. en 3. beschouwt de douane als gewone goederen. Daarvoor gelden de gewone douaneregels bij invoer.

 

mvg,

 

stefan

Bericht 10 van 11
laatste antwoord