annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Dalende verkoop

Ben sinds begin van dit jaar als professionele verkoper actief op ebay. Ik heb altijd goed verkocht op ebay, maar de laatste 2 weken is de verkoop spectaculair gedaald. Ik heb me afgevraagd wat hiervan de rede zou kunnen zijn maar kan niks bedenken. Heeft het misschie te maken met de tijd van het jaar, de periode voor Sinterklaas en de feestdagen waar mensen hun kopen nog wat uitstellen?? Zijn er onder jullie mensen die al langer actief zijn op ebay en de verkooptendenzen kennen van de afgelopen jaren, welke maanden zijn goede/slechte verkoopmaanden..???



Alvast bedankt voor de reacties.

Bericht 1 van 27
laatste antwoord
26 ANTWOORDEN 26

Dalende verkoop

Wat voor mij ook een bewezen feit is, is de dure portkosten van onze Bpost!


 


Vooral dan versturen naar het buitenland.


 


Wat binnenland betreft maak ik gebruik van Kiala, is toch 2 euro goedkoper voor een klein pakje en naar gelang het gewicht.


 


Als ik een miniatuur autootje verkoop dan kost me dat 30 euro verzending naar bvb Italië  (was vroeger een land waar ik veel verkocht).  Het kan eventueel goedkoper naar 12 euro (tussen 350 gram en 1 kilo) maar er is geen enkel traceermogelijkheid.  Voor een autootje die maar 5 euro kost is die 12 euro zelfs nog te veel en afschrikkend voor potentiële kopers.


 


Ook is het zo dat ebay.be niet op buitenlandse ebay's te zien is. Ik heb herhaalde malen de test gedaan en vrienden uit Nederland en Frankrijk iets laten zoeken van mijn aanbiedingen en ze vonden het niet.   Zoek zelf maar eens en je vind bitter weinig wat in andere landen aangeboden word als je iets specifieks zoekt. Dus, sommige items verkoop je beter op ebay.com, je bereikt er een grote publiek mee.


 


Gegroet,


 


Johan

Bericht 11 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop

Ik kan dat alleen maar bijtreden. Wat ik vooral raar vind is dat ik op sommige dagen geen enkele PayPalbetaling ontvangen en op andere dagen alle items met PayPal betaald worden. Net of de kopers geen optie hebben om via overschrijving te betalen.


 


Vroeger waren het vooral recente games (PS3, Xbox 360) die met PayPal betaald werden, voor mijn retrogames (PS1) was dat zeer uitzonderlijk. Nu ontvang ik ook daar zeer veel via PayPal.


 


Vorige jaren was oktober ook kalm (vorig jaar castrofaal). Ik verwacht wel dat de verkoop tegen volgende maand gaat aantrekken; zeker voor de categorie waarin ik verkoop. De eindejaarsperiode is de topperiode van het jaar voor videogames.


 


Al wat ik momenteel op Ebay zie gebeuren, heb ik al zien gebeuren op buitenlandse sites. Daar is de slechte verkoop al een hele tijd bezig. In de fora lees je veel berichten over de trage verkoop. Buiten Ebay lees ik veel berichten van verkopers die verkopen bij Ebay's belangrijkste concurrent en dat de verkoop daar niet slabakt.


 


Ik zou het zelf graag anders zien, maar de tijd dat je volledig op Ebay kon vertrouwen is voorbij. Verplicht PayPal, DSR, het eenzijdige feedbacksysteem,... en afgaande op de regels die in het buitenland ingevoerd werden staat er ons nog het één en het ander te wachten.


 


Vroeger verkocht ik enkel Playstation. Nu ook Xbox 360 en Wii. Zoals zoveel andere verkopers heb ik mijn aanbod fors uitgebreid om mijn verkoop op pijl te houden. Er komt nog verdere uitbreiding, maar dat zal niet op Ebay zijn...

Bericht 12 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop

Heb je trouwens al gezien hoe enorm ebay.com qua uitzicht begint te lijken op "de rivier"....

Bericht 13 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop


Ik kan dat alleen maar bijtreden. Wat ik vooral raar vind is dat ik op sommige dagen geen enkele PayPalbetaling ontvangen en op andere dagen alle items met PayPal betaald worden. Net of de kopers geen optie hebben om via overschrijving te betalen.


 


 


Wat die Paypalbetalingen betreft, is dat niet moeilijk hé?


Ze verplichten ons Paypal als betaalmiddel te aanvaarden naast de andere maar de koper krijgt een afhandelingsmail waar ze hem Paypal in't groot voorschotelen en de andere betalingsmethodes in't klein een beteken verder...


Plus ze hameren dan ook nog eens op de kopersbescherming die ze bijna in de mond lepelen!


Je moet eerlijk zijn, als koper al schrik hebben dat je een artikel van 2,75 euro met inbegrip van de verzendkosten niet zou ontvangen???


Ik denk dat er weinig met prijzen van dergelijk kaliber gefraudeerd wordt hoor!


 


Nu ja, ze doen maar, de Paypalkosten zitten bij mij toch in de verkoopprijs ingecalculeerd, dat heb ik ondertussen wel al geleerd 🙂


 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 14 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop

Jij hebt dan geluk dat er op Ebay België niet veel andere verkopers zijn die gelijkaardige producten verkopen.


 


In mijn categorie is er veel te veel concurrentie. Je prijs met 1 euro omhoog kan betekenen dat je niet meer kan verkopen. Dat heb ik al in den treure toe mogen ondervinden.


 


Vaak is het dan net op die games waar de winstmarges miniem zijn, dat kopers nog eens met PayPal gaan betalen. Toen de verplichte PayPal ingevoerd werd, heb ik mijn prijzen systematisch met 1 euro verhoogd. De maand dat ik dat gedaan heb, is mijn verkoop helemaal ineen gestuikt. In mijn geval is 1 euro PayPal, 1 euro minder winst. Tel vele 1 euro's samen en Ebay/PayPal is op een jaar tijd met een groot stuk winst weg.


 


In het buitenland is PayPal nu begonnen om bij sommige verkopers systematisch 20% van alle betalingen die via PayPal binnenkomen te bevriezen. Ik heb het dan niet over nieuwe verkopers zonder feedback, maar over gevestigde verkopers die al jaren Ebay/PayPal gebruiken.


 


Bij één persoon waar ik weet dat dit gebeurt die doet aan dropshipping. Hij verkoopt zelf niet op Ebay. Die 20% die ingehouden wordt, is in veel gevallen zijn winstmarge. Die mens ken ik persoonlijk, die gaat me dus zeker geen verhaaltje op de mouw spelden.


 


Veel verkopers die via PayPal betaalt worden, ontvangen pas hun centen na 21 dagen of nadat de koper positieve feedback heeft nagelaten. Een paar PayPal claims en je kan deze "veiligheidsmaatregel" ook aan uwe rekker hebben.


 


Onlangs via PayPal een probleem gehad met een koper waarvan ik weet dat het een halve crimineel is (die is gekend bij de politie). Nu weeral met een koper die de laatste tijd alleen maar slechte feedback nagelaten heeft aan zijn verkopers, in meerdere gevallen voor objecten die hij niet zou ontvangen hebben. Reeds verschillende keren kopers die 2 items kochten die apart verstuurd werden en die geen van beiden aankwamen. Claims geopend binnen de 48u na het versturen van het item, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.


 


Ik denk dat ik de afgelopen 2 maand, meer poblemen gehad heb dan in de afgelopen 2 jaar samen. En ik ben niet de enige. Anders verschijnen er nauwelijks nieuwe topics hier in het forum en nu bijna dagelijks.


 


Vroeger was Ebay fun, voor mij is het één grote brok frustratie geworden.

Bericht 15 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop

Ho, als ik zou moeten verkopen aan winstmarges van 20% dan had ik hier al lang als verkoper niet meer gezeten hoor.


Als je alle moeite moet doen die bij het verkopen komt kijken om dan vast te stellen dat er nog 20% over blijft, dan zou ik het snel voor bekeken houden om zelfstandig te zijn vrees ik.


 


Niettemin... respect voor diegenen die aan deze marges willen werken !




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 16 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop

E zit geen verbetering in de verkoop.


 


Als ik een kosten baten analyse maak dan moet ik veel van m'n magere winst afgeven.  Een ebaywinkel en dan steeds per item een plaatsingskost betalen heeft me even doen slikken.


 


Heb hier 250 postkaarten liggen die allen online moeten en als ik even tel dan kost mij dit 37.50 euro aan plaatsingskosten, rekenen dat z'on kaartje maar vanaf 1 euro aangeboden wordt, dan nog laten betalen met paypal,de commissie hierop of zelfs naar verschillende keren aan te bieden niet verkocht is de beslissing gauw gemaakt.


 


Als Ebay niet gratis aanbiedingen laat plaatsen voor zakelijke verkopers dan vrees ik dat er nog zullen doen zoals ik.


 


Zit nu  als zakelijke verkoper sedert vorige week op een andere verkoopssite. Enkel rekening te houden met een commssie van 4% en het is veel éénvoudiger.  Ze maken een maandelijkse factuur met je commissiekosten, is dus ook makkelijker in de boekhouding. 


 


't Is spijtig, als de verkoop stilvalt dan mogen wij zakelijke verkopers niet bij de pakken blijven zitten en moeten we andere verkoopskanalen aanwenden.


 


Wat m'n verkoop van Helly hansen betreft is dit echt huilen met de pet op.  Op 31 december maak ik m' analyse en als het zo doorgaat dan sluit ik ook m'n webwinkel.


 


Ik heb zelfs zo algemeen een beetje het gevoel dat het verzadigd is!  Iedereen speelt winkeltje en je ziet door de bomen het bos niet meer.


 


Johan   (met toestemming tot posten van deze gedachtengang)


 


 

Bericht 17 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop

Iedereen weet nu wel al dat het crisis is en dat de mensen de knip op de portemonnee houden. Indien je weet dat je geen winst maakt op bepaalde artikelen, waarom ze dan aanbieden en erover zeuren ?


Ook het gezeur over particulieren die hier vanalles aanbieden en de markt verpesten.... hoe is het mogelijk. Ebay is er voor iedereen. En als een particulier verkoopt voor zichzelf, voor zijn zus, voor zijn moeder, voor zijn schoonvader etc etc etc... dan is dat toch ok ?


En al dat gedoe over die zwartwerkers... ja, wat ga je d'er aan doen ? Zeuren en blijven zeuren ? Dat brengt niets op in je eigen portemonnee hoor......


Er is een groot verschil tussen mensen die eBayen voor het plezier en mensen die eBayen voor de winst.


Ik heb de indruk dat een aantal mensen hier alleen maar zit te kijken hoe een ander het doet. Foei foei foei........


Meer tijd en energie besteden aan je eigen winkel, desnoods een ander artikel kiezen en laat de anderen toch met rust.

Bericht 18 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop

Johan,


 


efkes een paar bedenkingen maken...


Als je baas een goede zelfstandige is (en laat me duidelijk zijn, daar twijfel ik niet aan!), dan maakt zij of delegeert ze jou om een analyse te maken van wat deze postkaarten moeten kosten om uit de kosten te raken. Het is immers een wetmatigheid dat een zelfstandige in België nooit met verlies mag verkopen tenzij in uitzonderlijke gevallen (zoals bederfbare voedingswaren,...)


Hetgene mij al direct opvalt, is het feit dat je al begint met een foute startprijs: waarom inzetten aan 1 euro met het risico dat je daarwerkelijk aan 1 euro dient te verkopen en er inderdaad nauwelijks nog wat overschiet als je alle kosten gaat verrekenen.


Persoonlijk zou ik al opteren om de startprijs op zijn minst op te trekken tot 1,50 euro of 1,99 euro.


Aanbiedingskosten blijven gelijk tot 1,99 euro startprijs.


Je zou ze uiteraard ook zelf een waarde kunnen geven en deze gebruiken als "Vaste Prijs". Maar dan ben je qua kostenplaatje wel afhankelijk van het soort winkelabonnement je hebt.


 


Verder misschien nog een extra tip: volgens het forumbeleid mag je hier geen namen geven van concurrerende sites... als je wil dat je posting blijft staan, haal je er misschien best zelf die naam weg?

-- Bewerkt door hetzijspoor om 10 Nov 2011 22:36 CET



Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 19 van 27
laatste antwoord

Dalende verkoop

de zaakvoerster vraagt om uit te testen op ebay.


 


we hebben een aantal postzegels opgezet en een aantal postkaarten.


 


0 volgers, geen enkele intresse.


 


wat je haar in elk geval niet kan verwijten is dat ze niet geprobeerd heeft.


 


wat postkaarten betreft weet je het gewoon niet, totaal niet.  Voor de ene postkaart kan je 30 euro krijgen terwijl die andere 100 onverkocht blijven, en of je nu aan 0,50 of aan 1,99 je kaarten zet maakt niet uit, het is een heel eigenaardige wereld.


 


Postkaarten in z'n algemeen is dus eerder oninteressant om op Ebay te plaatsen, naar een ander artikel overstappen is makkelijker gezegd dan gedaan.


 


hoe lager je start hoe groter misschien (volgens ebay) de kans op potentiële bieders.


 


vandaar we na een tijdje "proberen" en vooral ook rondsurfen op ebay en kijken wat er allemaal aangeboden word, we moeten concluderen dat je inderdaad door de bomen het bos niet meer ziet.


 


het lijkt verzadigd.


 


'k wist niet dat Ebay zo'n schrik heeft van de concurrentie dat je geen namen mag noemen. Maar zal het even weghalen.


 


wat betreft de zwartwerkers moet niemand mij wat wijsmaken.


 


ik kan niet begrijpen dat mensen zo naiëf zijn want hun feedback verteld gewoonweg alles.


 


dus, zal hierniet meer over zeuren, elk voor zich, wie tegen de lamp loopt moet het maar weten en voor m'n zaakvoerster moeten ze geen schrik hebben, die trekt het haar niet aan, ik ben maar een medewerker.


 


 

Bericht 20 van 27
laatste antwoord