annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Verzendingskosten

Wat is dat hier tegenwoordig met die verzendingskosten? Het begint stilaan op te vallen dat veel verkopers daar nogal lichtzinnig mee omspringen... een pakketje bij Bpost kost tot 2kg, 5,90€, maar ik zie de laatste tijd voor een plastieken bouwdoos (die slechts een paar 100gr. weegt) kosten staan van 7 tot zelfs meer dan 15€.


Nu wil ik hier niemand speciaal vermelden, maar het valt wel op dat de meeste verkopers in dit geval uit het Brusselse en Wallonie zijn, gelden daar andere tarieven mss?


Anderen smijten er duidelijk hun pet heen, zo bvb een boek van ruim 250blz dik; kosten 7€, maar bij dezelfde verkoper een boek dat bijna dubbel zo dik is; kosten 3,55€, terwijl hij voor een pocketje ter grootte van een zakje chips dan weer 4€ vraagt.... kunt maar volgen hé!


 


Ik hoor jullie het al zeggen: "Als je de kosten te hoog vind, moet je niet bieden!"... ja ok, doe ik dus ook niet, maar laat dat object nu net dat zijn, waar je al lang naar zoekt, dus ja, er mag toch wel paal en perk worden gesteld aan die woeker- en onduidelijke verzendingskosten.


Enne... het is ook niet duidleijk of het hier particulieren, dan wel professionele verkopers betreft.

Bericht 1 van 23
laatste antwoord
22 ANTWOORDEN 22

Verzendingskosten

maar een postzegel kost evenveel bij aankoop voor de partikulier als voor een zelfstandige !!!  dat zijn toch vastgestelde prijzen !!!


dus betalen wij ook die btw die niet kan ingebracht worden als betaalde btw bij de btw aangifte !!!

Bericht 11 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

een BT aangifte zonder BTW nummer ? nu ben ik even niet mee

Bericht 12 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

ik zeg niet dat ik een btw nummer heb.


Ik zeg alleen dat de postzegel voor iedereen evenveel kost


dus hebben wij bij aankoop van die postzegel ook die btw betaald zonder dat wij die ergens kunnen indienen als betaalde btw zoals een zelfstandige in zijn btw aangifte.

Bericht 13 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

@comp-shop...


 


Mss ligt het aan mij, maar ik snap er nog steeds niks van.


Ik heb hier bij miij zo eens facturen bekeken van de voorbije zes maanden en nergens zie ik BTW staan op verzendingskosten... op die facturen staat overal hetzelfde.... aankoop excl BTW + BTW = aankoop incl BTW + verzendingskosten = totaal te betalen, dus; BTW enkel op de aangekochte goederen, niet op de verzendkosten!


 


Als ik logisch ben, zie ik het zo: op de aankoop van een postzegel zit de BTW er in verrekent, dus handelaars die postzegels kopen, wat dus als "bedrijfsonkosten" geldt, kunnen dat stukje BTW terugkrijgen... waarom dan nog eens extra BTW rekenen aan de klant, een ahndelaar gebruikt die digen om eenservice te bieden, niet om ze met winst verder te verkopen.... zoals hier al iemand zei: postzegels, dus verzendingskosten zijn geen handelswaar, tenzij dan voor de staat die ze uitgeven!

Bericht 14 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

Walesha,



wat je zegt klopt als je de verzendkosten uit je omzet haalt voor de btw berekening. (wat ik eerlijk gezegd ook het meest logische vind maar de staat blijkbaar niet altijd)



40,000 euro omzet (incl btw)


10,000 euro kosten (incl btw)


10,000 euro verzendkosten (0% BTW)



je steekt de verzendkosten met 0% BTW in omzet


BTW = (40,000-10000)/1,21*0,21 = 5206 btw te betalen


Bij deze berekening mag je dus de verzendkosten niet meenemen in je BTW berekening omdat er 0% BTW op gevraagd is in het postkantoor



je steekt de verzendkosten met 21% BTW in de omzet (dus reeds 2100 euro afbetaald aan de staat)


BTW = (40,000-22100)/1,21*0,21 = 3106 btw te betalen (maar je hebt dus al 2100 betaald )



Je haalt de verzendkosten uit de omzet omdat dit een extra dienst is


BTW = (30,000-10000)/1,21*0,21 = 3471 btw te betalen

Bericht 15 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

Een kennis van één van mijn dochters geeft les in bedrijfsbeheer, ter gelegener tijd ga ik hem dit toch eens voorleggen, want ik kan er kop noch staart aan krijgen. Nu wil eens weten hoe dit nu precies in de haak zit, de ene zegt dit, de ander dat... zo kan je bezig blijven!

Bericht 16 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

Beste vrienden,


 


wat ik hier nog niet gelezen heb is het volgende:


 


als we postzegels kopen dan zit daar geen btw op !


 


ik vraag facturen aan Bpost als ik postzegels aankoop en het btw bedrag is steeds 0 = NUL


 


dat is ook een onderdeel van die discussie waarom wij dan als zakelijke verkoper WEL 21% moeten bijrekenen en een partikuliere verkoper niet!


 


voor de zakelijke verkoper is dit niet erg maar wel voor de koper die dus meer moet betalen voor z'n verzending.  De zakelijke verkoper ontvangt dus die 21% btw op die verzendkost en op de goederen en moet deze aan de btw doorstorten.


 


kwestie van objecten is dit net hetzelfde, als voorbeeld, als ik 121 euro verkoop moet ik 21 euro aan de btw afgeven, hou ik dus 100 over.  Dan moet ik daar m'n commisie, plaatsingskosten van af trekken en dan m'n aankoop van het artikel en als ik dan bvb 40 euro overhoud dan nog eens een percentage aan werkingskosten en dan kom ik op belastbare winst en dan trekt de belastingen er nog eens 40% van af. 


 


Wat hou ik dan over: als het goed gaat 20 a 25 euro.


 


Partikulieren staan hier niet bij stil of weten dit allemaal niet of denken dat dit overdreven is.  


 


Maar dit is zaken doen, dit is zelfstandig zijn.


 

Bericht 17 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

@delamontcreationsoostende,


 


Hier ontgaat me enige logica... dus op een postzegel is volgens jou geen BTW verschuldigd en een particulier betaald dus ook geen BTW.


Even op een rijtje zeggen... ik verstuur een pakje en betaal 5.90€, ik ben particulier en betaal dus geen BTW, maar als een handelaar mij een pakje met dezelfde kosten verstuurd, moet ik, als particulier zijnde, plots wel BTW betalen???


In beide gevallen is het toch steeds die particulier (die geen BTW moet betalen) die de kosten betaalt.... dus ja, de logica ontgaat mij hier volkomen.

Bericht 18 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

Walesha,


 


als een particulier of een zelfstandige in het postkantoor of via de e-shop postzegels aankoopt, zijn deze inderdaad aan BTW-tarief 0% zoals delamont zegt.


 


Hét probleem situeert zich bij de zelfstandige echter wanneer hij/zij deze jou aanrekent bij een aankoop...


De verkoper mag deze niet aanrekenen aan 0% BTW maar moet hiervoor 21% BTW aanrekenen.


Als hij correct factureert, factureert hij dan geen 5,90 maar 7,14 euro.


Hier is in het verleden een draadje over geopend met allerlei links naar de wettelijke regelingen op dit vlak waarin duidelijk stond dat dit de enige correcte weg is.


Maar in de praktijk leren verschillende postings dat er hier een interpretatieverschil zou zijn tussen de verschillende BTW-kantoren.


 


Als koper moet je dan plots inderdaad BTW betalen op de verzendkost maar dit is gewoon omdat de regelgeving onlogisch is...


Van in den beginne zou het al beter zijn als er een éénduidige regeling is waar de Post ofwel steeds 21% aanrekent ofwel dat de wetgever toestaat dat verkopers aan het 0%-tarief verzenden maar goed, het is nu eenmaal zo niet...


 


Nog dit, ik las ergens dat er vanaf januari wel 21% op psotzegels zou gerekend worden, dit klopt volgens mij niet!


Er zou enkel 21% gerekend worden bij contractuele klanten van de post en dit dan over hun pakjes, niet over de postzegels op zich




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 19 van 23
laatste antwoord

Verzendingskosten

Wel: (= dubbelzinnig)



Wordt voor alle postproducten btw aangerekend?



Neen, slechts een heel beperkt aantal producten krijgt een nieuwe btw-status. Vanaf januari 2012 zijn postproducten die door de Belgische wet niet worden gekwalificeerd als universele postdiensten niet langer vrijgesteld van btw. Raadpleeg hier (PDF - 53Kb) de lijst met de betreffende producten.





Wanneer is de nieuwe wet van kracht?


De nieuwe wet is van kracht op 1 januari 2012.





Betaal ik meer voor een postzegel?


Neen, postzegels met een frankeerwaarde in België worden nog altijd beschouwd als ‘universele dienst’ en blijven daarom vrijgesteld van btw.



MAAR indien je een frankeermachine hebt dan MOET je BTW betalen!!!



Geraak er maar uit wijs!!!



oja link...let wel dit geld NIET voor particulieren... die hebben andere prijzen...



https://www.bpost.be/site/nl/business/customer_service/brochures/pdf/post_pricing_business_2012_nl.pdf+btw+op+postzegels+2012&hl=nl&gl=be&pid=bl&srcid=ADGEESidZ9Wp1hLKh1JgamlB5PYRMpMGhp1wlNCMpgyXEBJuAe3bawhBItIh281jKhUqT4XYfF3bWBj9l0LVw11vpY_hlj8wZuxZMExnmusZvBRWlMSdRxuw3mZy3TXIdZKzABe10F3Z&sig=AHIEtbSvNSgvEwTUAG1DXteC_trTMQqIFg


-- Bewerkt door comp-shop om 7 Dec 2011 11:50 CET
Bericht 20 van 23
laatste antwoord