annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Fraude ondersteunt door Ebay.

Beste medegebruikers, 

 

 

Sinds enige tijd probeer ik een relatief dure camera van de hand te doen op Ebay. De camera verkopen is mij tot op heden niet gelukt. Wat mij daarentegen wel lijkt te lukken is het blootleggen van een netwerk van criminelen. 

 

Gedurende de periode Januari-November had ik maar liefst een twintigtal keer contact met criminelen die opereren via Ebay. 

 

 

In grote lijnen gaan zij als volgt te werk: 

 

- Verzamelen van contactgegevens van 'bestaande' personen en organisaties;

- Aanmaken van verschillende accounts op ebay;

- Onderlinge transacties uitvoeren om zo de accounts op te waarderen;

- De paypal accounts worden vervolgens gelinkt;

- De criminelen zoeken bij voorkeur aanbiedingen van gebruikers met weinig feedback (Zij veronderstellen in die gevallen ook weinig ervaring met de gebruiken op ebay en zien hen bijgevolg als kwetsbare doelen) doch ook gebruikers met erg veel ervaring zijn vaak ook het slachtoffer zo blijkt.

- Vaak wordt meteen een maximumbod gedaan; 

- Vervolgens proberen deze criminelen bepaalde stressfactoren te gebruiken, zoals: meteen contact proberen te hebben via mail - indien dat niet lukt verder gaan via ebay met de vraag om een dringende opmaak van een factuur en de vraag om snelle verzending - Persoonlijke factoren - het gaat om een geschenk voor een dierbare, kwetsbare persoon - zo zijn nog wel een aantal factoren die aanbod lijken te komen maar die ik hier niet verder zal opnoemen; 

- Belangrijke informatie te verkrijgen: paypal mail/gebruikersnaam/ pesoonlijk (extern) mail adres - telefoonnummer gsm ;

- Ook in eerste instantie nutteloze informatie, gebruikersnaam/echte naam/telefoonnummer, zijn voor hen nuttige informatie, lukt het niet om met die informatie het account te kraken, wordt diezelfde informatie aangewend om andere slachtoffers om de tuin te leiden; 

- Betalingen worden vaak snel uitgevoerd zonder achterdocht te wekken bij de verkoper;

- Indien het lukt om een de verkoper zover te krijgen het artikel op te zenden, zullen zij zelf een postdienst voorstellen waar iemand uit de groep op het traject actief is - wanneer de verkoper zich toch houdt aan een persoonlijke voorkeur dan lijken de kopers mildere stappen te ondernemen om zo met zekerheid het artikel op bestemming te krijgen; 

- Vervolgens wordt binnen de bepaalde termijn een annullatie gevraagd van alle transacties op de account met alle gekende gevolgen natuurlijk;

 

In grote lijnen hoe zij te werk gaan. Interessanter wordt het wanneer iemand steeds voldoet aan hun vraag d.m.v. jawel dezelfde tactieken. 

 

Steeds opnieuw heb ik contact opgenomen met de klantendienst van ebay, steeds opnieuw vang ik lik op stuk. Integendeel! Men vindt bepaalde zogenaamde 'hiaten' in het gebruik van de verkoper (geen volwaardige paypal account, niet genoeg gebruikers feedback, geen lijsten met uitsluitingen noem maar op). Bijgevolg lijk jij als verkoper eerder in de fout te zijn gegaan danwel de koper met criminele intenties.

 

Wanneer U als gebruiker vervolgens meer informatie verstrekt over 'hoe' deze criminelen te werk gaan, lijkt het alsof je de persoon aan de andere kant van de lijn pesoonlijk bent gaan aanvallen. De veiligheid van ebay in zijn geheel in twijfel trekken lijkt 'not done' te zijn. De vele voorvallen werden keer op keer weggewimpeld met het excuus dat het voor ebay onmogelijk is om elke vorm van misbruik uit te sluiten. Natuurlijk! Ook ebay haalt hier een voordeel uit op zeer grote schaal. 

 

In grote lijnen is het duidelijk dat een bepaald netwerk oppereert uit Nigeria - via een adres in de UK/FR en Spanje met persoonsgegevens uit de VS. 

 

Wie iets uit lijkt te herkennen uit mijn uiteenzetting, graag wil ik langs deze weg gebruiker verenigen die bereidt zijn om verdere stappen te ondernemen. Bij voorkeur heb je een technische achtergrond (wetgeving, informatica e.d.) 

 

 

 

Bericht 1 van 2
laatste antwoord
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen

Fraude ondersteunt door Ebay.

Slotje! Of verwijder deze vraag aub voor de duizendste keer.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Bericht 2 van 2
laatste antwoord
1 ANTWOORD 1

Fraude ondersteunt door Ebay.

Slotje! Of verwijder deze vraag aub voor de duizendste keer.
Bericht 2 van 2
laatste antwoord