annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Gekocht - betaald - ontvangen en toch een geschil voor niet betaald objekt

driessie
Community-lid

Er is de laatste tijd heel veel veranderd op ebay en niet altijd in de goede richting. Ik vind er in ieder geval niet meer zo goed mijn weg in.



Deze namiddag kreeg ik een geschil voor onbetaald objekt aan mijn broek en daardoor kan ik ook geschorst worden - en dit voor een objekt dat op de dag van aankoop werd betaald en ik zelfs heb ontvangen !!!



Op 20-10 (woensdag) kocht ik objekt nr. 150506902911.De betalingsgegevens waren terug te vinden via ebay en ik heb deze dan ook onmiddellijk betaald. Op maandagochtend krijg ik een aanmaning tot betaling. Ik contacteer de verkoopster en geef datum van betaling en mijn rekening nr en naam van de rekening vanwaar de betaling is gebeurd. Ik krijg antwoord dat de aanmaning niet voor mij bedoeld was maar voor een andere koper. Ze had mijn betaling echter nog niet ontvangen... Een uur later komt de postboden en .... daar zijn de aangekochte postzegels. De verkoopster heeft wel degelijk mijn betaling ontvangen, maar heeft haar boekhouding totaal niet in orde.


Normaal gezien geef ik onmiddellijk na ontvangst van de zending ook feedback. In dit geval heb ik dit niet gedaan, een dergelijke manier van handelen kan ik niet echt apprecieren. Ik heb ook geen zin om rechtstreeks met de verkoopster hierover te gaan emailen.



Ik heb op het geschil geantwoord en de betalingsgegevens doorgegeven. Mocht ik nu toch een beperking of schorsing door ebay worden opgelegd, dan gaat deze in dit geval toch naar de verkeerde persoon en zie ik het niet meer zitten om nog verder op ebay te vertrouwen.



We zien wel, ik ben jarenlang een trouwe ebayer geweest en weinig negatieve ervaringen gehad. Mijn feedback zegt genoeg denk ik.



groetjes


kristien



Image hosted by Photobucket.com

Bericht 1 van 7
laatste antwoord
6 ANTWOORDEN 6

Gekocht - betaald - ontvangen en toch een geschil voor niet betaald objekt

Als er een probleem is, ALTIJD met de verkoper communiceren. Dat is ook maar een mens. De kans is groot dat hier een vergissing in het spel is.

Ebay heeft weer wat veranderingen ingevoerd. Een van de nieuwe zaken is dat het geschillenproces geautomatiseerd wordt. Dit houdt in dat Ebay zelf een geschil wegens niet betaald object opent als de betaling (ik dacht) na 4 dagen niet binnen is.

Je kan deze optie uitzetten. Ik ben er zeker van dat veel verkopers zich niet bewust zijn dat er automatisch geschillen geopend worden zolang dit feature actief is. Ik gebruik wel de verkoopsmanager pro. Ik weet niet of dit ook het geval is als je geen gebruik maakt van de verkoopsmanager pro.

Als de verkoper bij het verzenden vergeten is om het object te markeren als betaald, is er dus misschien automatisch een geschil geopend terwijl de verkoper zich hier misschien niet bewust van is.

Van 1 aantekening wegens niet-betaling gaat je account niet geschorst worden (toch niet met uw feedback). Mocht je toch een aantekening krijgen, kan je volgens mij hier protest tegen aantekenen bij Ebay (Customer Support contacteren) en hen het bewijs van uw betaling bezorgen.

Bericht 2 van 7
laatste antwoord

Gekocht - betaald - ontvangen en toch een geschil voor niet betaald objekt

driessie
Community-lid

Hallo,


Hartelijk dank voor het antwoord op het forum. Gezien het geringe aantal items dat de bewuste verkoper verkoopt, denk ik niet dat de verkoopster verkoopsmanager gebruikt.


Ik had er geen idee van dat ebay momenteel automatisch geschillen opent als de verkoper niet aanvinkt dat een item is betaald.


Wordt de verkoper dan ook verwittigd van het feit dat een geschil werd geopend ?


Ik zal in ieder geval nog een mailtje sturen naar de verkoopster met de vraag om nogmaals te verifiëren en de betaling aan te duiden.


Mijn ervaring met geschillen en dergelijke is minimaal en met het nieuwe systeem had ik helemaal al geen ervaring.


vriendelijke groeten,


Kristien

Image hosted by Photobucket.com

Bericht 3 van 7
laatste antwoord

Gekocht - betaald - ontvangen en toch een geschil voor niet betaald objekt

Geen idee of de verkoper hiervan verwittigd wordt.

Volgens mij gebeurt dit wel enkel automatisch als je de verkoopsmanager pro gebruikt.

Zoals vermeld eerst de verkoper contacteren om te zien wat nu effectief het probleem is en die vergissing uit de wereld helpen.

Als de betaling effectief gebeurd is en je krijgt alsnog een aantekening wegens onbetaald object dan neem je contact op met de customer support via de hulppagina's van Ebay.

Als ok goed begrepen heb, heeft de verkoper een geschil gestart. Dus zeker zorgen dat je in dit geschil reageert. Daar kan je dan eventueel ook naar verwijzen als je de customer support contacteer.

Gezien je als verkoper al bijna geen rechten meer hebt, vind ik een negatieve feedback het laatste hulpmiddel. Ik heb ook een kopersaccount. In alle tijd dat ik op Ebay actief ben heb ik max. 5 verkopers een negatieve gegeven. In alle gevallen oplichters die zaken verkocht maar niet opstuurden en mij en verschillende andere mensen oplichtten.

Bericht 4 van 7
laatste antwoord

Gekocht - betaald - ontvangen en toch een geschil voor niet betaald objekt

driessie
Community-lid

Ik heb de verkoopster via email en via het geschil nog maar eens alle gegevens van mijn betaling gestuurd.



Dit is in een notedop het verloop van mijn aankoop :


- aankoop op 20-10


- betaling op 20-10


- aanmaning tot betaling ontvangen 25-10


- onmiddellijk gereageerd met alle gegevens van betaling


- antwoord van verkoopster dat de aanmaning voor een andere koper was bedoeld, maar dat ze mijn betaling nog niet had ontvangen


- zelfde dag 25-10 zending ontvangen !!


- geschil wegens onbetaald objekt gestart door de verkoopster 10-11



De verkoopster heeft volgens mij haar ontvangen betaling verkeerd aangegeven in haar ebay.


Ik kan geen andere reden bedenken. Maar dat had zij bij de aanmaning tot betaling al moeten nakijken en dat is niet gebeurd.




Ik ben het volledig eens dat een verkoper op ebay weinig rechten en heel veel plichten heeft. Dat een verkoper geen negatieve feedback kan/mag geven kan er bij mij ook nog steeds niet in.  Als een koper weigert te betalen en te communiceren sta je als verkoper met je rug tegen de muur.



Zelf ken ik beide kanten van het verhaal, zowel als koper en als verkoper.


Dit keer voel ik me als koper volledig in de wind gezet.


Negatieve feedback geven doe ik zelden of nooit. Ik geef dan liever geen feedback.



groetjes


Kristien



Image hosted by Photobucket.com

Bericht 5 van 7
laatste antwoord

Gekocht - betaald - ontvangen en toch een geschil voor niet betaald objekt

hughwitte
Community-lid

Dat is een vervelende zaak. De verkoper is geen grote verkoper (althans op eBay, heeft veertien feedbacks ontvangen de laatste maand). Het nog eens goed controleren van haar ontvangen betalingen en van uw opgestuurde informatie betreffende de betaling, ik denk hier in de eerste plaats aan het gebruikte rekeningnummer, kan moeilijk veel werk vragen van haar.


Wat raar is, is dat zij het object verstuurd heeft terwijl zij tegelijkertijd beweert uw betaling nog niet ontvangen te hebben. Die procedure onbetaald object heeft ze manueel geopend, automatisch instellen gaat alleen bij aanbiedingen waar de betaalmethode uitsluitend PayPal is, wat hier niet het geval is. Als ze die procedure laat lopen ondanks dat ze weet dat uw betaling binnen is, is dit misbruik. http://pages.benl.ebay.be/help/policies/fvf-abuse.html


Als u één van de volgende dagen een aantekening zou ontvangen wegens onbetaald object staat daar ook een link bij waar u bezwaar kan mee maken. Kan ook via de link op de volgende pagina:


http://pages.benl.ebay.be/help/buy/appeal-unpaid-item.html

-- Bewerkt door hughwitte om 13 Nov 2010 13:41 CET
mvg

_____hughwitte________________
Bericht 6 van 7
laatste antwoord

Gekocht - betaald - ontvangen en toch een geschil voor niet betaald objekt

driessie
Community-lid

De verkoopster heeft het geschil gesloten na mijn laatste email.



Ik kreeg van haar volgend bericht :


"


Bonjour,      Il s'agit effectivement d'une erreur de mise à jour de ma part.  Si vous aviez mis votre appréciation après la réception, cela aurait confirmé le bon déroulement de l'opération et  j'aurais su que tout était en ordre.      J'annule le litige      Désolé pour cette erreur


"



De verkoopster stelt dus dat ik in fout ben omdat ik na ontvangst geen feedback heb gegeven.



Normaal gezien geef ik inderdaad onmiddellijk na ontvangst van gekochte items positieve feedback aan de verkoper. In dit geval heb ik dit niet gedaan omwille van de aanmaning van betaling en het feit dat haar email duidelijk aangaf dat ze haar rekeningen niet had gecontroleerd niettegenstaande er duidelijk iets mis was.



Ik denk nog altijd niet dat ik hier in de fout ben gegaan. Het geringe aantal verkopen van deze verkoopster zou haar in staat moeten stellen om alles netjes bij te houden. Een fout kan altijd gebeuren, iedere verkoper/koper zal dit toegeven, maar in zo'n geval is communicatie en nazicht van groot belang.



Groetjes
Kristien

Image hosted by Photobucket.com

Bericht 7 van 7
laatste antwoord